Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

noen som vet hvordan man kobler opp varmekabler?


Anbefalte innlegg

Hei! er det noen som vet hvordan man kobler opp varmekabler? Har vært og spurt elektrikern men han sa nei siden det kan kortslutte alt sammen fordi han ikke så hvordan jeg la ut kablene! men jeg er ganske sikker selv at jeg har gjort det riktig! men koble det til thermostaten/sikringskapet er gjenstående problemet. er det noen som har skjema for begge deler eller kan forklare det? Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en god grunn for at elektrikeren sa nei. Man har ikke lov å legge varmekabel selv, det skal gjøres av installatør.

 

Det har vært flere saker i avisene om folk som har omkommet i dusjen pga støt, og da som resultat av uautorisert kobling. Når du må spørre om en så enkel ting som denne koblingen så er det tydelig at du ikke er kvalifisert.

Tar du sjangsen på at familien får støt i dusjen?

 

Se også https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=681952

 

 

 

Lenke til kommentar

Ville du for eks. kjørt fly med en pilot som var "ganske sikker" på at han kunne fly? Det er en grunn til at det kreves utdannelse og erfaring for dette. Når det gjelder varmekabler, skal det foreligge samsvarserklæring for at disse skal være godkjent, og det er det kun autorisert elektriker som kan utferdige.

Lenke til kommentar

Det er en god grunn for at elektrikeren sa nei. Man har ikke lov å legge varmekabel selv, det skal gjøres av installatør.

 

Det har vært flere saker i avisene om folk som har omkommet i dusjen pga støt, og da som resultat av uautorisert kobling. Når du må spørre om en så enkel ting som denne koblingen så er det tydelig at du ikke er kvalifisert.

Tar du sjangsen på at familien får støt i dusjen?

 

Se også https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=681952

 

En liten rettelse.

Du kan legge kabelen selv men ikke koble den..

 

Men er veldig enig i at han ikke burde koble den selv!!

Lenke til kommentar

Og hvordan veit dere at han ikke har utdannelsen til og gjøre dette?

 

Kan fort hende han bare er usikker..

 

Hadde hatt hatt utdannelse til dette, hadde han klart det uten problem. To ledningar inn og to ledningar ut på termostaten klarar alle elektrikarar uten problem...

Lenke til kommentar

Må ikke glemme at det som oftest også er tilkobling for sensor óg. DVS 6 tilkoblingspunkter på termostat. Kan forvirre ein ufaglært. Ikke alle termostater er like lette og forstå seg på heller.

Erfaring fra termostat jeg koblet(kjøpt på megaflis) Meget ulogisk skrutilkobling på den, Koblet på ren rutine og måtte tilbake og fikse etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...