Gjest Slettet+513 Skrevet 19. juni 2010 Skrevet 19. juni 2010 (endret) En annen ting er at hvis markedet floodes av AAA tittler så vil en god del selskaper begynne å slite på sine storsatninger. Det har økt rundt 10-20% med AAA tittler hvert år. Så derfor må mange som pleide å kjøpte alle tittlene begynne å prioritere etter hva spillene får i karakterer. Endret 19. juni 2010 av Slettet+513
TheCatIsALie Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Skrevet 19. juni 2010 En annen ting er at hvis markedet floodes av AAA tittler så vil en god del selskaper begynne å slite på sine storsatninger. Det har økt rundt 10-20% med AAA tittler hvert år. Så derfor må mange som pleide å kjøpte alle tittlene begynne å prioritere etter hva spillene får i karakterer. AAA?
Gjest Slettet+513 Skrevet 19. juni 2010 Skrevet 19. juni 2010 (endret) En annen ting er at hvis markedet floodes av AAA tittler så vil en god del selskaper begynne å slite på sine storsatninger. Det har økt rundt 10-20% med AAA tittler hvert år. Så derfor må mange som pleide å kjøpte alle tittlene begynne å prioritere etter hva spillene får i karakterer. AAA? Spill som selskaper selger mye av og er kjente merkevarer. Eller rett og slett nye spillmerkevarer de har satt stor risiko på ved å invistere mange titalls millioner. Endret 19. juni 2010 av Slettet+513
Erigon Skrevet 19. juni 2010 Skrevet 19. juni 2010 (endret) Tar jo bare noen måneder eller så før mange spill er å få til 150.- i nettbutikker. Da har det jo kommet omtaler også. Går greit å vente den korte tida. Endret 19. juni 2010 av Erigon
Gjest Slettet+513 Skrevet 19. juni 2010 Skrevet 19. juni 2010 (endret) Vel jeg har sett at omtaler kommer i fleng før spillene i det hele tatt lanseres. Endret 19. juni 2010 av Slettet+513
TheCatIsALie Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Skrevet 19. juni 2010 Tar jo bare noen måneder eller så før mange spill er å få til 150.- i nettbutikker. Da har det jo kommet omtaler også. Går greit å vente den korte tida. Vil helst ha spill med en gang de kommer jeg, da kan jeg spille (og filme, lager walktroughs) med venner også før de går lei spillet. Om det er singleplayer, har jeg runnet spillet (om jeg liker) lenge før en måned har gått. Omtaler kommer da noen timer etter at spillet har kommet om du ser rett sted..
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 20. juni 2010 Skrevet 20. juni 2010 Min erfaring er at det er mange fine å blodtøffe trailere av spill ute på internett. Disse spillene ser brutalt gode ut, men når det kommer til story og gameplay så er det rett og slett en fiasko. En demo er en liten smakebit, men gir nesten ingenting av helheten i spillet. Kan ta ett eksempel med at jeg lastet ned det første spillet Bioshock fordi jeg har gått i fella før der jeg har brukt 500kr på ingenting og angret. Bioshock likte jeg ganske godt, og har nå Collector's Edition hjemme i stua. Far Cry 2 på en annen side skaffet jeg meg også, men likte det overhodet ikke å slettet spillet etter ett par timers spilletid. Nå på internett er det flere grupper som piratkopierer spill, og i deres NFO(info) så står det som oftest: "If you like the game, support software company by buying their product/software" etc. Mens andre grupper er ute etter å knekke industriens kopisperrer på spill, ett eksempel på dette er gruppen Skidrow som er ute etter Ubisoft's "Må være koblet til internett for å spille"- sperring. Om det er moralsk riktig og piratkopiere ett spill er jo opp til enhver, det blir jo tross alt sett på som stjeling.
