Gå til innhold

Hvor rimelig kan man lage en media PC?


Anbefalte innlegg

Siden det er over 10 år siden jeg sist satt sammen en pc trenger jeg litt hjelp av deg!

 

Jeg tenkte jeg skulle lage en PC jeg kan koble til TVen min. Jeg trenger ikke noe fancy greier, men den må kunne spille av 720 og 1080 filmer og kunne streame musikk og tv.

Jeg har allerede et eller annet cooler master kabinett med strømforsyning og dvd/cd brenner.

 

Hva er den rimeligste innmaten jeg kan klare meg med? Og hvordan er det med linux for tiden, er det fortsatt gratis og noen versjoner som fungerer bra til mitt formål?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ca. 3000,- virker rimelig for et bra HK, CPU og RAM. Harddisk vil du kanskje også anskaffe. Noe som koster 40øre til 1,- pr. GB avhengig av hvor stor du kjøper (jo større, jo billigere pr. GB).

 

Ellers må du muligens ha en ny PSU ettersom din er 10 år gammel?

 

Evt. kan du gå for Asrocken ovenfor. MEN! Forbered deg på litt hylelyd. Den vifta skaper resonans i kjølerippa. (Du kan skru ut viften, legge i mellom gummi og feste vifta med strips.)

Lenke til kommentar

FYI: Jeg fant en PC her hjemme som nå fungerer ganske greit. Den var i ustand fordi noen hadde installert windows på to HDD'er og koblet HDD'ene til hovedkortet på en rar måte. (AMD Athlon 3700+, Nvidia gForce 8500GT, 220 GB HDD og 2 GB RAM.) Jeg formaterte og installerte Ubuntu 64bit versjon. Det fungerer greit, og den spiller de fleste 720 filmer. PCen henger seg av og til, men jeg lurer på om det er noe gammelt krøll som ligger igjen i BIOSen.

Lenke til kommentar

FYI: Jeg fant en PC her hjemme som nå fungerer ganske greit. Den var i ustand fordi noen hadde installert windows på to HDD'er og koblet HDD'ene til hovedkortet på en rar måte. (AMD Athlon 3700+, Nvidia gForce 8500GT, 220 GB HDD og 2 GB RAM.) Jeg formaterte og installerte Ubuntu 64bit versjon. Det fungerer greit, og den spiller de fleste 720 filmer. PCen henger seg av og til, men jeg lurer på om det er noe gammelt krøll som ligger igjen i BIOSen.

 

Fint med gjenbruk! :)

 

Reset BIOS? Kan jo ikke skade.

Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt å resette BIOS, men det hjelper ikke. Jeg har også disabla fan warning for CPU fan fordi det står 0 RPM (i BIOS) selv om jeg kan se at vifta går, CPUen går sjelden over 50C uansett ser det ut som. Kan dette ha noe å si? Har det noe å si at jeg har installert 2stk 512mb ram + 1stk 1gb ram (alle med like spec fra samme leverandør).

Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt å resette BIOS, men det hjelper ikke. Jeg har også disabla fan warning for CPU fan fordi det står 0 RPM (i BIOS) selv om jeg kan se at vifta går, CPUen går sjelden over 50C uansett ser det ut som. Kan dette ha noe å si? Har det noe å si at jeg har installert 2stk 512mb ram + 1stk 1gb ram (alle med like spec fra samme leverandør).

Ser ingen problemer i RAM-konfigurasjonen nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...