Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Litt spesiell lyd v/ venstresvinging i høy hastighet


Anbefalte innlegg

Hallo! :thumbs:

 

Bare lurer litt på en lyd jeg har lagt merke til på bilen min.

Når jeg svinger litt brått, og i minst 40km/t, til venstre så

kommer det noen "ulyder" fra motorrommet. Det er akkurat som

om bilen sliter litt. Er litt vanskelig å beskrive lyden,

men er som om det er noe som veiver fram og tilbake...

 

Lyden skjer altså ikke når jeg svinger til høyre,

så det er vel noe som ikke stemmer her?

Lurer veldig på hva det er...?

 

Håper på svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skadelig og farlig - tja, i teorien så absolutt.

I praksis skal det vanligvis bråke en stund før det skjer noe.

 

Er det en drivkunte (ikke usannsynlig) kan den ryke helt så du blir stående fast (men den vil nok bråke mer og mer lenge før det).

 

Er det noe annet - tja, om du lar noe riste og skrangle sliter det mer på andre deler av understellet, og i teorien kan jo noe ryke tvert av så du mister styringen, men det er ganske usannsynlig.

 

Du kan jo stikke innom et verksted å spøre om pris på å fikse hva nå enn det er - de bør kunne hive bilen på bukk, finne feilen og gi en pris på 10 min...

Lenke til kommentar

Hei, hei!

 

Har nesten samme bil(1,8GDI aut) som hadde omtrent samme symptomer. Kjørte vel litt langt(3-4000Km) før jeg fikk sjekket det skikkelig, det kostet meg noen tusen ekstra. Det begynte med defekte ytre drivknuter, kjører du lenge nok med det ryker indre drivledd også. Ville ikke drøyd for lenge før jeg fikk den på bukk og sjekket skikkelig.

Lenke til kommentar

Sikker er jeg ikke.

 

Skal ikke prøve å beskrive lyden, er vel et år siden jeg fikk fiksa dette.

Så lenge lyden kommer ved sving faller mistanken kjapt på drivknuter, er det hjul-lagre har de en tendens til å bråke når man kjører rett frem for så å bli stillere ved sving.

 

Er det sprekker i drivaksel-mansjettene? Lett å se ved full sving, ikke nødvendig å løfte bilen for å sjekke dette. Er det hull/sprekker i disse er jeg ganske sikker på at det er knutene som lager lyder.

Lenke til kommentar

Kun ved gasspådrag - sannsynligvis drivknute.

Hvordan er det om du bremser på giret og svinger ?

 

Det har jeg ikke prøvd, men tror det bare er ved gasspådrag ja. ;)

Oppholder meg for øyeblikket like ved svenskegrensa (Ørje),

også vet jeg om et verksted, som tok hovedservice på bilen

nå i vinter (meget billig, kom på mellmo 3 og 3500 NOK!)

i Sverige bare to mil unna - tenkte å stikker bort dit...

 

Drivknute ja, kan si det til verkstedet.

Men hvorfor bare når jeg svinger til venstre!? :hmm:

Lenke til kommentar

Drivknute ja, kan si det til verkstedet.

 

Men hvorfor bare når jeg svinger til venstre!? :hmm:

Hvis det er det ytre drivaksel-leddet (populært kalt drivknute) som er utslitt, så vil det stort sett alltid først komme kneppe/klakke-lyder når man svinger til den siden det utslitte leddet sitter. Hjulet i innersving svinger også litt bråere enn det ytre hjulet.

 

Så ingen regler uten unntak, men dersom det bråker ved sving til venstre er det som oftes leddet på venstre side som er utslitt. Det er også venstre side som vanligvis blir utslitt først, på biler i Norge. Dersom det viser seg å være dette leddet, kan det forøvrig være lurt å få sjekket gummi-mansjetten på den andre siden også samtidig, at den er hel og myk. Er stort sett to ting som dreper disse leddene; det ene er "normal slitasje" (dog veldig varierende med kjørestil), og det andre er at gummimansjettene sprekker slik at smørefettet slynges ut, samt vann og skitt kommer inn, og dette ødelegger leddet i løpet av kort tid.

Lenke til kommentar

Håper de finner ut av det.

 

Ikke mye som er like irriterende som å sitte å høre etter ulyder.

 

Takk for det. Var på verkstedet idag, og de fant delvis ut av det.

Han sa at det kommer av enten slitt/feil på dekk, eller hjullager!

Så han sa at jeg skulle bytte dekk foran, kjøre og høre om lyden

fortsatt er der. Hvis problemet fortsatt er der er det lageret,

hvis ikke må jeg altså kjøpe meg nye dekk - det bli billigst.

 

Skal byttelåne fordekk med tanta & onkelen min som har samme bil,

dette gjøres iløpet av et par dager - så får vi se åssen det går...

 

Drivknute ja, kan si det til verkstedet.

 

Men hvorfor bare når jeg svinger til venstre!? :hmm:

Hvis det er det ytre drivaksel-leddet (populært kalt drivknute) som er utslitt, så vil det stort sett alltid først komme kneppe/klakke-lyder når man svinger til den siden det utslitte leddet sitter. Hjulet i innersving svinger også litt bråere enn det ytre hjulet.

 

Så ingen regler uten unntak, men dersom det bråker ved sving til venstre er det som oftes leddet på venstre side som er utslitt. Det er også venstre side som vanligvis blir utslitt først, på biler i Norge. Dersom det viser seg å være dette leddet, kan det forøvrig være lurt å få sjekket gummi-mansjetten på den andre siden også samtidig, at den er hel og myk. Er stort sett to ting som dreper disse leddene; det ene er "normal slitasje" (dog veldig varierende med kjørestil), og det andre er at gummimansjettene sprekker slik at smørefettet slynges ut, samt vann og skitt kommer inn, og dette ødelegger leddet i løpet av kort tid.

 

Takk for godt innlegg, men det er altså ikke

drivknuteleddet (ingen klakkelyder å høre). :)

Lenke til kommentar

 

Takk for godt innlegg, men det er altså ikke

drivknuteleddet (ingen klakkelyder å høre). :)

Vær så god, og det ante meg at det kanskje var noe annet du hørte. Slitte ledd har en veldig karakteristisk klakkende lyd, og høres gjerne best i lav fart med mye sving på ratt og pådrag. Hjullager gir gjerne en mer summende/gnagende/mjauende lyd, og høres normalt best i høyere fart.

Også dette høres typisk mest når man svinger til den ene eller andre siden og jo mer sideveis G-krefter hjulet får. Men det er som regel (omvendt av drivledd) slik at lyden høres best fra hjulet i ytterkant.

 

Men nå får du jo hjelp med bilen, så det var bare ment som et lite svar på ditt spørsmål. Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...