Gå til innhold

Valg av ny bærbar pc


Anbefalte innlegg

Min 3 1/2 år gamle stasjonære pc har sluttet fullstendig å funke, og jeg har bestemt meg for å kjøpe en bærbar pc. Pc'n må være god nok til å spille spill slik som GTA IV (spesielt denne), Just Cause 2, Modern Warfare 2, Dead Space, Singularity osv, og som også kan brukes til videoredigering, se film på osv. Må også ha en litt stor skjerm :) Jeg tenker på å bruke alt fra 4000 kr til 11000 kr.

 

Hm, kan virke som jeg har cornered littegranne her.

For å holde flere dører åpne; hvordan er Toshiba, HP, Packard Bell, Compaq, Dell, Fujitsu Siemens, Sony, Samsung..... ++ (?) Gjerne linke til modeller i denne tråden.

 

Altså, noe som har bra prosessor (tilsvarende i5-450 eller bedre kanskje?), bra grafikkort, god batteritid, stor (?) harddisk og slikt? Dere skjønner tegningen. Vil ha noe som ikke blir utdatert så fort.

 

Som sagt, er ganske nybegynner når det kommer til disse specs'ene, men lærer stadig. PC-kjøp kommer ikke på impuls hos meg da når jeg kjøper meg en PC, så beholder jeg den så lenge som mulig. Pris range opp til rundt 10.000.

 

Har fått et lite innblikk på Acer Aspire TimelineX 5820TG nå, og den virker lovende. Men iom at jeg ikke vil låse meg helt fast på den ennå, så vil jeg se på litt andre alternativer også :) Og siden laptop jungelen vi har i dag er så tett og vanskelig å orientere seg gjennom, så søker jeg litt hjelp her. Takker for all hjelp jeg kan få! :)

 

 

Dell Studio 15 - http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=no&cs=nodhs1&kc=HDP&l=no&m_30=321942&oc=N0055802&rbc=N0055802&s=dhs

 

Prosessor: INTEL® CORE™ i5-520M (2,4 GHZ, 4 TRÅDER, TURBO BOOST OPPTIL 2,93 GHZ, 3 MB HURTIGBUFFER)

Grafikkort: 1 GB ATI Mobility Radeon™ HD5470 -grafikkort

LCD: 15,6-tommers WLED-skjerm med HD (1366 x 768)

Minne: 4096 MB 1333 MHz tokanals DDR3 SDRAM [2 x 2024]

Harddisk: 640 GB seriell ATA (5400 RPM)

Batteri: Primært 6-cellers litiumionbatteri (56 Wh)

Operativsystem: Ekte Windows® 7 Ultimate, 64bit

Pris: 9,000 NOK

 

Hva er meningene ang. denne PC'en og dette oppsettet?

 

 

Jeg snublet over Studio 1749 (DELL pc) mens jeg lette rundt på nettet, og "spesialbygde" den etter mine kriterier. Ser dette ut som en bra bærbar pc men specs som funker bra? Kan den spille de nyeste spillene uten problemer og redigere film med de aller nyeste programmene uten problemer? Denne bærbare pc'n koster 9830 kr etter at jeg "spesialbygde" den :)

 

Specs:

 

 

Specs til Studio 1749:

 

PROSESSOR: Intel® Core™ i5-450M (2.4Ghz, 4 Threads, turbo boost up to 2.66 GHz, 3M cache)

 

OPERATIVSYSTEM: Ekte Windows® 7 Ultimate, 64bit, Norwegian

 

SYSTEM RECOVERY: OS Media MUI Windows® 7 Ultimate (64 biter) ressurs-DVD

 

MICROSOFT-PROGRAMVARE: Microsoft® Works 9.0 - Norsk

 

LCD: 17.3” High Definition+ (1600x900) LED with TL

 

FARGER, MØNSTRE OG ARTISTDESIGN: Black chainlink

 

SERVICE OG SUPPORT: PC-en leveres med 1 års hente- og returstøtte på maskinvare

 

 

 

MINNE: 4096 MB 1067 MHz tokanals DDR3 SDRAM [2 x 2024]

 

HARDDISK: 1 TB (7200 rpm) dobbel SATA-harddisk (2 x 500 GB)

 

OPTISK(E) STASJON(ER): DVD +/- RW Drive (read/write CD & DVD) with DVD Burn software

 

