Gå til innhold

Blir litt varm.... eller?


Jon-d

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått i hus en Barton 2500+, Cooler Master Aero 7+ vifte, 2*512 400MHz TwinMOS m/winbond på et Abit NF7-s v2.0 (og et radeon 9700, men det betyr ingenting her... :smile: )

 

Uten at jeg har kokket det (noe særlig) ligger tempen på CPU på 55-60 ved moderat belastning. Er ikke dette litt mye?

 

Smurte på bittelitt av noe hvit guffe som fulgte med vifta. Regner med at dette er kjølepasta..? Sto ikke noe...

 

Hva slags temp bør jeg "forvente" meg?

 

 

Jon

 

 

NB! Virka som om vifta satt godt på CPU, men skal dobbeltsjekke det når jeg kommer hjem etter jobb...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Temperatur kan variere veldig fra CPU til CPU, men en AMD CPU skal takle høyere temp enn Intel sine. Det at den går på 55-60 grader er kanskje litt høyt synes jeg da min 1,4 Thunderbird går på 40-50 grader. XP prosessorene skulle vistnok ha en bedre chip slik at de avga mindre varme, så jeg trodde din Barton burde gi mindre varme enn min Thunderbird. Jeg tror nok at din CPU burde ha ligget under 50 grader.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vet hva kjølepasta er, så bør du lese PC bygger guiden på hw.no. Sjekk at kjøleren er montert ordentlig og at det er riktig menge kjølepasta på hele coren (se bildene i linken).

 

Hvis det satt på noe svart termal pad/"guffe" under kjøleren, så må du fjerne denne før du tar på kjølepasta. Det er ikke noe poeng med begge deler. Rens opp med isopropanol eller rødsprit.

 

Viften på kjøleren din kan jo lett justeres i turtall, hvis du har den på det laveste, så er vel ikke 60gr så gal temperatur. Hvis ikke, så var dette litt vel høyt.

 

Hvordan er det med utlufting av kabinettet, har du noen kabinettvifter? Og jo, alt det andre utstyret betyr noe: Det genererer varme i kabinettet. Du kan jo også lese av system temperaturen. Ev. kan du ta vekk kabinettdøren og se om temp. synker da.

Lenke til kommentar
Temperatur kan variere veldig fra CPU til CPU, men en AMD CPU skal takle høyere temp enn Intel sine. Det at den går på 55-60 grader er kanskje litt høyt synes jeg da min 1,4 Thunderbird går på 40-50 grader. XP prosessorene skulle vistnok ha en bedre chip slik at de avga mindre varme, så jeg trodde din Barton burde gi mindre varme enn min Thunderbird. Jeg tror nok at din CPU burde ha ligget under 50 grader.

 

Min 1,4 Thunderbird ligger på 62 nå. Sånn semi-idle. Kabinett-temp er 38. Bruker Silent Twin. Ved maks load ligger den på 68-70 grader. Er nok forholdsvis høyt, men har ikke vært noe problem enda. Maskina har stått på 24/7 siden den var ny, i november 2001, og funker fint fortsatt :)

 

Har hørt at temperatur under 60 er bra, men at det går greit med temp helt opp til nærmere 80. (Tatt rett fra en dårlig hukommelse, så ikke ta det for god fisk...)

Lenke til kommentar

Jeg er 90%sikker på at levetiden ikke reduseres for temp rundt 60,dagens cpu`er spes amd`er er varme gir jo ut rundt 70w varme avhengig av cpu.

Du reduserer nok levetiden hvis du setter opp volten,hørt om berømte northwood syndromet :wink:

Sjøl ligger min på rundt 55 og 65 på load.

Uansett ingen som har en cpu mer enn to-tre års tid før man oppgraderer.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke vet hva kjølepasta er, så bør du lese PC bygger guiden på hw.no. Sjekk at kjøleren er montert ordentlig og at det er riktig menge kjølepasta på hele coren (se bildene i linken).

 

Hvis det satt på noe svart termal pad/"guffe" under kjøleren, så må du fjerne denne før du tar på kjølepasta. Det er ikke noe poeng med begge deler. Rens opp med isopropanol eller rødsprit.

 

Viften på kjøleren din kan jo lett justeres i turtall, hvis du har den på det laveste, så er vel ikke 60gr så gal temperatur. Hvis ikke, så var dette litt vel høyt.

 

Hvordan er det med utlufting av kabinettet, har du noen kabinettvifter? Og jo, alt det andre utstyret betyr noe: Det genererer varme i kabinettet. Du kan jo også lese av system temperaturen. Ev. kan du ta vekk kabinettdøren og se om temp. synker da.

 

 

Beklager at jeg ikke var utfyllende nok. Jeg er ikke hjernedød og vet en ting eller to om dette, selv om det tydeligvis ikke virker sånn. Er bare at jeg har ikke tukla med tuning og o/c siden jeg stappa inn en Athlon 700MHz i maskinen, så jeg er litt "rusten"... :roll:

 

Jeg har (etter bildet å dømme) tatt på passe med medfølgende goop. Tok av ribba i sta for å sjekke at den satt fint, og det gjorde den. Hadde blitt et fint merke etter goop'en på CPU'n. Var forøvrig ingen "pad" under kjøleribba...

 

Har et Chieftec Matrix kabinett med en vifte som blåser inn nede foran. Inne i kabinettet er det 2 HDD, brenner + DVD og et radeon 9700 som lager litt varme. System viser 35 grader, og i skrivende stund viser CPU 56. Vifta står på 2700-2800 for da bråker den ikke så vanvittig. Kan dra'n opp til 3375, men da høres det ut som om PC'n er i ferd med å lette! :lol:

 

Uansett, kommentarene har vært til stor hjelp, og jeg ser at jeg ikke trenger å være så bekymra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...