Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. juni 2010 Skrevet 18. juni 2010 Etter at en bekjent av meg fikk skimmet et av sine VISA-kort, og dette kort tid etter ble brukt i Sør-Amerika, har jeg hørt at enkelte banker og kredittkortselskaper har innført regionsperre for sine kort. Dette gjør at man kan åpne og stenge for bruk i regioner, verdensdeler og land, slik at kortet ikke kan benyttes der det er stengt. Man kan, slik jeg har forstått det, sperre kortet for bruk i alle land unntatt Norge, og åpne for de enkelte land man skal på ferie til i den aktuelle perioden. Det jeg ikke har klart å finne, er en oversikt over hvilke kortselskaper som tilbyr dette. Jeg har sjekket alle mine, men finner ingenting på disse. Er det noen som kan bidra til å lage en slik oversikt her? Eventuelt også fortelle hvordan dette virker i praksis?
nirolo Skrevet 18. juni 2010 Skrevet 18. juni 2010 I følge denne siden http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10008003 så har ihvertfall følgende banker kort med regionssperre: Skandiabanken Fana Sparebank Handelsbanken Landkreditt Bank Vekselsbanken
Mythos Skrevet 19. juni 2010 Skrevet 19. juni 2010 Jeg har konto i Skandiabanken, og de har regionsperre på Visa debetkortet men ikke på kredittkort. I praksis virker det vel slik at du ikke får brukt kortet på varekjøp og minibank i de verdensdelene du selv velger å sperre for. Netthandel er ikke sperret, kun fysisk bruk i andre land. Jeg skal på ferie i Europa om en uke, og husket å åpne for bruk i Europa. Det er litt kjedelig om man glemmer det og står der uten å få ut penger i minibanken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå