Gå til innhold

Rakner Kristen-Norge?


Anbefalte innlegg

Fra 1. januar 2008 har homofile og lesbiske par hatt anledning til å gifte seg. Så langt har Den norske kirke sagt nei til å vie likekjønnede par, men en rekke prester har likevel utført eller vært villig til å utføre forbønns- og velsignelsesbehandlinger for lesbiske og homofile par. Det er nå 130 prester i Den norske kirke som tilbyr homoliturgi. Listen er voksende, ifølge Åpen Kirkegruppes leder Gard Realf Sandaker-Nielsen, men han er ikke fornøyd med den geografiske fordelingen av homovennlige prester. 97 av prestene tilhører Hamar, Oslo og Nidaros bispedømmer. Folkerike bispedømmer som Bjørgvin og Borg er bare representert med noen få prester. (VG)

 

I Aftenpostens intervju med KrFs andre nestleder Inger Lise Hansen tar hun til orde for en ny politikk overfor Israel, sier ja til borgerlig vigsel av homofile og går inn for å opprette polutsalg i hver kommune. I tillegg sier hun ja til EU og fronter ønsket om å fjerne partiets spesielle bekjennelsesparagraf.

 

I høst gjorde KrF sitt dårligste valgt noensinne, med tillit fra usle 5,5 prosent av velgerne. Selvransakelsen er i full gang, og Inger Lise Hansen mener det er på tide å diskutere viktige veivalg. Et rausere og mer åpent KrF vil ifølge partinestlederen kunne nå en oppslutning på 10-15 prosent ved valg. (VG)

 

Jeg aner sterke tendenser til sekularisering i Kristen-Norge. Selv om motstanden er veldig stor i visse deler av landet så er liberaliseringen sterkere i de landsdeler med større populasjoner.

 

Personlig ønsker jeg denne utviklingen velkommen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja..

 

Kanskje hadde det vært like så greit om kirken og KrF hadde blitt mer ekstreme i sine synspunkter; det at vi ser en moderering av de allerede moderate kristne i Norge er noe jeg tror kan bidra til at noen av disse punktene ikke blir endret:

 

 

Disse er prinsipielle punkt som strider mot all sunn fornuft dersom en skal ha et skille mellom kirke og stat samt religionsfrihet.

 

Særlig den grunnlovsfestede loven som nevner at mer enn 50% av stortinget må bekjenne seg til stats-religionen ser jeg som spesielt udemokratisk..

 

Dersom hypotetisk sett 95% av Norges befolkning hadde blitt ateister så ville dette blitt et stort problem.

Lenke til kommentar

Tja..

 

Kanskje hadde det vært like så greit om kirken og KrF hadde blitt mer ekstreme i sine synspunkter; det at vi ser en moderering av de allerede moderate kristne i Norge er noe jeg tror kan bidra til at noen av disse punktene ikke blir endret:

 

 

Disse er prinsipielle punkt som strider mot all sunn fornuft dersom en skal ha et skille mellom kirke og stat samt religionsfrihet.

 

Særlig den grunnlovsfestede loven som nevner at mer enn 50% av stortinget må bekjenne seg til stats-religionen ser jeg som spesielt udemokratisk..

 

Dersom hypotetisk sett 95% av Norges befolkning hadde blitt ateister så ville dette blitt et stort problem.

Ikke så veldig hypotetisk å hevde at Norge er stort sett ateistisk. Knappe 8% av befolkningen er troende og bekjennende kristne. Hvilket også er forklaringen på hvorfor benkene i kirken er så nakne på søndagene.

Lenke til kommentar

Ikke så veldig hypotetisk å hevde at Norge er stort sett ateistisk. Knappe 8% av befolkningen er troende og bekjennende kristne. Hvilket også er forklaringen på hvorfor benkene i kirken er så nakne på søndagene.

 

Kom gjerne med tall som underbygger påstanden din. Ikke så lenge siden jeg måte grave frem tall som sier at du tar veldig feil. 40% feil

Lenke til kommentar

Krf er både et festlig og sykt skummelt parti, det er basicly i mot alt som er gøy, de kunne liksom greit kalle seg gledersdrepe partiet.

Hehe. For noen tiår siden stemte de imot fargefjernsyn.

Rart de ikke stemte imot stereo også, lyd fra to kanaler er djevelens verk!

Lenke til kommentar

Nå har jeg bare skumlest og fått med meg litt, men jeg kan kommentere at Norge, som resten av vest-Europa og Japan, sekulariseres fra religion.. mens resten av verden forblir troende...

 

jeg personlig har en teori på dette.. de første tankene som ligner ateistiske tanker oppsto i Hellas på 500 tallet hvis jeg ikke husker feil.. og på den tiden var den greske levestandarden meget høy i forhold til andre, og det var mer eller mindre religionsfrihet.. dermed utviklet de ateister..

Romerne hadde høyere levestandard enn de andre på sin tid, men i motsetning til grekerne hadde de ikke religionsfrihet; de måtte tro på Jupiter, Mars og alle de der. Og etter en stund gikk de over til kristendommen.

 

før i tiden (sikter til 1800 tallet ca) hadde de religion til å trøste seg med hvis de hadde problemer med innhøstingen f.eks. Men nå idag har vi omentrent alt vi trenger og da har vi ikke bruk for guder og slik trøst, så da mener vi at vi ikke trenger slik og mister troen for religioner.

 

Som nevnt tidligere er det bare vest-Europa og Japan som påvirkes av sekulariseringen, grunnen er nok fordi at dette er de rikeste landene og de som har høyest levestandard. Øst-Europa, Afrika og andre fattigere land er jo meget religiøse.. noe kommer jo selvsagt av at det ikke er religionsfrihet, men masse kommer av at de trenger noe å trøste seg med i dårlige tider.

 

Med andre ord: jo mer "bortskjemte" vi blir, jo mindre innflytelse har religion på oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...