birdy113 Skrevet 20. juni 2010 Skrevet 20. juni 2010 kjøper spill og film som jeg VET er gode hvis ikke laster jeg ned
vikingkylling Skrevet 20. juni 2010 Skrevet 20. juni 2010 (endret) Problemet er at folk flest laster ned spillene og kjøper de ikke etterpå uannsett om de likte det eller ikke, for de har mest sannsynlig allerede runna det, og da er det ikke noe poeng i å kjøpe det. Jeg driter egentlig rett ut om det er lov eller ikke lov, men problemet er at det går hardt utover industrien, f.eks lages det vell ikke akkurat mye ekskusivt til PC lenger, noe jeg skjønner godt da jeg nok mest sannsynlig ville satset på PS3 og 360 hvis jeg var spillutvikler selv. Jeg kjøper svært sjelden spill jeg har lastet ned. I stedet kjøper jeg som regel spill i butikk og laster ned en sjelden gang. Det regner jeg ikke som et problem. Uansett hva man selger må man regne med litt svinn. Selger man mat vil noe gå ut på dato, noe kastet, noe blir stjelt og så videre. Alt dette blir tatt med når man regner ut prisen man vil selge en vare for. Det jeg regner som et problem er om man i hovedsak laster ned spill og svært sjelden kjøper dem. Om du har tyve spill og lastet ned ett av dem er det ikke så ille. Om du har tyve spill og kjøpte ett av de blir det noe helt annet. Edit: Og ikke glem at det piratkopieres til den store gullmedaljen på konsollene også. F.eks er en av grunnene til hvorfor Nintendo er så raskt ute med 3DSen er fordi folk har gått berserk med piratkopiering til DSen. Endret 20. juni 2010 av vikingkylling
MogensAlfonse Skrevet 20. juni 2010 Skrevet 20. juni 2010 Jeg synes piratkopiering er patetisk og egoistisk. Tenk hvor mye bedre spillene kunne vært dersom pengene gikk til utviklerne. Det samme med film og musikk. Jo mer penger man kan bruke i et prosjekt, jo bedre vil resultatet bli. Med piratfittene får vi bare 50% av det vi kunne fått... Sharing isn´t caring, it´s raping developers.
TMB Skrevet 20. juni 2010 Skrevet 20. juni 2010 Laster alltid ned først for å teste, deretter kjøper jeg hvis jeg virkelig liker det, eller hvis det er bra tilbud
Oreokjeks Skrevet 20. juni 2010 Skrevet 20. juni 2010 Jeg synes piratkopiering er patetisk og egoistisk. Tenk hvor mye bedre spillene kunne vært dersom pengene gikk til utviklerne. Det samme med film og musikk. Jo mer penger man kan bruke i et prosjekt, jo bedre vil resultatet bli. Med piratfittene får vi bare 50% av det vi kunne fått... Sharing isn´t caring, it´s raping developers. Tøv, kvaliteten på spill, film og musikk er i første omgang ikke spesielt påvirket av piratkopiering. De fleste store spill-,film- og musikkproduksjoner har store selskaper i ryggen som støtter dem økonomisk. Det er de små helt ukjent produksjonene som kan bli påvirket av piratkopiering. Påstanden om "mer penger = bedre produkt" er også bare tull. Kreativitet, nytenking og alt det der er ikke avhengig av penger. Pengene går jo først og fremst ikke til utviklerne, men til selskapet bak utviklerne. Spill har etter min mening ikke blitt dårligere i løpet av de siste årene, noe som viser at piratkopiering ikke er så ille som mange (spesielt de store selskapene med stor økonomisk interesse i salg) mener.
