Gå til innhold

Krav for førstegangstjeneste i utlandet?


Anbefalte innlegg

Det er visst vanskelig å finne all informasjonen man vil om forsvaret så søker hjelp hos o store diskusjon.no :)

 

Skal i luftforsvaret i slutten av juli og har lyst til å gjøre noe litt meningsfullt med tjenesten. Har funnet flere steder at det er noen få som får mulighetene til å avtjene tjenesten sin i utlandet på div baser rundt om. Nederland, USA, Belgia og Tyskland (NATO, Norfolk, SHAPE og noe slikt). Blir disse stillingene satt opp sammen med alle andre "vanlige" stillinger man kan søke på etter rekrutten eller er det andre måter å bli tatt opp til disse?

Hvordan kan man isåfall søke eller bli vurdert til en slik stilling i utlandet?

Leste et sted om en som hadde vært i Brussel i et år og han ramset opp en rekke kriterier, bodd i utlandet, flytende engelsk, kjørt bil i noen år, datakunnskaper etc. Jeg dekker alle disse kravene, men problemet er at jeg ikke er 20 år mens jeg er i rekrutten.

 

Har ikke sett noen offesielle kilder om noe av dette fra forsvaret, men hvis dette er en mulighet er det noe jeg i alle fall vil finne ut mest mulig av. Er det noen som vet noe mer om dette, og evt om det er et alderskrav og hvor strenge de er på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, disse stillingene blir satt opp som vanlige stillinger, men du blir nødt til å fylle ut et par ekstra skjema ol. Dere får info om dette på rekrutten dersom deet blir sånne stillinger.

Når jeg var på rekrutten, så var det et par stillinger i Nederland og Belgia. Sjåfør og hundefører viss jeg ikke tar feil (?) men kan være det er varriert fra kull til kull.

 

Jeg vil tro at det er en smule konkurranse der, så viss du gjør det bra på rekrutten (de fysiske testene blant annet) og har et rent rulleblad så du kan få sikkerhetsklarering så har du en sjanse.

 

Disse stillingene var ihvertfall får sjøfolka, vet ikke hvordan det er for luft. Kan være de var aktuelle også.

Sikkert en ganske grei tjeneste, du blir Korporal/ULM viss du gjør e forventet innsats.

 

Til dere andre som skal i Sjøforsvaret og vil skrive under kontrakt med NATO etter førstegangstjenesten, så kan jeg anbefale å søke seg inn i Minerydderkompaniet etter rekrutten.

Ubåtfolkene tar inn et par menige med teknisk kompetanse (elektrikere, mekanikere ol) der man også har en stor sjanse for å skrive kontrakt etter fgtj. Halv mill rett i lomma. Dette fordi det tar så langt tid å utdanne ubåtmannskapet, at de gir ut slike kontrakter viss man gjør en god innsats og viss det er behov for det.

Lenke til kommentar

Ville det ikke vært mer logisk med teoretiske/mentale tester for disse kontorjobbene egentlig?? Hvilke tester er det man skal igjennom på rekrutten som evt kommer til å telle mye? Begynner gjerne å trene opp mot dette hvis det er en reell sannsynlighet for noe slikt.

Du vet vel ikke noe om evt alderskrav også?

Lenke til kommentar

Tviler på at det er noe alderskrav ettersom du faktisk er i førstegangstjenesten, men jeg vet ikke 100% sikkert.

 

Testene på rekrutten er der for å eventuelt luke vekk/frem folk dersom det blir konkurranse om stillinger.

Innsattsviljen teller nok ganske mye også selv om du ikke er best på løping osv.

 

Testene er 3000m, situps, armhevinger, pullups, litt teoretiske tester og innsatsvilje da du blir vurdert gjennom hele rekrutten.

Det er nok ikke bare det smo teller. De prøver også å plassere folk etter hvilke egenskaper de har, innsats, utdanning og mye mer.

 

Det du kan gjøre, er å gjøre en god innsats gjennom rekrutten. Det må du jo uansett og vise interese for utenlandstjeneste og eventuelt finne litt mer ut av det når du er inne og søke. Så tar du ting derfra. Du vil nok bli veiledet ganske bra gjennom rekrutten og får vite det meste du trenger å kunne ;)

 

 

Btw, vet ikke hvordan den fysiske formen din er jeg.. Men sikkert greit å begynne å jogge litt og trene opp kondisjonen og trene litt basic styrke (som nevnt over). Gjør rekrutten litt lettere for deg selv :)

Lenke til kommentar

Hvis du ser nederst på denne linken så står det at en må være fylt 20. Men nå er jo denne 5 år gammel også da, så jeg håper de ikke er såå strenge på det og heller ser på hvilke kandidater som kan være best egnet til posisjonen. Jeg er helt klart mye mer engasjert for noe slikt noe enn en eller annen vakt og sikring-greie som jeg har på følelsen av at det er mest av i luftforsvaret.

 

Ser på minstekravene til befalskolen, er vel kanskje en grei pekepinn? Burde jo selvfølgelig være bedre da, men ut ifra minstekravene så ser det ikke ut som det skal være et stort problem. De er vel nesten latterlig lave? :p De ser vel kanskje også på "IQ-testen" fra sesjonen?

 

Burde vel ta tipset om å begynne å trene litt igjen, uansett om jeg kan komme til utlandet eller ikke. Blir vel en mye enklere rekruttid om man er i god form regner jeg med :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er hovedsaklig sjåfør stillinger eller kontor stillinger det er snakk om når det kommer til luftforsvaret og tjenestegjøre i utlandet .

 

De fysiske testene har ikke så mye å si til de stillingene. Det som teller er hvordan du er som person (sosiale egenskaper), hvor bra dine språkkunnskaper er (er som regel snakk om fransk, tysk og engelsk). Minimum er at du kan bra engelsk. Men fordelen er at du kan meget bra engelsk og et språk til. For å kunne hevde deg og for å i det hele tatt være en konkurrent.

Og de har intervju som teller veldig mye. Så er bare å øve deg på det (har hørt de gjør intervjuet på engelsk eller tysk/fransk). Spør sikkert helt vanlig intervju spørsmål: hvorfor velge deg, hvorfor skiller du deg ut, bra/dårlig egenskaper etc. Det beste er å tenke over dette før du sitter der.

 

Det er snakk om 1-4 stillinger vært kull. Noen ganger litt flere og andre ganger ingen i det hele tatt. Og det er mange som søker. Så konkurransen er tøff.

 

Alderskrav sa de ingenting om på rekrutten (vi hadde muligheten til å søke sjåførstilling i NATO). Så det har jeg ikke peiling på. Men det er bare å spørre på info dagen om de forskjellige stillingene dine eller be befalet ditt finne det ut for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...