Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med HUB

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en Unex HD243 - 24 porters hub som oppfører seg litt merkelig. Den står i et nettverk med 18 maskiner, og fra tid til annen faller noen av disse maskinene vekk - dvs. de mister kontakten med resten av nettet. De øvrige maskinene har kontakt med hverandre som før.

Dette skjer med ujevne mellomrom, og uten noe mønster etter det jeg kan se. For å få maskinene opp og kjøre igjen, må jeg resette HUB'en. Da fungerer alt greit igjen.

Noen som vet hvorfor dette skjer, og hva som kan gjøres for å løse problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm, virker rart, bruker du uplinken på hubben?

i tilfelle, så er uplinken linka med port nr 1 i hubben, men hvis dette er tilfelle ville ikke det har virket i det hele tatt.

Har du brigda noen nettverkskort?

har du sjekket at ingen maskiner har på "disconnect on idle", dvs at de kobler fra da de ikke har mottat eller sendt noe data over en viss tid.

Kan også være et IRQ problem, har du sjekket dette?

Jeg hadde hørt med kundeservice til de som lager hubben, de vil nok ha det beste svaret ang. dette!

Skrevet

Dette er ett problem jeg vet kan forekomme på switcher(billige).

Første gangen jeg hører at det skjer på en hub(hub og switch jobber på forskjellige lag i OSI modellen).

Switcher som oppfører seg slik må ofte byttes ut(med mindre man har en ustabil spenning), noe du også kanskje bør vurdere med hub'en?

Kanskje du får byttet hub'en inn dersom du enda har garanti på den. Det er jo vel ganske klart at det er ett problem med den(forutsetter at det ikke er noen form for kraftig støy/spiker på strømtilførselen).

Kan legge til at jeg selv aldrig har vært tilstede hvor ett slikt problem har eksistert, så dette er hva det er: ett tips.

Skrevet

Første gangen jeg hører at det skjer på en hub(hub og switch jobber på forskjellige lag i OSI modellen).

Switcher som oppfører seg slik må ofte byttes ut(med mindre man har en ustabil spenning), noe du også kanskje bør vurdere med hub'en?

Kanskje du får byttet hub'en inn dersom du enda har garanti på den. Det er jo vel ganske klart at det er ett problem med den(forutsetter at det ikke er noen form for kraftig støy/spiker på strømtilførselen).

Kan legge til at jeg selv aldrig har vært tilstede hvor ett slikt problem har eksistert, så dette er hva det er: ett tips.

Arg, jeg skulle nesten til å starte en tråd med lignende emne selv. Jeg har nemlig opplevd akkurat dette med min 3com OfficeConnect 8 porters 10/100 switch (er jo forsåvidt en billig switch). Har ikke hatt switchen lengre enn noen uker, og problemene meldte seg så fort jeg tok i bruk flere pc'er på portene samtidig.

Bør jeg klage til 3com eller til nettbutikken hvor jeg kjøpte switchen? Har nemlig ikke noe returskjema å evt sende den tilbake med.

Og er det noen som vet hva som er grunnen til at dette fenomenet i det hele tatt skjer?

Skrevet

Arg, jeg skulle nesten til å starte en tråd med lignende emne selv. Jeg har nemlig opplevd akkurat dette med min 3com OfficeConnect 8 porters 10/100 switch (er jo forsåvidt en billig switch). Har ikke hatt switchen lengre enn noen uker, og problemene meldte seg så fort jeg tok i bruk flere pc'er på portene samtidig.

Bør jeg klage til 3com eller til nettbutikken hvor jeg kjøpte switchen? Har nemlig ikke noe returskjema å evt sende den tilbake med.

Og er det noen som vet hva som er grunnen til at dette fenomenet i det hele tatt skjer?

Har samme problem med 3com OfficeConnect 10 porters 10/100 switch.

Sjekk hva 3Com skriver:

OfficeConnect Dual Speed Switch - Stops working after random amounts of time.

3Com knowledgebase reports this to be a problem with the following:

1. There is a faulty NIC connected to the switch.

2. There is a broadcast storm in the network.

3. There is an internet router connected to the switch. The internet router fills the switch's database.

Helt villt! Jeg har tidligere sverget til 3Com, men nå vet jeg ikke lenger. De skulle aldri sendt slike produkter ut på markedet. Det er dårlig butikk i lengden.

Skrevet

Har samme problem med 3com OfficeConnect 10 porters 10/100 switch.

Sjekk hva 3Com skriver:

OfficeConnect Dual Speed Switch - Stops working after random amounts of time.

3Com knowledgebase reports this to be a problem with the following:

1. There is a faulty NIC connected to the switch.

2. There is a broadcast storm in the network.

3. There is an internet router connected to the switch. The internet router fills the switch's database.

Helt villt! Jeg har tidligere sverget til 3Com, men nå vet jeg ikke lenger. De skulle aldri sendt slike produkter ut på markedet. Det er dårlig butikk i lengden.

OK!

Jeg hadde nemlig en Netopia router tilkoblet switchen _før_. Men pga disse problemene gjorde jeg en vri og satte den ene linux pc'en min direkte i routeren, og lot linuxen operere som gateway til internett gjennom nettverket for de andre pc'ene.

Da oppførte 3com switchen seg med en gang mye mer stabilt, men _likevel_ så skjer det fortsatt at enkelte pc'er/porter faller helt ut, og ikke virker igjen før switchen resettes.

Dermed er vi nesten like langt!

Skrevet

OK!

Jeg hadde nemlig en Netopia router tilkoblet switchen _før_. Men pga disse problemene gjorde jeg en vri og satte den ene linux pc'en min direkte i routeren, og lot linuxen operere som gateway til internett gjennom nettverket for de andre pc'ene.

Da oppførte 3com switchen seg med en gang mye mer stabilt, men _likevel_ så skjer det fortsatt at enkelte pc'er/porter faller helt ut, og ikke virker igjen før switchen resettes.

Dermed er vi nesten like langt!

Riktig, vi er like langt. Jeg må restarte vår switch opptil flere ganger i uken. Garantien er over for min switch så jeg må en dyrere/større switch for å fikse dette problemet.

Nå har jeg kjøpt en ny firewall som jeg skal installere mellom internett-ruteren og denne 3Com switchen, får se om den takler det, hvis ikke blir det en ny.

Vi får unngå å kjøpe billige 3Com produkter neste gang :-?

Skrevet

kjøp cnet switcher istede, hatt min nå i 5 mnd, ingen problemer med den ennå. Hadde en unix før, den fikk akkurat samme symtonene, porter begynte å koble ut og etter en stund så klikka den helt. Så jeg regner med du bare kan gjør deg klar for å kjøpe en ny.

Personlig har jeg egentlig som erfaring at 3com er overprisa, før var vel 3com det beste en fikk, nå har det vel komt mange produsenter som er vel så bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...