Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

er det sant at polti ikke følger etter deg vis du slenger av deg hjelmen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er flere rutiner politiet jobber utifra i Norge. Jeg vet at de ikke følger etter hverken biler eller sykler hvis det er stor fare for at jakten vil forårsake en alvorlig ulykke. Og det er da med eller uten hjelm.

Hvis noen kjører uten hjelm så vil jo dette falle inn under ulykkesrisiko så jeg ser ikke bort ifra at det er noe i det.

 

Jeg tviler dog på at noen med vettet i behold tar av seg hjelmen når de kjører motorsykkel, eller jeg burde kanskje si håper at ingen..

Lenke til kommentar

Om man først har guts nok til å faktisk prøve å kjøre fra politiet og i tillegg kaste fra seg hjelmen skal man ikke se bort ifra at man ville ha kjørt i ganske stor fart mot en veisperring i håpet om at man på 2-hjuling lett kan komme seg forbi, eller at politiet vil flytte på seg om de ser at man ikke stopper. Dette kan fort føre til et uhell hvor motorsyklisten/mopedeisten krasjer i sperringen eller noe annet og dreper seg selv.

 

Ellers, jeg kjører lettsykkel og det ville vært svært vanskelig for meg å fjerne hjelmen min i fart, delvis pga måten hjelmen er festet og pga fingrene blir for tykke og vanskelig til å bruke med hansker på. Kunne kanskje ha klart det om jeg først dro av meg hansken med tennene og deretter kjørte med kun en hånd på gassen. Hvis ikke måtte jeg ha stoppet opp helt, og da ville nok spillet vært over for min del pga politiet kom.

 

Som dere forstår er det en helt sinnsykt stor helserisiko i seg selv å faktisk fjerne hjelmen i fart, da man plutselig ikke har noen hånd på clutchen og vanskeliggjør bremsing, man fjerner konsentrasjonen sin fra veien og man kjører med kun én hånd. I tillegg ser man ingenting i de sekundene "hake-delen" av hjelmen går over øynene(om man har en helhjelm) og dette kan faktisk være opptil flere sekunder. Er veldig vanskelig å ta av seg en hjelm med kun én hånd.

 

Fakta eller ikke (og jeg tror fakta er at politiet avbryter jakten om det er til fare for sjåføren, hjelm eller ikke), så vil jeg fraråde alle å fjerne hjelmen sin under kjøring, og generelt kjøre uten hjelm, og heller ta en bot/miste lappen ved å stoppe for politiet. Alternativet kan være en gravstein sammen med besteforeldrene dine eller koma og rehabilitering på ditt lokale sykehus. Tenk på det. Penger er bare penger. Lappen kan tas om igjen.

Lenke til kommentar

De vil nok få opp sperringer lengre fremme på den aktuelle veien antar jeg ;)

 

 

Nå må ikke du blande real life og action filmer fra USA!

En moped som kjører ulovlig på en eller annen måte, det er jo hverdagskost hos politiet. Riktig nok ikke alle som prøver og stikke av, men hvis de skal sette opp sperringer, så krever det masse ressurser, planlegging osv. Gidder ikke og forklare mer, men håper du skjønner at de ikke setter opp sperringer pga en ussel moped som nesten ikke er farlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gidder ikke og forklare mer, men håper du skjønner at de ikke setter opp sperringer pga en ussel moped som nesten ikke er farlig.

Hmm, synes påstanden om at en "ussel" moped ikke er farlig kan diskuteres, men jeg er enig i at den ikke er "viktig" for politiet. Det fins bedre ting de kunne ha gjort. Og nei, det kommer nok aldri til å bli satt opp en veisperring for en moped i Norge om ikke mopedisten nettopp har gjennomført et bankran.

Lenke til kommentar

Gidder ikke og forklare mer, men håper du skjønner at de ikke setter opp sperringer pga en ussel moped som nesten ikke er farlig.

Hmm, synes påstanden om at en "ussel" moped ikke er farlig kan diskuteres, men jeg er enig i at den ikke er "viktig" for politiet. Det fins bedre ting de kunne ha gjort. Og nei, det kommer nok aldri til å bli satt opp en veisperring for en moped i Norge om ikke mopedisten nettopp har gjennomført et bankran.

 

Hvem har sagt at vi snakker om en moped? Les første post kan være smart, han snakker om en motorsykkel som kjører MINST over 80 km/t.

 

I "real life" som du snakker om så finnes det faktisk politisperringer, har du aldri sett en kanskje? Kanskje det isåfall er at du bruker litt for mye av tiden din på å se på amerikanske actionfilmer o.l. enn å være ute i trafikken.

 

For ikke mer enn en uke siden raste en tung racer forbi meg og etter kom en politibil. Et par minutter seinere kom dem tilbake men da hadde enda en politibil sluttet seg til. Jeg antar at den første politibilen ba om assistanse og at politibil nr. 2 møtte motorsyklisten lengre oppe i gata.

