Gå til innhold

Hobbyfotograf, spørsmål om betaling & denslags.


Gjest Slettet-Pqy3rC

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte som hobbyfotograf iforhold til skatt. Og som noen andre nevnte kunne man ta seg "svart" betalt mot noen begrensninger

Det er vell ingen begrensninger på hvor mye man kan jobbe svart? Det er opp til den enkelte å vurdere hva som er rett. Skal man betalte skatt på hobbyinntekten sin så skal man føre utgiftene også.

 

Alt vell så lenge kunden er fornøyd er greit nok det, men det utvikler deg ikke som fotograf. Gå i det lille studioet ditt, sette på samme lyssetting, få modellen til å posé helt likt hver eneste dag, gir deg ingen utvikling. Jeg synes det er trist å sette opp barrierer for deg selv på denne måten, og det er på denne måten du kan glemme å få deg et navn.

 

Mona Lisa er et maleri malt av Da Vinci. Lyset i dette bildet er hva mange fotografer idag prøver å gjenskape. "Someone has already done it best. If you can't top it, steal it and go out strong."

Er du 12 år gammel? Hvordan lærer man? Hvordan utviklar man seg? Hvordan blir man bedre?

 

Trur du Leonærdo Da Vinsjan på kaia malte Mona Lisa rett etter han fikk pensel og lerret? Som maler kan du bryte fysiske lover siden du bruker flere timer på verket. Å ta et bilde tar millisekunder.

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et problem de fleste av oss kommer oppi som ivrige hobbyfotografer før eller siden. De skattemessige deler, og ev mva-plikt skal jeg ikke gå innom da jeg er usikker på lovverket her. Men du bør være 100% sikker på at du følger regelverket sik at du ikke får problemer senere. Å tro at det over tid ikke vil kunne bli oppdaget dersom man begynner å ta betaling er litt naivt.

 

Selv har jeg en konsekvent holdning og sier blankt nei, da vet alle på forhånd min mening og forespørslene dabber kjapt av. Hovedproblemet dersom man går inn på den stien og sier ja er hvor man skal sette grensene til slutt. Man har og det rent fagmessige å ta hensyn til dersom man ønsker å tjene kroner på fotografering. Har man ikke foto som fag, er utdannet, så tror jeg en kan få problemer før eller siden. Men jeg kjenner ikke i detalj problemstillingen angående fotofaget. Enten er man proff med utdannelse eller man er en amatør, en hobbyfotograf - er vel opplegget der som med andre fagfelt? F.eks om jeg kan fikse bilen din så kan jeg ikke drive med det som proff da må man ha godkjent utdannelse.

 

Personlig er det veldig greit å slippe maset og presset, hadde jeg startet med å si ja så er det vanskelig senere å si nei for å slippe å fornærme noen siden man sa ja til andre.

 

Tor

Lenke til kommentar

Registrer et enkeltmannsforetek på brreg.no. Holder du deg under 50.000 er du IKKE MVA-pliktig. Har nettop regisrert meg selv, og tar 1000 kroner for et bryllupsfotooppdrag.

 

De som leier meg er veldig klar over at jeg er utdannet IT-nerd og ikke fotograf. Jeg syns det bare er gøy, så at jeg tjener litt på det er en ekstra bonus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Personlig er det veldig greit å slippe maset og presset, hadde jeg startet med å si ja så er det vanskelig senere å si nei for å slippe å fornærme noen siden man sa ja til andre.

Nettopp... og det er vel her jeg har rota det til litt for meg selv.

 

Oppdatering;

Okey, jeg har tenkt litt frem og tilbake. Jeg heller nå mot å opprette en smugmug konto hvor folk kan kjøpe bilder fra. Jeg har allerede et selskap jeg kan bruke til føring av utgifter/inntekter. Jeg skal bemidle info om at jeg ikke lenger gjør alt gratis for gud-og-hvermann til de impliserte parter. Hvilket kan bli litt tøft, men jeg håper folk godtar det etterhvert.

 

Er jeg heldig vil fotoutstyret etterhvert kanskje finansiere seg selv. Jeg har ingen planer om å få til noe mer enn det mht. fotografering, det skal forbli en hobby.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...