PRIMÆRBATTERI: Primært 6-cellers litiumionbatteri (56 Wh)

 

 

Tilbehør:

 

BLUETOOTH: Dell Wireless 365 Bluetooth-modul - europeisk

 

TRÅDLØS TILKOBLING: Intel® Wireless LAN 6200 2x2 802.11a/b/g/n card (EUR)

 

 

GRAFIKKORT: 1 GB ATI Mobility Radeon HD 5650

 

Tastatur: Internal Nordic Multi-Language Keyboard

 

 

 

Kom med tilbakemeldinger :thumbup:

 

Kan også komme med andre tips for bærbar pc :innocent:

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den kan spille alle de nyeste spillene, men på grafikk intensive spill må du nok ned på medium-high instillinger for perfekt flyt.

 

GTA IV kan du nok ikke forvente å spille på mer enn medium instillinger.

 

Alternativer med ca samme pris:

 

Asus N71JA/X77JA, litt kraftigere skjermkort, men svakere CPU siden du ikke kan velge CPU selv. Tregere harddisk(er), ellers mye likt. Svært godt lydsystem, lavt støynivå og god byggekvalitet og utseende.

 

MSI GX740, mye (30%+) kraftigere skjermkort, litt svakere CPU (i5-450m) men ikke mye. Samme harddisk hastighet, 16:10 skjerm vs 16:9 på Dell. Høyt støynivå og høy varmeutvikling.

 

HP envy 17: kraftigere skjermkort (ca 25% kraftigere), pent og lekkert design, litt svakere CPU og litt høyere pris. Også noen kommentarer på at det er relativt høy varmeutvikling.

 

Edit: bla litt ned på siden her og du vil finne flere fps resultater i spill med HD 5650 skjermkortet:

 

http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5650.23697.0.html

 

Som du ser er ikke GTA IV spillbart på mer enn medium.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Den kan spille alle de nyeste spillene, men på grafikk intensive spill må du nok ned på medium-high instillinger for perfekt flyt.

 

GTA IV kan du nok ikke forvente å spille på mer enn medium instillinger.

 

Alternativer med ca samme pris:

 

Asus N71JA/X77JA, litt kraftigere skjermkort, men svakere CPU siden du ikke kan velge CPU selv. Tregere harddisk(er), ellers mye likt. Svært godt lydsystem, lavt støynivå og god byggekvalitet og utseende.

 

MSI GX740, mye (30%+) kraftigere skjermkort, litt svakere CPU (i5-450m) men ikke mye. Samme harddisk hastighet, 16:10 skjerm vs 16:9 på Dell. Høyt støynivå og høy varmeutvikling.

 

HP envy 17: kraftigere skjermkort (ca 25% kraftigere), pent og lekkert design, litt svakere CPU og litt høyere pris. Også noen kommentarer på at det er relativt høy varmeutvikling.

 

Edit: bla litt ned på siden her og du vil finne flere fps resultater i spill med HD 5650 skjermkortet:

 

http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5650.23697.0.html

 

Som du ser er ikke GTA IV spillbart på mer enn medium.

 

 

Har ikke noe problem med å ha medium instillinger på GTA 4 eller på grafikk intensive spill, spillene funker like bra selv om de er på medium.

 

Så dette er en bærbar pc du kan anbefale?

Endret av Requi
Lenke til kommentar

Dell Studio 15 - http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=no&cs=nodhs1&kc=HDP&l=no&m_30=321942&oc=N0055802&rbc=N0055802&s=dhs

 

Prosessor: INTEL® CORE™ i5-520M (2,4 GHZ, 4 TRÅDER, TURBO BOOST OPPTIL 2,93 GHZ, 3 MB HURTIGBUFFER)

Grafikkort: 1 GB ATI Mobility Radeon™ HD5470 -grafikkort

LCD: 15,6-tommers WLED-skjerm med HD (1366 x 768)

Minne: 4096 MB 1333 MHz tokanals DDR3 SDRAM [2 x 2024]

Harddisk: 640 GB seriell ATA (5400 RPM)

Batteri: Primært 6-cellers litiumionbatteri (56 Wh)

Operativsystem: Ekte Windows® 7 Ultimate, 64bit

Pris: 9,000 NOK

 

Hva er meningene ang. denne PC'en og dette oppsettet?

