Gå til innhold

Dommerne i VM - diskusjon.


nybb

Anbefalte innlegg

Under dette VM har jeg (som fotballdommer selv) lagt spesielt merke til dommerne. De slåt svært hardt ned på ting, og jeg virkelig beundrer fremgangsmåtene under dette VM. De tar alt av riving, filming, kløpping, handsing og annet tull.

 

Helt annet nivå på lista for forseelser enn til vanlig.

 

Synes f.eks. det var 100% riktig av dommeren å gi Harry Kewell rødt kort for den handsen som medførte straffespark.

 

Linjedommerne har også vist seg å være kjempegode. Underholdning til tusen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

forbanna drittdommer som godkjenner 2-0 målet til Brasil. Rett etterpå klarer han å blåse offside på noe som ikke er i nærheten av offside. Bør det ikke være lett å ta de offsidene man ser er er klare? er lettere å tilgi de hårfine offsidene enn de som er onside! linjedommerne har alt for ofte hodet i ræva når de er på banen!

Lenke til kommentar
Tydelig å se at folket her inne aldri har vært dommere selv i allefall

 

hva mener du?

 

Jeg mener at dere har tydeligvis ikke vært i situasjoner selv. Det er enkelt å se det på reprise.

 

Å kalle dommeren forbanna drittdommer fordi han tydeligvis ikke oppfattet handsene, og fordi han dømte offside på en klar ikke-offside, er tydelige tegn på at man ikke har peiling på fotballdømming.

 

Bountyhunter(BF:V)' date='20. juni 2010 - 22:05' timestamp='1277064323' post='15834616']

Hvor høyt nivå dommeren er på spiller ingen rolle når det kommer til synsvinkler og oppfatninger.

 

uhhm, er ikke plassering en viktig del av det å være en god dommer?

Min mening er det at dommern eller linjedommeren, burde ha sett minst en av de TO handsene.

 

Jo, plassering har mye å si. Men uansett er det svært tilfeldig. Spilleren kan vri seg, en spiller kan komme i veien osv.. da har ikke god koordineringsevne mye å si gitt.

Lenke til kommentar
Tydelig å se at folket her inne aldri har vært dommere selv i allefall

 

hva mener du?

 

Jeg mener at dere har tydeligvis ikke vært i situasjoner selv. Det er enkelt å se det på reprise.

 

Å kalle dommeren forbanna drittdommer fordi han tydeligvis ikke oppfattet handsene, og fordi han dømte offside på en klar ikke-offside, er tydelige tegn på at man ikke har peiling på fotballdømming.

 

 

Dette har da for pokker ikke noe med å se det på reprise! Den handsen er så soleklar at det skal ikke være mulig å ikke se den! og du er i VM nå antar jeg?

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

Enig med nybb. De siste par dagene har vi sett tilløp til merkelig dømming. (Spanjakken i Tyskland - Serbia, og maliern i Slovenia - USA) Ellers har dømminga stort sett vært god og solid.

 

___

 

step_up, tell til ti, vær så snill. Caps lock og utropstegn gjør seg ikke.

Endret av Enok3000
Lenke til kommentar

kan du forklare hvorfor Tiote fikk kort? har dommeren noe med det som blir sagt i mellom spillere? Selvfølgelig skjeller han ut spilleren som filmer og vrir seg! Det som utspiller seg nå er mye pga RÆVVA dømming!

 

Alsaker:HOLD KJEFT! Han har all mulig rett å falle sånn pga det kaka gjør! spillere fortjener kort når de holder på slik! albuen er soleklar! og hvorfor bare gult? Direkte rødt takk! :nei:

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

Hadde dommeren sett det, hadde han dømt, og det vet du.

 

 

utrolig at han ikke dømte da...det er litt av ett utsagn å komme med...I USA kampen så ble alle spillerne i boksen holdt, men dommeren blåste motsatt vei. hvordan forklarer du det da?

 

Hvorfor skal jeg forklare det? Er du blåst? Så ikke kampen uansett.

Jeg sier at dommerne all-over har gjort det svært godt gjennom dette VM så langt.

 

kan du forklare hvorfor Tiote fikk kort? har dommeren noe med det som blir sagt i mellom spillere? Selvfølgelig skjeller han ut spilleren som filmer og vrir seg! Det som utspiller seg nå er mye pga RÆVVA dømming!

 

Alsaker:HOLD KJEFT! Han har all mulig rett å falle sånn pga det kaka gjør! spillere fortjener kort når de holder på slik! albuen er soleklar! og hvorfor bare gult? Direkte rødt takk! :nei:

 

Tenk deg at du skal holde oversikten over 20 spillere som ryker i tottene på hverandre. Alt går utrolig fort, og mange ting skjer samtidig. Dommeren foretar seg det han selv oppfatter. Og rødkortet til Kaká, utrolig bra.

Lenke til kommentar

"Hadde dommeren sett det, hadde han dømt, og det vet du."

 

Dette blir bare usakelig. Kan ikke unnskylde dommeren med dette, om dommeren skal få lov til å ikke se slike klare situasjoner uten reaksjoner så blir det ikke mye gøy å være verken fotball spiller eller tilskuer. Nivået på dømmingen har i det siste vært for lav synes jeg, og det skinner klart igjennom i vm. Det er på tide å se på andre løsninger som f.eks. video dømming eller andre former for tekniske hjelpemidler.

 

Se på idretter som ishockey og tennis, hvor dommeren kan gå inn å sjekke om pukken er over linja eller ikke på video og gjøre en 100% korrekt avgjørelse og i tennis hvor de har data simulering for å dømme om ballen er ute eller inne med millimeter presisjon.

 

Vi alle ønsker en mest mulig rettferdig fotball gjør vi ikke? Er på tide at vi tar i bruk hjelpemidler i fotballen også, tempoet er rett og slett for høyt nå til at dommerene kan få med seg alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...