unwill Skrevet 20. juni 2010 Skrevet 20. juni 2010 Syns dette er en interessant diskusjon, og det er bra at de fleste som kommenterer her ser konsekvensen av piratkopiering. Jeg ser også problemet med at noen har dårlige råd og derfor bruker man argumenter som, "de ville ikke ha tjent penger på meg likevel", derfor er det ingen som har tapt penger. Jeg har sluttet å piratkopiere spill, da jeg prioriterer og gjøre andre ting enn å spille masse, så et spill for meg varer rett og slett lenger, og jeg har fått bedre råd. Det som få har diskutert her er om det er om vi har en "rett" som gjør at vi fortjener å spille alle spillene vi har lyst på. Og der syns jeg svaret er nei. Dersom man ikke har råd til å spille alle spillene må man prioritere. Har man bare råd til 1 spill i måneden, så får man bare spille det ene spillet. Da tror jeg man også vil sette mer pris på det ene spillet, og ikke bare rushe gjennom det, og starte på neste spill. Slik er det med alle andre ting her i livet, jeg kan ikke kjøpe alle klærne jeg har lyst på, jeg kan ikke reise til alle stedene jeg vil til osv. Dere som sier at dere kjøper spillet dersom spillet er "bra". Hvis dere virkelig gjør det er nok dere i et mindretall. Dette er et syn som man liker å presentere frem, for å lette på samvittigheten, og man rettferdiggjør at man piratkopierer. Stor respekt til dere som faktisk kjøper alle spillene dere liker, men de fleste andre spiller nok bare gjennom, og ikke ser vitsen i å kjøpe et spill som de er ferdig med. Vi prøver hele tiden å rettferdiggjør piratkopiering, enten man skylder på sin egen økonomi, eller på spillindustrien. Hvor er de folkene som mener at piratkopiering er helt OK, siden de sparer penger på det. De ser at det kan gå litt dårlig for spillindustrien hvis alle gjør det, men det er ikke deres problem. Og forhåpentligvis så vil ikke spillindustrien dø ut, bare fordi noen piratkopierer.
Gjest Slettet-aNZFa3 Skrevet 20. juni 2010 Skrevet 20. juni 2010 Spill fra indie utviklere laster jeg aldri ned ulovlig. Uansett om de har en demo eller ikke. Hvis spillet ser morsomt ut så kjøper jeg det, hvis jeg har penger da selvsagt. Men hvis jeg ikke har penger akuratt da, så venter jeg til jeg har fått penger og så kjøper jeg spillet. Mount & Blade har en ganske kjekk prøveordning når det gjelder spillet, der kan du spillet så mye du vil, men karakteren din blir aldri mer en level 6, men du kan lage så mange karakterer du vil. Individuelle utviklere trenger penger mer enn f.eks Blizzard, D.I.C.E, Bioware etc. Men spill fra de selskapene kjøper jeg hvis det ser morsomt ut, siden jeg veit at de selskapene kommer med kvalitets spill uansett. Hvis et spill ikke selges lenger i butikk liker best å ha et fysisk cover) pga et selskap har gått konkurs, så tyr jeg som som oftest til ulovlig nedlasting, hvis da spillet ikke er å finnes på GOG, D2D etc. Men jeg kjøper sjeldent spill derifra da, siden pengene vil da ikke gå til utvikleren (siden dem har gått konkurs).
Masteral Skrevet 20. juni 2010 Skrevet 20. juni 2010 Problemet for meg er eiendomsretten, virker som det er mange som synes det er greit å laste ned spill fordi de ikke har penger. Dette blir relativt dumt, for vi snakker jo faktisk om produkter som mange mennesker har nedlagt masse tid og penger i for å utvikle. De som laster ned ulovlig vil jo da sende ut en indirekte beskjed om at de ikke synes utviklere/selskaper fortjener noen penger for produktene de har skapt. Dette blir i mine øyne helt feil. En annen ting er jo at de som betaler spillene er med på å holde hjulene i gang, så de som laster ned snylter både på sine med gamere og de utvikler spillet.
TheCatIsALie Skrevet 20. juni 2010 Forfatter Skrevet 20. juni 2010 Problemet for meg er eiendomsretten, virker som det er mange som synes det er greit å laste ned spill fordi de ikke har penger. Dette blir relativt dumt, for vi snakker jo faktisk om produkter som mange mennesker har nedlagt masse tid og penger i for å utvikle. De som laster ned ulovlig vil jo da sende ut en indirekte beskjed om at de ikke synes utviklere/selskaper fortjener noen penger for produktene de har skapt. Dette blir i mine øyne helt feil. En annen ting er jo at de som betaler spillene er med på å holde hjulene i gang, så de som laster ned snylter både på sine med gamere og de utvikler spillet. Lager de et drittspill, så nei, da fortjener de ikke masse penger for det. Men om de lager noe veldig kreativt og bra, da fortjener de heller en del penger for det. Det er for mye halvveis kopiering av spill-ideer idag.