Lenke til kommentar

Dell er generelt noe dyrere enn andre. HP Envy 17-1080 er en ganske drøy gamingmaskin til laptop å være, og koster under 10.000,-

Jeg personlig ville nok imidlertid ha gått for en Acer Aspire TimelineX 5820TG. Helt grei gaming-laptop til under 8000, men kan liekvel ikke helt måle seg med stasjonære maskiner i samme prisklasse.

 

edit: Forresten ser Acer Aspire 5943G ut til å tilsvare den HP'en til 1000 kr mindre, men den har noe mindre skjerm. Dette gjør den mer portabel, og samtidig får du en 22" ekstern skjerm til omtrent tilsvarende prisdiffen, som du kan ha til hjemmebruk.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Da bør du heller velge den første, HD5470 skjermkortet er for svakt til gaming etter min mening.

 

Men klarer dette skjermkortet å spille GTA IV bra? (medium/high grafikk)

 

Nei.

 

I følge tester på notebookcheck er dette ikke kraftig nok for GTA IV, kanskje på low settings, men også da vil nok fps være i minste laget.

Lenke til kommentar

Jeg personlig ville nok imidlertid ha gått for en Acer Aspire TimelineX 5820TG. Helt grei gaming-laptop til under 8000, men kan liekvel ikke helt måle seg med stasjonære maskiner i samme prisklasse.

 

edit: Forresten ser Acer Aspire 5943G ut til å tilsvare den HP'en til 1000 kr mindre, men den har noe mindre skjerm. Dette gjør den mer portabel, og samtidig får du en 22" ekstern skjerm til omtrent tilsvarende prisdiffen, som du kan ha til hjemmebruk.

 

Kan man spille de nyeste spillene på disse to, slik som GTA IV (og andre nyere grafikk-krevende spill) på medium/high innstillinger? ...

 

OC-Freak: Leste gjennom testen din av Acer Aspire TimelineX 5820TG på notebookreview.com

 

Har du fått testet Timelinex 5820TG med spill ennå?

Anbefaler du denne bærbare pc'n?

Leter som sagt etter en ny bærbar pc.

 

Er specs'a på de linkene under korrekte, med tanke på i5 430/450? Hva er eventuelt forskjellen på 430 og 450? Og hvorfor er det så stor prisforskjell på de to linkene?

 

5820TG til 8499 kroner på elprice.no, med i5 450M

5820TG til 7490 kroner på elkjop.no, men med i5 430?

 

Og, hva står TG for?

Endret av Requi
Lenke til kommentar

Det billigste alternativet jeg kom med tilsvarer maskinvaren i din spoiler, men med litt mindre skjerm og nesten 2000 kr lavere pris.

Den 1000 kr dyrere Aceren har igjen et mye kraftigere grafikkort.

 

Prosessorene i5-450M og i5-520M ser ut til å ha samme klokkefrekvens, buss og cache. Ser ikke helt forskjellen på de to.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

HNNNNNNGGGG, Frustrasjon. hadde skrevet superlangt innlegg og så glemte jeg å trykke "post".

 

Uansett: Ja spill går greit på min 5820TG, ikke maks grafikk på de tyngste men medium+ går fint.

 

T: Har ikke ATI grafikk

TG: Har ATI grafikk, HD5470 eller HD5650, pass på å få HD5650 da prisforskjellen er liten men ytelsesforskjellen stor.

 

i5-430m 2,27GHz, turbo boost til 2,53GHz

i5-450m 2,4GHz, turbo boost til 2,66GHz, nyere serie fra intel med høyere intern bushastighet som også øker ytelsen.

i5-520m 2,4GHz, turbo boost til 2,93GHz (men kun på en core, 2,66GHz med 2 cores, så oftest i praksis samme som 450m), støtter Vt-d.

 

Du linker til versjonen med 9 cell batteri som er dyrere. sammenligner man 6 cell mot 6 cell hos elkjøp er 450m versjonen rimeligere:

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=614624

 

Ja etter min mening er timelinex serien en meget god serie fra acer, og omtrent uten konkurranse om man vil ha god batteritid og ytelse.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Enn hva med det integrerte webcameraet? Ser det skal være 1.3 MP. Kommer til å bruke video-chat funksjonen på Skype en del bl.a. Har du kunnet tatt video med det, for så å legge ut på YouTube eller MegaUpload.com slik at jeg kan se videokvaliteten (lyssterke omgivelser + mørkere omgivelser) om den "hakker" mye eller ikke osv?

