Gå til innhold

Å få XP modus til å fungere?


Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med XP modus i Win7 Proff 64.

 

Bruker ett program som må kjøres i XP modus, men hvordan installerer jeg programmet?

 

Ved installasjon i XP og Vista kommer programfolderen rett over Windows folderen i utforske.

Først må jeg opprette en folder med programnavn

/deretter må jeg putte inn i denne folderen ca 600Mb med database

før jeg tilslutt skal installere selve programmet i folderen.

 

Hvordan får jeg en slik installasjon til å bli i XP modus?

 

På forhand takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du kjører XP Mode må du installere det programmet inne i selve XP.

 

Se litt her, en liten test jeg gjorde for en stund siden:

 

http://samfunn.myhken.com/?p=756

 

Når du er inne her:

 

w7xpmode3.jpg

 

Installerer du programmet. Så kan du velge å enten jobbe med programmet inne i XP, eller kjøre det fra start knappen i Windows 7:

 

w7xpmode5.jpg

 

Men husk at det er ikke sikkert at programmet funker i Win7 slik som det gjorde i XP/Vista, og det kan være du alltid må være i selve XP bildet for å bruke det.

Lenke til kommentar

Jeg takker for svarene og er sansynligvis litt bambi her og nu.

 

Support til programvaren sier at programmet kan kjøre i XP mod og jeg er spent på hvordan installeringen skal foregå grunnet "vanlig prosedure" for installasjonen.

Dette programmet oppdateres flere ganger pr dag uten oppdatering er det ingenting vært.

 

Laptoppen er en Acer Aspire 5737z. Xp mode er installert av forhandler og jeg vet hverken rekkefølge på installasjonene,

om all nødvendig programvare er installert,

om noe er gjort i bios eller

om jeg har tilstrekkelig hardware.

 

Fikk flg feilmelding da jeg tok en liten navigering i Xp modus.:

"

Win Vir Pc kan ikke starte vertsprosessen på Win Vir Pc.

Se systemhendelseslog for mer info.

Win Vir Pc krever maskinvareassistert virtualisering."

 

Jeg var inne å så i systemhendelseslog uten at jeg ble noe klokere av den grunn.

 

Problemstillingen ligger vell i ytterkant av mine datakunskaper, muligens en tanke over. Tror jeg trenger å få det inn med skjeier hvis det er mulig.

 

Hva er lurt å gjøre nu?

Endret av reor
Lenke til kommentar

Installeringen av XP mod er gjort av et verksted og jeg aner ikke hvilke rekkefølge programmene er installert i.

(Da jeg så på dette sist var det 2 og ikke 3 programmer som skulle installeres.)

 

Laptoppen som er ny kom med Win 7 Home 64 installert som jeg ikke kunne bruke grunnet xp moden. derfor ble Win 7 proff 64 kjøpt og installert av leverandøren.

Lenke til kommentar

Installasjonen er nu gjort på nytt av et annet verksted og nu fungerer xp modus omsider.

Kan tyde på at det første verksted ikke hadde peiling på hva de holdt på med, men nok om det.

Jeg er skuffet over hvor seint programmet går i xp modus og lurer på om modusen kan "sprites opp" for å få større fart.

 

Alternativt kan man vell legge opp til dual boot og slippe det virituelle.

Tror ikke man bruker mye mer plass på HD ved dual boot.

 

Takker for tips.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Programmene går seint i XP modus fordi Virtual PC ikke bruker din interne hardware, alt er emulert i software istedet. Så grafikk apps eller andre litt tunge ting vil gå helt fryktelig, for ikke å snakke om spill som er nyere enn Baldur's Gate 2.

 

Skal du ha en kjappere "xp inni windows 7" kan du hente Virtualbox, og legge inn. Den bruker hardware til maskinen som grafikkort og minne, men du reserverer en viss del av minnet (selvbestemt) til den virtuelle maskinen. Du lager også store harddisk-filer som emulerer en harddisk, som naturligvis blir tregere enn en ekte harddisk. Men VB er lett å sette opp nye maskiner på, velger OS i og allokerer minne og harddisk-plass når du lager ny "maskin". Kan ha så mange du vil, bare ikke prøv å kjøre alle samtidig siden du må reservere av PC'ns minne for å kjøre dem.

 

Du installerer OS fra CD/DVD eller iso-fil som om du ville gjort det på en nyformattert PC.

 

Jeg har f.eks. et halvt dusin linux-distroer i Virtualbox, som jeg starter med å dobbelklikke på i VB-menyen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg takker for svaret.

 

Om Virtualbox eller Dual boot er tingen for meg vet jeg foreløbig ikke,men slik som det er med virituell xp-mode kan jeg ikke ha det.:

Softwaren jeg benytter er i en form for dvalemodus i virituell xp mode. For å våkne trenger softwaren ca 20 sekunder etter dobbelklikk for å reagere og til tider 20 nye sekunder. Dette gjelder pr bilde i programmet som skal kontrolleres opp til flere ganger daglig.

Softwaren benyttes i forbindelse med charts.

 

I tillegg høres lyden ut som en som er alvorlig plaget med stemmeskiftet.

 

Det tar 6 ganger så lang tid å kjøre softwaren virituelt i xp mode som det tar vanlig i XP eller Vista.

 

Fikk forøvrig nettopp win update melding om at ca 50 høyst reelle winoppdateringer ventet på nedlastning til min virituelle xp mode.

 

Når det gjelder Virtualbox har jeg hentet manualen og ser foran meg et nytt studium for å få dette til å fungere. Hvor mye ram skal til eksempel avsettes? Mange spørsmål å finne ut av som jeg foreløbig ikke har peiling på.

 

Videre tips motas med takk.

Lenke til kommentar

Neida virtualbox er ikke komplisert i det hele tatt. Jeg installerte flere linux distroer på det uten å lese en eneste manual.

 

Man trykker på "New", også Windows xp, gir den et navn, så kommer det opp en rute du velger hvor mye minne den skal tildeles, den velger automatisk en verdi basert på hva det OS'et har som minstekrav, sikkert 500MB. Så lager du harddisk fil i neste veiviser-vindu, som bare blir en diger fil på det du vil ha (50GB f.eks.). Så er du ferdig. Bare å dobbelklikke på navnet så booter virtual pc'n med blank "harddisk", og har du windows xp cd'n i starter installasjonen som vanlig. VB kan også mounte iso-filer internt.

 

Trengs ikkenoe manual.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Takker for all hjelp!

 

For mitt vedkommende ble løsningen etter en helhetsvurdering å lage til dual boot og kjøre programmet på 32 bits i Vista.

Det skjedde for meget unormalt og gikk alt for tregt å kjøre programmet i den virituelle verden.

 

Takk for hjelpen!

Endret av reor
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fint det ordnet seg,driver og laster inn endel eldre programmer så denne tråden hjalp meg litt :)

 

I tilfelle andre også lurer på dette drister jeg meg til og skrive dette.

 

Det enkleste for og lære/forstå XP-mode er faktisk og søke på "XP mode" i Windows 7.Der er det en fullstendig manual om hvordan det skal gjøres.

 

 

 

post-151946-1280085476,3486_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...