Gå til innhold

Hobbyfotograf, spørsmål om betaling & denslags.


Gjest Slettet-Pqy3rC

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Før i tiden tok jeg bilder i egne tilstellinger som konfirmasjoner, bursdager etc. Så ble det etterhvert "foto oppdrag" for familie og nære venner. Senere ble "kunde kretsen" utvidet til bekjente.

 

Nå begynner ting å ta av, for jeg får nå forespørsler fra venners-venner og enda lengre ut kretsen. Bryllups "invitasjoner" fra folk jeg ikke har sett før. Det hele begynner å ligne mer og mer på en jobb.

 

Jeg begynte å reagere på at folk sa til hverandre "Du trenger ikke fotograf, bare la xxx ta bildene" (xxx er da meg). Dette blir et problem i og med at det skapes et bilde av at jeg er fotograf, noe jeg absolutt ikke er. Jeg har egentlig ingen greie på "korrekt" lys-setting og denslags, men tar bare portretter etc etter en følelse av hva som, i mitt hode, blir fint. En fotograf lager garantert bedre bilder enn det jeg gjør, men det er ikke alltid like lett å få formidlet til folk.

 

Litt av problemer er at jeg blir anbefalt og ofte forespurt av venner som blir "såra" av negative svar. (Jeg svarer allerede nei når ting ikke passer).

 

Så til spørsmålet;

Bør jeg avvise alle slike "foto jobber" for perifere folk og, i tilfelle, hvordan ? Dersom jeg "tar jobben" bør jeg så kreve betaling (noe som i tilfelle blir "svart" vil jeg anta).

 

Note;

Jeg anbefaler uansett folk å gå til fotograf for bryllupsbilder etc, men uten at det ser ut til å hjelpe nevneverdig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du kan jo bare starte deg ett enkeltmannsforetak, ...

Jeg har vært inne på tanken, men da mest for å kunne dekke noe av kostnadene mht. utstyr og denslags. Jeg må i tilfelle informere folk om dette slik at de ikke regner med at jeg gjør ting gratis (hvilket kan jo bli en prøvelse i seg selv). Jeg får gjerne litt penger i dag også, men det er mer å regne som gave da jeg ikke krever noe.

 

Ulempen er imidlertid at med en gang betaling blir involvert så økes på en måte kravet til resultatet. Det er vanskelig å oppgi en pris og samtidig få folk til å forstå at dette bare er en hobby.

 

Jeg tar innimellom veldig gode bilder, men det er flaks med lysfohold og stemningen personene er i som gjør resultatet. Det er ingen garanti for at slike situasjoner oppstår på alle tilstelninger/events selv om jeg prøver å "styre folk" til der hvor forholdene er best.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

"Jeg kan gjøre jobben for deg, men da skal jeg ha betalt".

Ulempen er imidlertid at med en gang betaling blir involvert så økes på en måte kravet til resultatet. Det er vanskelig å oppgi en pris og samtidig få folk til å forstå at dette bare er en hobby.

Samt at det ikke er lett å kreve betaling fra "Tante Agnes" når hun spør om jeg kan ta bilder i konfirmasjonen til hennes vennindes datter. Da får jeg vel høre seinere av moder'n at jeg har blitt litt småfrekk og neste besøk hos "tante Agnes" kan bli litt anstrengt.

 

Det er faktisk lettere og si at jeg desverre ikke kan (av en eller annen årsak). Selv om det gir meg litt dårlig samvittighet dersom det er blank løgn.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg si ting sikkert, men iogmed at du ikke har noen utdannelse tror jeg du lovlig kan ta bilder for folk i bryllup mot litt betaling. (Under hva markedet tar) Ihvertfall tror jeg ikke det er noen som bryr seg så lenge du ikke reklamerer for deg selv og ikke gjør det for mye.

 

Når det gjelder bildene du tar så kan de bli bedre enn en profesjonell fotograf, selv om de teknisk sett kanskje ikke er like gode så er du nok mye friere enn en middelmådig fotograf. Middelmådige fotografer har en tendens til å lage litt kunstige bilder fordi de har funnet noe som funker og da holder seg til dette hver gang. Er ikke morsomt å få 3 takkekort som er prikk like, bare byttet ut litt tekst og personen i bildet.

 

Når det gjelder det å ta gode portrett bilder er det vanskelig på grunn av lyset. Mona Lisa er spesielt kjent fordi maleren har greid å lagd et tilnærmet perfekt portrett lys i et maleri. Men les litt på nettet og kanskje kjøp deg en reflektor eller noe så kan ting bli mye bedre.