 

Edit: Samt garantier osv. Er det med garanti (og hvor lenge holder den/de) om jeg eventuelt kjøper denne laptopen? Garanti fra Acer (selve merket) + butikk/nettbutikk (?).

 

På forhånd, takk. Setter stor pris på det :)

Endret av Requi
Lenke til kommentar

Kameraet tror jeg ikke jeg kommer til å teste, har ikke noe bruk for det selv.

 

2 års garanti fra acer, 5 års reklamasjonsrett i følge forbrukerkjøpsloven, reklamasjoner må rettes til forhandleren etter garantien går ut. Garantisaker kan du ta direkte mot acer, eller gå gjennom forhandler om du ønsker det.

Lenke til kommentar

Ser at du ser på 5820tg.

Lurer på om du har noe i mot en 13"?

Fikk selv min Acer Aspire TimelineX 3820TG i posten i forrige uke. Den har bedre kjøling enn både 4820 og 5820 ettersom denne har to vifter, en for skjermkort og en for prosessor.

Den er svært stille under idle, men viftene slår inn ved tung load (Ikke at det gjør noe siden jeg bare hører skyting når jeg spiller). Den koster også under 7 tusen, fåes med både 8 eller 11-12 timers batteritid, spørs hvilket batteri du velger. 6-cellers batteriet gjør pcen pen å se på, og når jeg først snakker om utseendet må jeg si at dette er den peneste aceren jeg noen gang har sett! 9-cellers batteri "løfter" pcen litt opp bak og stikker litt ut - Noe som kan være både behagelig for syns- og tastaturvinkel og irriterende for mobilitet.

Les også denne tråden for enda mer informasjon rundt bærbaren.

FN og Ctrl-tastene er også rett plassert på denne, noe som er svært irriterende på en del modeller i dag.

 

NB: Det er ikke dvd-rom på denne, men en ekstern en går for 300,- og oppover.

EDIT: Jeg valgte 320 gb-versjonen ettersom jeg mest sannsynlig vil investere i en SSD i løpet av året, føler en SSD matcher denne pcen så mye bedre enn en middelmådig 5400 rpm-disk som denne herligheten ikke fortjener å ha.

Endret av Raknes
Lenke til kommentar

1. Kameraet tror jeg ikke jeg kommer til å teste, har ikke noe bruk for det selv.

 

2. 2 års garanti fra acer, 5 års reklamasjonsrett i følge forbrukerkjøpsloven, reklamasjoner må rettes til forhandleren etter garantien går ut. Garantisaker kan du ta direkte mot acer, eller gå gjennom forhandler om du ønsker det.

 

1. Dette tar da ikke så lang tid? Hadde satt stor pris på det. Du kan ta en maske foran ansiktet om du ikke vil vise det :p Ta en liten videosnutt på alá 30 sec eller noe for å vise kvaliteten, og så uploade klippet på MegaUpload.com eller noe (eller sende til meg over MSN?) slik at jeg kan se kvaliteten.

 

2. På alle nettsidene der de selger de (komplett, MPX osv), står det 12 mnd garanti fra produsent. Altså, det er 1 år istedenfor 2 år? :( Og, hva dekkes av garantien, og hva dekkes av reklamasjonsretten?

 

Iom for å få 640GB harddisk så er det 9 cells batteriet som er med. Hadde du kunne tatt litt bilder slik at jeg kan se hvordan laptopen er med dette batteriet? Eller legg inn bildene på Notebookreviewsiden du lagde, slik at folk kan se hvordan den er der.

 

Ser at du ser på 5820tg.

 

3. Lurer på om du har noe i mot en 13"? [...]

4. NB: Det er ikke dvd-rom på denne, men en ekstern en går for 300,- og oppover.

5. EDIT: Jeg valgte 320 gb-versjonen ettersom jeg mest sannsynlig vil investere i en SSD i løpet av året, føler en SSD matcher denne pcen så mye bedre enn en middelmådig 5400 rpm-disk som denne herligheten ikke fortjener å ha.

