Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til å dele filer med trådløs pc + kablet nett.


Anbefalte innlegg

Etter å ha prøvd utallige ting så får jeg ikke til dette:

Pc nr 1 er kobler til router med kabel

Pc nr 2 er trådløs med USB-adapter og jeg kan koble meg på nettet (routeren) for å bruke internett.

 

 

Men jeg klarer ikke å dele mapper mellom pcene.

Begge pcene deler , men finner bare seg selv, klarer ikke få den trådløse inn på samme nett så den blir synlig.

Noen av de "sett opp trådløs nett" jeg kan trykke på krever at jeg setter inn usb, for å så sette den i routeren for å så sette den i de andre pcene.

Men routeren har ikke usb-inngang.

 

Noen som har noe tips her?

OS er Wiw xp pro på begge.

post-64596-1276968236,5419_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om du ikke har kjørt nettverksdelings greia vill ikke de riktige service 'ene starte opp. da blir den eneste måten å kontakte den andre pc'n på via ipadresse. skriv to \\ og ipadresse i adresselinja til explorer. så får du umiddelbar tilgang til alle delte filer og printere.

 

eks: \\192.168.1.1

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Sånn er det koblet nå.

Så du mener at jeg kan åpne adressefeltet og skrive for eks \\198.168.0.100 og få tilgang.

 

 

Etter å ha kjørt wireless nett-veiviseren så maser den om å sette usb-pinnen i de aktuelle pcene.

Noen ganger popper aurotun opp og jeg kan jegge pcen til nettet , andre ganger popper den ikke opp og jeg må gå inn på minnepennen og kjøre den selv.

Men den guiden vil også at jeg skal sette minnepennen inn i routeren, men den har ikke USB-inngang.

Da kan jeg skrive innstillingene selv, men det som det nye nettet genererer er bare svada, ikke noe jeg kan bruke /skrive inn i routeren noe sted.

 

Og etter mye om og men så deler begge pcene så jeg ser den aktuelle pces mappe på begge pcene men ikke hverandres.

Og etter mye om og men igjen så får jeg tilslutt sett begge pcene under nettverk, men mappen som er på den andre pcen gir feilmelding om at man ikke er admin sammen med finner ikke path.

 

Nå skal det sies at routeren er fra 2003, prøvde med en dling fra 2006 uten noen bedring.

 

USB-senderen i pc nr 2 er også dlink og driveren er forgammel for SP3 så den får en feilmelding så får ikke brukt softwaren som følger med.

Prøvd med en belkin pinne og den softwaren fungerer men gjør ikke mye annet en å finne trådløse nett.

 

Internett fungerer på begge.

 

Løsningen blir vel å skaffe en netgear server som begge pcene kobler seg mot , iallefall en 2010 router med bedre grensesnitt.

post-64596-1277068954,7512_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

explorer er ingen nettleser. det er utforskervinduet i windows. internet-explorer er en nettleser.

EDIT::

ipadresse til pc'ne kan du finne ved å

1. trykk på startmenyen

2. run/kjør

3. skriv ipconfig

4. let etter ip'n fra all teksten som popper opp.

5. opne opp min datamaskin på den andre pc'n.

6. begynn å skriv \\ipadressen.til.den.pc'n.du.prøver.å.koble.deg.til (i adressefeltet!!!!!)

7. volla!

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Ops, jeg mente det ja.

 

Hjemme har jeg flere 24p switcher, dual isp routere, modemer i fleng, 4 forskjellige OS og siste 20 år har jeg ikke hatt noe problem med nettet.

Kun disse 2 dell pcene med xp og gammel hardware som skaper krøll.

 

Her er fra min egen pc hjemme, trudde det kun gikk dersom nettet var oppe og iorden først.

post-64596-1277070158,16_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

jeg har også hatt problemer med at windows ikke aktiverer network and printer service discovery før.

men det kan utrolig lett omgåes om du vet IP adressen til maskinene.

 

edit: du sier jo at begge har internett. da er nettverket i orden for ruterns del ivertfall..

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...