Gå til innhold

Spørsmål angående AMD prosessorer


Oxford

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en ny AMD prosessor, men er litt forvirret av alle typebetegnelsene. Kan noen fortelle meg hva som er forskjellen på Barton, Thoroughbred og Palomino? Er Barton den nyeste arkitekturen og dermed også den beste? Jeg har ikke planer om å overklokke. Det jeg vil ha er et 100% stabilt system! Skal muligens kombineres med et nForce2 hovedkort...

 

Hvis noen har linker til sider eller tidliger diskusjoner (fant ingen selv) der dette blir forklart på en enkel og oversiktlig måte vil jeg bli veldig glad for tips om disse!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal kjøpe meg en ny AMD prosessor, men er litt forvirret av alle typebetegnelsene. Kan noen fortelle meg hva som er forskjellen på Barton, Thoroughbred og Palomino? Er Barton den nyeste arkitekturen og dermed også den beste? Jeg har ikke planer om å overklokke. Det jeg vil ha er et 100% stabilt system! Skal muligens kombineres med et nForce2 hovedkort...

 

Hvis noen har linker til sider eller tidliger diskusjoner (fant ingen selv) der dette blir forklart på en enkel og oversiktlig måte vil jeg bli veldig glad for tips om disse!

 

Hmm syns jeg har sitt en helt lik post før men skal svare deg. Barton er første generasjon amdathlon xp prossesor men var ikke så veldig god siden den produserte så mye varme. Thoroughbred er den neste og genererte mindre varme og var bedre på klokking o.s.v nå er det barton så er det nyeste og da er vel bartonxp2500 så er den som er best på overklokking tror jeg...

Lenke til kommentar

Et kjapt søk ga meg bl.a. dette:

 

Amd har flere forskjellige Xp prosessorer etter det eg har forstått, og Pr ratingen har ingenting med antall Mhz å gjera. Bus hastigheten spiller også ein rolle her, samt størrelsen på L2 cachen.

Din Xp 1900 prosser er ganske sikkert bygd på palomino kjernen. Denne kjører med systembus (fsb) på 266 Mhz og er vel på 1.6 Ghz om jeg ikke husker feil.

Eg har ein Xp 2400 som er bygd på Thoroughbred kjernen. Den kjører på 2.0 Ghz effektivt og har også 266 Mhz fsb. Forskjellen her er transistor teknologien (0.13 micron mot 0.18 på Palomino). De nyeste prosessorene er bygd på en kjerne som heter Barton. Disse har fsb på 333 Mhz og L2 cachen er økt fra 256 kb til 512 kb.

 

Kort sagt: Gå for Barton.

Lenke til kommentar

Hmm syns jeg har sitt en helt lik post før men skal svare deg. Barton er første generasjon amdathlon xp prossesor men var ikke så veldig god siden den produserte så mye varme. Thoroughbred er den neste og genererte mindre varme og var bedre på klokking o.s.v nå er det barton så er det nyeste og da er vel bartonxp2500 så er den som er best på overklokking tror jeg...

 

 

Delvis tull og delvis fakta :lol:

Iallefall, Palomino var den første kjernetypen av XP-familien. Denne hadde låst multiplier, men jeg skal ikke påstå at den genererte så mye varme. Denne er nå utdatert.

Deretter overtok T-bred. Denne var en vindreutvikling av Palomino, og genererte mindre varme og hadde ulåst multiplier.

Barton er det siste tilskuddet. Denne har enda mindre varmeutvikling, men har 512 kb L2 minne, som gjør den raskere enn T-bred prosessorer som opererer på samme klokkefrekvens.

 

Barton Starter på 2500, som er den mest lønnsomme i forhold til ytelse og pris. Deretter kommer 2800, 3000, og 3200 som har 400 mhz fsb. De andre har 333 mhz.

Når det gjelder hovedkort, vil jeg absoulutt anbefale nForce2.

Disse er overlegne VIa KT400 i alle sitasjoner i henhold til ytelse.

Les testen selv:

http://www.hardware.no/tester/hovedkort/as...uxe/index2.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...