 

3. Hva er grunnen til at 3820 har to vifter, mens 4820 og 5820 bare har en? Jeg foretrekker 15,6" framfor en liten 13".

 

4. DVD rom er alltids kjekt å ha, og iom at 15,6" har dette ser jeg ingen problem med det.

 

5. 15,6" har 500-640 GB harddisk. Er det mulig å sette inn en 1T f. eks? Og hvor mye koster en ny harddisk?

 

+

 

6. Om en bare skal kjøpe batteri; hva koster det for et 6-cells og et 9-cells?

 

7. Ser at alle plasser selger den med Win7 Home Edition. Hva er forskjellen på Win7 Home edition og Win7 Professional/Ultimate?

Endret av Requi
Lenke til kommentar

1: Det får du få noen som bruker webkameraet til å gjøre, har ikke interesse av å dille med programmer for opptak osv med webkameraet, eller laste opp videofiler.

 

2: Ja ser at at garantien bare er 1 år nå, har vanligvis vært 2 år på acer. Reklamasjonsretten dekker alt som går under kategorien "produksjonsfeil", dvs ikke slitasje/vifter som blir fulle av støv osv. 5 år på maskinen, 2 år på batteriet (kun defekt batteri dekkes, at batteriet taper seg er normalt).

 

3: 3820TG har ikke plass til en vifte/kjøler som er stor nok til å kjøle ned maskinen nok, derfor har den to små kjølere i stedet. 14" og 15.6" har (så vidt) plass til en kjøler som er stor nok til å kjøle ned både skjermkort og CPU.

 

5: Den dagen det kommer en 1TB 2.5" med vanlig tykkelse vil man kunne sette inn dette ja, de 1TB 2,5" som er på markedet nå er tykkere enn vanlige 2.5" tipper en 1TB vil koste rundt 1500,- som er prisen på de "tykke" 1TB diskene i dag.

 

6: De er ikke lagt ut for salg til denne modellen, men basert på prisene til tidligere modeller koster nok 6 cell en drøy tusenlapp og 9 cell rundt 1700,- Du vil nok finne lavere priser på f.eks ebay.

 

7: http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/products/compare

Lenke til kommentar

Hm, kan virke som jeg har cornered littegranne her.

For å holde flere dører åpne; hvordan er Toshiba, HP, Packard Bell, Compaq, Dell, Fujitsu Siemens, Sony, Samsung..... ++ (?) Gjerne linke til modeller i denne tråden.

 

Altså, noe som har bra prosessor (tilsvarende i5-450 eller bedre kanskje?), bra grafikkort, god batteritid, stor (?) harddisk og slikt? Dere skjønner tegningen. Vil ha noe som ikke blir utdatert så fort.

 

Som sagt, er ganske nybegynner når det kommer til disse specs'ene, men lærer stadig. PC-kjøp kommer ikke på impuls hos meg da når jeg kjøper meg en PC, så beholder jeg den så lenge som mulig. Pris range opp til rundt 10.000 eller mer om nødvendig.

 

Har fått et lite innblikk på Acer Aspire TimelineX 5820TG nå, og den virker lovende. Men iom at jeg ikke vil låse meg helt fast på den ennå, så vil jeg se på litt andre alternativer også :) Og siden laptop jungelen vi har i dag er så tett og vanskelig å orientere seg gjennom, så søker jeg litt hjelp her. Takker for all hjelp jeg kan få! :)

Endret av Requi
Lenke til kommentar

Tilsvarer den prosessoren (AMD Athlon II P320 / 2.1 GHz ( Dual-Core )) med Intel i5 450 eller noe annet? Jeg har så vidt lært meg i3, i5 og i7 nå, men klarer ikke å 'sammenligne' med andre merker. Sikkert flere andre her inne som kan det.

 

Ser også at kameraet er på 0.3 MP. Hadde foretrukket høyere oppløsning dog.

 

Gjerne kom med flere alternativer! De mottas med stor TAKK :)

Endret av Requi
Lenke til kommentar

Denne Toshibaen kom opp i en annen tråd. Noen som kan si noe om CPU?

 

Den er en del svakere enn intel sine i3/i5/i7 serier.

 

Passmark CPU ytelse:

 

Athlon P320 2.1GHz: 1262 poeng

Intel i3-330 2.13GHz: 1995 poeng

intel i5-430m 2.27GHz: 2378 poeng

intel i5-450m 2.4GHz: 2424 poeng

 

Vil tro at i f.eks spill er nok ikke forskjellene fullt så store som passmark poengsummene tilsier.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...