Gå til innhold

Oppsett av Lagrings server


Anbefalte innlegg

ZFS har funksjonalitet som end to end checksumming som forhindrer at data råtner vekk. Den vil konstant analysere og samanlikne data i bakgrunnen. Finner den feil så fikser den dette sjølv automatisk(såkalla self healing).

 

ZFS har også støtte for snapshots, eller tidsmaskin som nokon kaller det. Det betyr f.eks at om du skulle bli ramma av virusangrep så kan du gå tilbake til forrige time/dag/veka istadenfor å bruke antivirus til å fjerne viruset. Sletter du noko så kan du hente det igjen med å lesa frå eit tidlegare snapshot. Snapshots tar også svært lite plass, det fungerer på block level nivå og vil derfor bare bruke plass på data som endrer seg.

 

ZFS har så og si uendelig lagringsplass, begrensinga er på 256 zettabytes.

 

ZFS er lett å administrere.

 

ZFS støtter hot spares og disker til caching osv.

 

ZFS er transaksjonsbasert sånn at det blir ikkje datakorrupsjon ved f.eks straumbrudd, dermed er det heller ikkje viktig med dyre kontrollere med batteri.

 

ZFS støtter også inkrementell backup ved å bruke snapshots tatt f.eks kvar 15 minutt. Gjennopprettinga skjer med ein gang ved bruk av siste snapshot.

 

 

Ulempene med ZFS er

Begrensa til OpenSolaris/FreeBSD

Framtida er delvis usikker pågrunn av Oracle.

Pools med fleire enn 10 disker blir betrakteleg treigare å "scrubbe". Derfor ønsker du heller å stripe pools mot kvarandre.

Databaseytelsen er ikkje heilt optimal, men så lenge du ikkje har Oracle og bryr deg om dataråte så er ZFS uansett betre enn eit tradisjonelt filsystem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ulempene med ZFS er

Begrensa til OpenSolaris/FreeBSD

Framtida er delvis usikker pågrunn av Oracle.

Pools med fleire enn 10 disker blir betrakteleg treigare å "scrubbe". Derfor ønsker du heller å stripe pools mot kvarandre.

Databaseytelsen er ikkje heilt optimal, men så lenge du ikkje har Oracle og bryr deg om dataråte så er ZFS uansett betre enn eit tradisjonelt filsystem.

Databaseytelsen?

 

Jeg skal kjøre 3x2TB i raid 5 (=ca. 3,7TB) på en filserver som jeg vil at skal være så rask som mulig.

Bør jeg kanskje heller gå for UFS eller ext2? (istedet for "ZFS storage pool device")

øøø.. det står også "Software raid" som alternativ under "file system".

Valgets kvaler...

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøre 3x2TB i raid 5 (=ca. 3,7TB) på en filserver som jeg vil at skal være så rask som mulig.

Bør jeg kanskje heller gå for UFS eller ext2? (istedet for "ZFS storage pool device")

øøø.. det står også "Software raid" som alternativ under "file system".

Valgets kvaler...

Tja, hvis ytelsen ("så rask som mulig") er viktig for deg, hvorfor ikke prøve alle variantene i FreeNAS, og se hvilken som yter best for deg?

Start med å sette opp FreeNAS med feks. UFS, foreta en test, noter resultatet.

Så gjentar du dette med FreeNAS + ZFS, osv.

Kombinasjonen med best resultat vinner. :-)

Lenke til kommentar

Tja, hvis ytelsen ("så rask som mulig") er viktig for deg, hvorfor ikke prøve alle variantene i FreeNAS, og se hvilken som yter best for deg?

Start med å sette opp FreeNAS med feks. UFS, foreta en test, noter resultatet.

Så gjentar du dette med FreeNAS + ZFS, osv.

Kombinasjonen med best resultat vinner. :-)

Tanken er god, men jeg sitter alene nå og da får jeg ikke testet den skikkelig.

Den skal være ferdig til neste helg (til LAN) og det er da jeg får testet farta.

Da er det for sent å endre noe.

 

 

---

 

Nå er raidet ferdig oppbygd og nå skal jeg formatere den.

Der har jeg valget mellom :

- UFS (GPT and Soft update)

- FAT32

- Ext2

- Software raid

- ZFS storage pool device.

 

Da velger jeg vel det siste, hvis jeg forstår det korrekt? (vil helst prøve meg på ZFS).

 

Hva innebærer alternativet "Software raid"?

Hvilket filsystem benyttes da???

Endret av TBJ
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

om du bruker lvm, kan du trikse det til ved litt kreativ bruk av ekstern usb-disk og god tid :)

Har ikke USB2, kun 1.1! Så ja, triksing med USB disker vil ta laaaang tid!

 

Tror det uansett er enklere å hive inn et nytt arry med 3-4 2 eller 3TB disker om en stund. Da har jeg jo et backup-arry også...

 

Må bare oppgradere fra PIII 500Mhz først! Har masse 478 og 754 kort og CPUer liggende, men må antagelig kjøpe nytt for å få pci-e og mer enn 2 s-ata kontakter. Blir vel en lapp for en Sempron, HK og noe ram....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...