Gjest Slettet+513 Skrevet 20. juni 2010 Skrevet 20. juni 2010 Det burde jammen meg vært. En ligs som bare kjøper spill med gjennomsnittkarakter 8 til 10. For spill som ikke støttes opp i fortjener heller å ikke penger. Selv sluttet jeg å piratkopiere med en gang jeg fikk meg jobb i fjor.
Gjest Slettet+513 Skrevet 20. juni 2010 Skrevet 20. juni 2010 (endret) Edit: nettet klikka eller noe... Opera. Endret 20. juni 2010 av Slettet+513
unwill Skrevet 21. juni 2010 Skrevet 21. juni 2010 Lager de et drittspill, så nei, da fortjener de ikke masse penger for det. Men om de lager noe veldig kreativt og bra, da fortjener de heller en del penger for det. Det er for mye halvveis kopiering av spill-ideer idag. Greit nok at de ikke fortjener penger, men hvorfor laste ned et drittspill, i mine øyne så syns jeg ikke drittspill er verdt tiden å laste ned / spille en gang. Hvis de er verdt å spille, så er de verdt å betales for. Jeg velger å sammenligne spill med filmer: Kino koster ca 50 kr / time DVD-film koster ca 70 kr / time Et spill koster jo ca 400 kr, så hvis den gir underholdning som varer over 8 timer, så er den jo verdt prisen, og mange spill har jo mye lenger holdbarhet enn det.
noob11 Skrevet 21. juni 2010 Skrevet 21. juni 2010 Når jeg var ung og spillte Giana Sisters på C64 ante jeg ikke noe om debatten en gang. Da fikk noen kjente tak i en kasett/diskett og man kopierte over en lav sko. Så lærte jeg at det ikke var lov, men var fortsatt ung. Ikke hadde jeg penger og butikker som solgte spill var minimum en time med bil unna. Jeg fortsatte å kopiere over en lav sko. Så ble jeg eldre og hadde litt penger og flere butikker begynte å selge spill. Da kjøpte jeg enkelt spill jeg likte veldig godt, men kopierte fortsatt masse. Når jeg fikk jobb og tjente greit begynte jeg å kjøpe de spillene jeg likte, men jeg lastet som regel ned først for å sjekke det ut. Nå er jeg relativt gammel og har ingen problemer med å kjøpe de spillene jeg har lyst på. Det gjør jeg også. Som regel via Steam fordi spillbutikker fortsatt er litt langt unna. Det kan hende jeg tester en demo først, men jeg har så mye erfaring med spill og utviklere at jeg sjelden kjøper noe jeg ikke bruker tid på. Når det kommer til programvare så kjøper jeg det jeg må, som OS, og finner gratis og lovlige alternativer til alt annet. (når linux funker like godt som windows på nye spill så slutter jeg å kjøpe windows også) Musikk får jeg som regel via spotify eller nettradio når jeg har behov for det. Filmer laster jeg som regel ned uten lov, men jeg ser som regel store tittler og ting anbefalt av folk jeg stoler på på kino. TVserier laster jeg konsekvent ned. Hadde det ikke vært mulig hadde jeg brukt en PVR til å ta dem opp, så reklamen hadde jeg ikke sett uansett. For å så komme til poenget. Jeg tror ens syn på moral, penger osv er veldig påvirket av ens egen situasjon. Jeg tror fattig ungdom vil kopiere så lenge det er mulig, mens når man blir eldre så bruker man mye lettere penger på ting man liker. Det virker ganske greit for min del. Kanskje en litt komunistisk tankegang, men man yter etter evne og underholdes etter behov 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå