Gå til innhold

Kan Canon EOS 7D passe for en amatør?


Anbefalte innlegg

 

 

Forresten, klikket meg inn på siden med bildene dine. Og det var en fryd å se så flotte bilder. Fordi det er akkurat slik fotografering jeg vil lære meg.

 

Det kommer etterhvert,alle må krype før de klarer og gå :)

 

Det er mange fine guider* her på forumet,vi har også den eminente guiden "Blender, lukker(tid), ISO og litt til"en annen bruker "Bjørnli" har laget en lommeguide angående hva man burde ta hensyn til når det gjelder innstillinger og komponering av bilder.

 

 

*Ser du til venstre i guiden finner du de forskjellige emnene innad i guiden.

Hvis du setter kamera på A for auto , så garanterer jeg du kommer til å ta bedre bilder , enn du kan ta med noe som helst annet kamera satt på auto .

Det som er viktig , det er å lære seg å stille inn kamera riktig .

Alle kan etterhvert ta bilder i jpeg kvalitet , bilder som ikke trenger noen som helst form for redigering .

Om noen hevder att alle demmes bilder trenger redigering , eller att alle demmes bilder de må være tatt i Raw kvalitet . Ja da sier det mere om deres kunnskaper om foto . Det sier ingenting om hvor godt ett kamera som Canon 7d er i virkeligheten , ett kamera som godt kan brukes av ennhver amatør .

Selv så begynnte jeg med digitalt foto for 5 år siden med 5 d , ett full formatskamera som var veldig enkelt å lære seg å bruke . Om noen hevder att overgangen oppover er stor , ja da får det være opp til dem .

En normalt oppegående person vil ikke merke noe som helst , i overgangen fra crop til full format kamera .

Små bagateller som ikke har noe å si på det virkelige liv er alt .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil kalle meg selv amatør, og ja canon 7d kan fint passe til en amatør.

såfremt du er klar over at du ikke automatisk får gode bilder bare du har dyrt utstyr,

jeg har sett flinke folk trylle fram bilder med canon 350d og det berømte kit-objektivet som fulgte med der som jeg fremdeles ikke kan med mitt canon 7d.

Myyye handler om fotografen og kunnskapen om utstyret samt hvordan du etterbehandler

et bilde uten å ødelegge det, for å si det sånn så er det like lett å ta dårlige bilder med 7D som med 350D.. :)

 

Men har du råd, ja så hvorfor ikke.

Da har du et kamera som er robust og har lang levetid, samt proppet med funksjoner og dill-dall som per idag er i toppsjiktet i den prisklassen.

Lenke til kommentar

Takker utrolig mye for all hjelp dere gir, det er, rart som det høres ut vanskeligere å kjøpe kamera enn bil.

 

Jeg var på fotomesse i helgen hos JapanPhoto. Der kunne de fortelle meg at jeg burde absolutt gå for 7D. Skulle tro det var verdens beste kamera. 7D og et eller annet Sigma-objektiv kom til å bli perfekt. Jeg fortalte at jeg i første omgang ville ha et litt all-round objektiv om man kan si det slik. For å bli litt kjent med kameraet selvfølgelig. Sigma hadde visstnok samme kvalitet på denne linsen som en Canon linse av samme type, bare et par tusen billigere. Nå i skrivende stund, heller jeg mer mot 7D.

 

Skal ikke være lett dette. :no:

 

Ingen i Trondheim som har lyst å arrangere fotokurs? Sign me up iallefall.

 

Når det gjelder bildekvalitet på 50D vs 7D (jeg har hatt 50D og har nå 7D) og da den du antagelig vil kunne oppleve (dersom du hadde muligheten til å sammenligne) og ut ifra det mene noe om forskjeller, så kan man enkelt si at opp til ISO800 er det knapt forskjell. Videre oppover i ISOområdet har 7D et lite overtak som gjør at detaljer kan bli litt mer skarpe/klare. På støy kan 7D føles å ha et lite overtak over ISO800. Altså ingen store forskjeller, men har man som meg hatt de begge er det litt lettere å se/vite hvor forskjellene kan være.

 

En annen sak som har voldt enkelte litt hodebry er at bildene fra 7D behøver ofte litt mer oppskarping enn man kanskje var vant med på 50D. Og hvis du begynner med å ta bilder i RAW - råfiler - så krever filene fra 7D endel mer jobbing for å hente ut mest mulig av potensialet til kameraet/sensoren.

 

Ellers når jeg leser så føler jeg du er rimelig giret og ivrig på å lære, motivert, så jeg tror du skal følge magefølelsen din.

 

(det finnes og en egen erfaringstråd her for 7D og en for 50D, men vet ikke om de vil tilføre deg særlig på dette stadiet?)

 

Tor

 

Glimrende svar, takker meget..

 

Det har vært mye lesing i det siste hva angår foto og utstyr. Nå skal jeg prøve å la all informasjon synke inn litt (til skattepengene kommer;-)). Jeg føler at det blir 7D ettersom det er et kamera jeg kan ha noen år. Siden jeg er rimelig fersk på bilderedigering i tillegg, så vil jeg ta bilder enkelt og greit som er fine når de kommer på pc'en. Det kan vel ikke være umulig? Eller krever alle bilder justering/redigering? Naturbilder, dyr, biler og slike ting er det jeg har i tankene... Bilderedigering får komme i andre omgang.

 

Siden du bl.a. leser deg opp på 7D har du her linken til Geir Brekke sitt "skråblikk" på 7D. Sikkert verdt å lese gjennom?

http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=42929&src=e

Lenke til kommentar
Men: Jeg har viljen og ønsket om å lære dette. Så det jeg lurer på da er: Er det hardt å ta i når jeg vil starte med Canon EOS 7D? Hva mener proffene her på forumet? Jeg vet det finnes billigere og bra alternativer. Men hensikten med å kjøpe 7D, er at da slipper jeg å kjøpe nytt kamera om et par år når jeg har begynt å lære meg noe.

 

1. Et hvilket som helst kamera duger i prinsippet - det kommer bare an på hvilke krav du stiller, hva du skal bruke det til og hva du trives med.

 

2. Selvfølgelig passer Canon 7D godt til en amatørfotograf. Pass bare på at du velger objektiver av tilsvarende kvalitet - behovet for gode objektiver er noe som gjelder for alle kameramodeller.

 

Vennlig hilsen

Teleskopos

Lenke til kommentar

Da var kontoen tømt for skattepenger, og et flunkende nytt Canon Eos 7D står på kjøkkenbordet. Som dere har fått med dere så er dette mitt første SLR, så jeg har ingen referanser på dette punkt, men jeg må få si at byggekvaliteten og det generelle rundt kameraet virker sykt bra. Det dumme er, at jeg får ikke kjøpt meg noe objektiv før på mandag, så jeg får desverre ikke testet kameraet i helgen.

 

En ting dere på svare meg på, jeg leste i manualen at det kan komme støv og lignende på sensoren etc. Da jeg så gjennom søkeren for å prøve la jeg merke til en sort flekk som ikke skal være der, dette er da normalt i.f bruksanvisning. Men de henvender til et Canon verksted for å få det renset. Det rare er, at jeg ikke så den samme flekken når jeg brukte Live-View. Hmm rare greier. Stemmer dette?

 

Har forøvrig også skaffet meg Adobe Lightroom, virker som et flott program for en nybegynner som meg, var ikke alt for vanskelig. Lekte meg litt på et landskapsbilde jeg fant via google og det var gøy.

Lenke til kommentar

 Det dumme er, at jeg får ikke kjøpt meg noe objektiv før på mandag, så jeg får desverre ikke testet kameraet i helgen.

 

Misforstår jeg eller......er det kanskje lurt å vente til du får et objektiv før du begynner å bekymre deg over "støvproblemer" ?  :w00t:

 

 

 

Lenke til kommentar

Nei jeg har ikke knipset noe uten objektiv. Jeg tok av dekslet bare for å se gjennom søkeren. Da jeg la merke til det skjønner dere. Jeg forstår at man ikke kan drive å vimse rundt med kameraet uten deksel eller objektiv...

 

Og for guds skyll ikke putt fingrene inn i hullet :)

 

Mye ømfintlig der som lett kan ta skade,gi kameraet til en staut person som kan oppbevare for deg frem til du fått et objektiv.

Lenke til kommentar

Nei jeg har ikke knipset noe uten objektiv. Jeg tok av dekslet bare for å se gjennom søkeren. Da jeg la merke til det skjønner dere. Jeg forstår at man ikke kan drive å vimse rundt med kameraet uten deksel eller objektiv...

 

Og for guds skyll ikke putt fingrene inn i hullet :)

 

Mye ømfintlig der som lett kan ta skade,gi kameraet til en staut person som kan oppbevare for deg frem til du fått et objektiv.

 

Dekslet står på nå til objektiv er på plass ja. Mye å lese i brukermanualen, ufattelig gøy dette. Klarer nesten ikke vente til å begynne å knipse.

 

Er det ikke bare å mekke et pinhole-objektiv mens man venter på glasset?

 

Mekke et hvafårno?

Lenke til kommentar

[...] Det dumme er, at jeg får ikke kjøpt meg noe objektiv før på mandag, så jeg får desverre ikke testet kameraet i helgen.

[...]

 

No vart eg nysgjerrig. Kva er det som gjer dette? Får dei ikkje objektivet inn i butikken før på måndag, eller har ikkje du pengar til objektiv før på måndag? :)

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

[...] Det dumme er, at jeg får ikke kjøpt meg noe objektiv før på mandag, så jeg får desverre ikke testet kameraet i helgen.

[...]

 

No vart eg nysgjerrig. Kva er det som gjer dette? Får dei ikkje objektivet inn i butikken før på måndag, eller har ikkje du pengar til objektiv før på måndag? :)

 

Nei det stemmer. Fikk 13 000,- igjen på skatten. Betalte 11 500 for kameraet, så kom minnekort i tillegg. De hadde et objektiv inne til tusenlappen, men tenkte "ehh nei!". Men ingen fare, feriepengene kommer på mandag så da blir det objektiv, veske og stativ.

 

Noen som forøvrig vet hvordan man oppdaterer programvaren i kameraet? Og om det i det hele tatt er nødvendig. Firmwaren som er på kameraet mitt nå er 1.2.1, vet ikke om det er siste.

 

Igjen, tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare meg, det har hjulpet meg utrolig mye. Foto er en dyr hobby, derfor jeg hadde behov for et halvår på å tenke meg godt om.

Endret av BeeGee
Lenke til kommentar

Noen som har 7D som kan svare meg på et par ting jeg ikke finner svar på.

 

Nr1: Når jeg skrur programvelgeren Tv, som er lukkertid-justering etc. Hvorfor får jeg bare av og til skru lukkertiden helt opp til 8000, mens plutselig så er 250 maks?

 

Nr2: Det er jo èn dedikert knapp til Raw/Jpeg, når jeg trykker på den, blir kun neste bilde Raw/Jpeg eller samtlige tatt etter jeg har trykker på knappen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...