 

Og har de lite å gjøre en dag, så er det ikke utenkelig at de ville satt opp en sperring. Tenk dere at det kommer en R1 i 250 km/t som kjører rundt - det er en selvfølge at de bryr seg om det og ikke bare lar ham kjøre!

Lenke til kommentar

LysDiode: Jeg vet ikke om du snakker til meg eller til mwftw, men jeg er helt enig med innlegget ditt. Jeg skrev det jeg skrev basert på mwftw's uttalelse, og han snakker altså om en moped, et kjøretøy som lovlig kan kjøre i 45km/t og fysisk kan kjøre i kanskje 70km/t.

 

Om en moped (eller en motorsykkel) kjører i langt over fartsgrensen og utgjør en alvorlig trussel for seg selv og omgivelsene er det klart at politiet prioriterer dette.

 

At politet faktisk lager sperringer osv var jeg ikke klar over, dette trodde jeg bare skjedde i amerikanske actionfilmer, så den skal jeg ta på min kappe. Men da tror jeg at de skal ha lite å gjøre, som du sier, og jeg tror ikke de gjør det for en moped som kjører i 70 i 50-sonen, men kanskje for en tung racer som kjører i 250km/t :)

Lenke til kommentar

Helikopter virker for meg litt sykt for lille Norge. Men det skal jeg ikke si sikkert, aner absolutt ingenting om det. Kanskje de har noen helikoptre over Oslo-området, men jeg har aldri i mitt liv sett et politihelikopter i Bergen og egentlig generelt, og tviler på at de faktisk sender ut et om man kjører for fort rundt omkring, istedenfor å hente inn med bil.

 

Vil understreke at jeg på ingen måte prøver å beskytte dem som kjører for fort eller noe, om det kan virke slik. Er heller ikke "redd" for at det faktisk fins aktive helikoptre og at det blir brukt veisperringer osv, jeg har bare liten tro på det.

Lenke til kommentar

Gidder ikke og forklare mer, men håper du skjønner at de ikke setter opp sperringer pga en ussel moped som nesten ikke er farlig.

Hmm, synes påstanden om at en "ussel" moped ikke er farlig kan diskuteres, men jeg er enig i at den ikke er "viktig" for politiet. Det fins bedre ting de kunne ha gjort. Og nei, det kommer nok aldri til å bli satt opp en veisperring for en moped i Norge om ikke mopedisten nettopp har gjennomført et bankran.

 

Hvem har sagt at vi snakker om en moped? Les første post kan være smart, han snakker om en motorsykkel som kjører MINST over 80 km/t.

 

I "real life" som du snakker om så finnes det faktisk politisperringer, har du aldri sett en kanskje? Kanskje det isåfall er at du bruker litt for mye av tiden din på å se på amerikanske actionfilmer o.l. enn å være ute i trafikken.

 

For ikke mer enn en uke siden raste en tung racer forbi meg og etter kom en politibil. Et par minutter seinere kom dem tilbake men da hadde enda en politibil sluttet seg til. Jeg antar at den første politibilen ba om assistanse og at politibil nr. 2 møtte motorsyklisten lengre oppe i gata.

 

Og har de lite å gjøre en dag, så er det ikke utenkelig at de ville satt opp en sperring. Tenk dere at det kommer en R1 i 250 km/t som kjører rundt - det er en selvfølge at de bryr seg om det og ikke bare lar ham kjøre!

 

1. Sorry, tenkte på at han mente en moped. Men uansett du skriver at han mener motorsykkel i første post, men det står 2 hjulin. Så du burde kanskje lese første post du også.

 

2. Selvfølgelig vet jeg at de kan bruke sperringer på ordentlig, men jeg tenkte på en moped, og det vil bli alt for drøyt og sette opp sperringer for en moped.

 

3. Og be om assistanse så en bil nr 2 kommer og hjelper til, er langt ifra like ressurskrevende som og sette opp en sperring.

 

4. Og joda, det er ikke en selvfølge. Så lenge politiet får med seg skiltene og åssen personen ser ut, så kan det hende de lar han stikke av, og ta han senere. (Men spørs som du skrev: "Og har de lite å gjøre en dag, så er det ikke utenkelig at de ville satt opp en sperring". Det er mulig det også.

Endret av mwftw
Lenke til kommentar

Blir for mye spekulasjoner rundt det der, gidder ikke å diskutere det mer.

 

Men når det gjelder helikopteret så flyr det ofte rundt i Oslo-området, ser det ukentlig ;) Var jo på nyhetene i fjord høst eller noe at de følgte etter en bil eller noe, husker ikke helt men det var noe.

 

Har de ikke bestilt flere helikoptere nå da? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...