Gå til innhold

Lære å programmere C(++)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har i mange år programmert PHP, html, css - Flere webbaserte språk. Jeg ønsker nå å gå litt mer innpå plattform, i hovedsak windows, men også mac. Såvidt jeg vet kan c++ brukes på windows, mac, iphone og så og si alle plattformer?

 

Isåfall - Da lærer man seg èt kodespråk, og kan kode til mac, windows og iphone? ( Er klar over SDK programmet til iphone)

 

Hvilke programmer burde jeg bruke for å lære å programmere C(++) til mac?

Hva burde jeg velge av c og c++? Jeg har aldri klart å bestemme meg.

Jeg vet det finnes et SDK for å utvikle til mac, men det er vel egentlig ikke nødvendig?

Jeg har programmert php og alt det i 5 år nå, og har siste året prøvd å lære OOP, og det burde ha noe å si på c++?

 

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Java kan være et alternativ, det kan også kjøres på alle plattformer. Dog på en annen måte.

C++ er relativt vanskelig og tungt å jobbe med. C er vesentlig enklere, men mangler OOP.

Java er etter min mening vesentlig enklere å lære enn C++. Java er et moderne språk, C++ lider ganske mye av at det er gammelt.

Lenke til kommentar

Jeg føler at programmer i Java krever mye mer minne en andre programmer, og er interresert i å utvikle så lite ressurskrevende applikasjoner som mulig.

 

Videreutvikles ikke C++? Det at C mangler OOP gjør ikke noe på mitt nivå, da jeg såvidt har kommet inn i det, men kjekt å ha.

 

Noe jeg tenker, er at alle pc'ene jeg har hatt, så har jeg måtte laste ned java, og det er ikke "out-of-the box" om du forstår.

Lenke til kommentar

C++ er ganske gammelt, men er enda i utvikling. C++0x (vel, nå C++1x) standarden er fortsatt under utvikling, og kommer til å komplisere språket enda mer :D

 

C og C++ har den fordelen at de fungerer "overalt". Hvis man har et eller annet "krav" (ytelse, plass, low-level, etc) så er C eller C++ også ideelt. Har du derimot tenkt på å utvikle programvare som ikke har spesielle krav, så bør du kanskje se på et litt mer høynivå-språk. C og C++ er tungt å arbeide med i enkelte tilfeller som kan være trivielle med andre språk.

 

Angående OOP: Det går fint an å tenke objekt-orientert i C, selv om ikke syntaksen ikke hjelper så veldig mye ;)

Lenke til kommentar

spørs jo helt hva du har tenkt til å lage. skal du lage gui applikasjoner (vindu-basert) ville jeg holdt meg langt unna c++, og heller satsa på c#.

 

Om du bestemmer deg for å lære c++ er ikke det galt i det hele tatt. Når du kan c++ så er de andre språkene stort sett bare syntaksforskjeller. (du får java "nesten" gratis).

 

Java brukes forøvrig til å lage applikasjoner til android baserte telefoner.

 

c++/c (jeg skriver begge, da c er et subset av c++) passer godt til:

- drivere

- spill (alle store spill, men noen få unntak lages i c++, men her finnes det gode alternativer for mindre spill (xna, etc))

- applikasjoner med spesielle krav om hastighet

- applikasjoner der du har begrensa med ressurser tilgjenglig (minne, prosessor)

 

Er feil verktøy for..

- programmer med mye strengbehandling (ie, lese ting fra fil og gjøre strengbehandlinger på det den leser)

- gui programmer (det finnes noen bra toolkits for c++ (QT..), men ville heller sata på C#)

- sikkert en hel masse annet som jeg ikke kommer på.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis du er ute etter å utvikle mot windows og os x vil jeg anbefale C++ og Qt4 (qt.nokia.com). Da kan du skrive programmene dine en gang, og kompilere de på to plattformer.

 

Skal du utvikle mot iPhone trenger du objective-c. Da kan C++ kunnskap lage litt krøll, så enklere å starte med C hvis en skal gå den veien.

 

C# burde du ikke bruke hvis du tenker på å lage noe som ikke er kun windows. Skal du på den type språk kan du like godt gå for Java, som i det minste er åpent.

 

PS: Både C++, C og Objective-C blir stadig oppdatert som språk. Så selv om de er blitt en del år betyr ikke det at de er utdatert, henger etter eller på andre måter har falt tilbake.

 

Av kompilatorer trenger du kun å lære deg GCC. Den er også standard på alt av *nix systemer. Xcode bruker den som kompilator på OS X, og MiniGW har den til Windows. Textmate, Xcode og Emacs er vel de tre mest brukte editorene for å kode på os x.

 

PHP har vel en god blanding av C og Perl som utgangspunkt, begge språk uten OOP (Ja, veit Perl har moduler selv om disse ikke er det vanlige folk ser på som OOP)

Lenke til kommentar

Ja, begynn med C. Det er et språk som er ganske enkelt å lære seg. C++ er ikke enkelt overhode.

 

Skal man drive med kryssplattformprogrammering vil jeg si Java er et bedre alternativ, ettersom det er langt enklere å mestre Java enn å mestre C++.

C# har ingenting med C++ å gjøre, det er mye nærmere Java enn C eller C++ i syntaks og operasjon.

 

Men kan du Java er C# lett å lære og vice versa. C# er Java gjort riktig mer eller mindre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...