 

Det som kan være en tanke er at ved forespørsler sier du at du har begynt å ta betalt fordi er så mange som spør. Summen er mindre enn markedsverdi og du pointerer at du ikke er profesjonell fotograf så du vil ikke garantere noe. Eventuelt be dem leie inn en fotograf til portrett bildene av brudeparet.

Lenke til kommentar

"Jeg kan gjøre jobben for deg, men da skal jeg ha betalt".

Ulempen er imidlertid at med en gang betaling blir involvert så økes på en måte kravet til resultatet. Det er vanskelig å oppgi en pris og samtidig få folk til å forstå at dette bare er en hobby.

Samt at det ikke er lett å kreve betaling fra "Tante Agnes" når hun spør om jeg kan ta bilder i konfirmasjonen til hennes vennindes datter. Da får jeg vel høre seinere av moder'n at jeg har blitt litt småfrekk og neste besøk hos "tante Agnes" kan bli litt anstrengt.

 

Det er faktisk lettere og si at jeg desverre ikke kan (av en eller annen årsak). Selv om det gir meg litt dårlig samvittighet dersom det er blank løgn.

Har stor forståelse for ditt dilemma. På fotofronten har jeg holdt meg til min nære, men jeg har samme "problemet" på datafronten. Jeg er ikke i nærheten av å være ett datageni, men har litt mer kunnskap enn menigmann. Får familie, nære venner og arbeidskollegaer et lite problem med ei maskin så prøver jeg hjelpe så godt jeg kan. Problemet kom når dei igjen hadde, for meg ukjente, venner/familie som fikk problemer. Jeg hjalp litt og bestemte selv ikke å ta betaling, men har nå blitt mer restrektiv og hjelper kun den nære krets.

 

Tilbake til fotograferingen: Jeg synes faktisk at "tante Agnes" er den som er litt småfrekk når hun ber deg stille opp (gratis?) for en person som sannsynligvis er ukjent for deg. At et negativt svar fra deg kanskje gir litt ubehagelige følelser er så, men du tjener i lengen på å sette en grense.

 

Når det gjelder betaling (svart betaling eller ikke, tar jeg ingen standpunkt til), så ville jeg også føle det litt rart å kreve honorar siden jeg ikke anser meg som en "profesjonell" fotograf.

En mulighet er å ta betalt etter resultat. det vil si at du ikke krever en fast sum i utgangspunktet, men tar bilder og lager f.eks. en CD med prøvebilder fra arrangementet (bilder med vannmerke eller kopier av lavere oppløsning). Hvis oppdragsgiver ønsker å bruke noen av bildene så tar du en fast pris pr. "original" du utleverer. Dette kan kanskje være et alternativ til å begynne med før du føler deg mer sikker og kan være mer forretningsmann.

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg si ting sikkert, men iogmed at du ikke har noen utdannelse tror jeg du lovlig kan ta bilder for folk i bryllup mot litt betaling. (Under hva markedet tar) Ihvertfall tror jeg ikke det er noen som bryr seg så lenge du ikke reklamerer for deg selv og ikke gjør det for mye.

Det mange som ikke har utdannelse og som lever av å være fotograf. De tar ikke noe mindre betalt enn utdannede fotografer. Så ja, det er lovlig og han kan ta så mye betalt som markedet/kunden tåler. Hadde TS vært mangemillionær så kunne han ha reklamert for seg selv på TV2 hver halvtime 24/7. Det finnes ingen grenser, grensene ligger i haue og i lommeboka.

 

Jeg har ikke utdannelse som hva som helst, men hadde jeg vært like god som Cruel, Devisor og NortonX så hadde jeg både tatt meg godt betalt og reklamert så mye jeg kunne. Det er ingen lover mot dette.

 

Når det gjelder bildene du tar så kan de bli bedre enn en profesjonell fotograf, selv om de teknisk sett kanskje ikke er like gode så er du nok mye friere enn en middelmådig fotograf. Middelmådige fotografer har en tendens til å lage litt kunstige bilder fordi de har funnet noe som funker og da holder seg til dette hver gang. Er ikke morsomt å få 3 takkekort som er prikk like, bare byttet ut litt tekst og personen i bildet.

Who cares? Så lenge kunden er fornøyd så er alt vell.

 

Når det gjelder det å ta gode portrett bilder er det vanskelig på grunn av lyset. Mona Lisa er spesielt kjent fordi maleren har greid å lagd et tilnærmet perfekt portrett lys i et maleri. Men les litt på nettet og kanskje kjøp deg en reflektor eller noe så kan ting bli mye bedre.

Mona Lisa? Maler? :dontgetit:

 

TS: Du får tips overalt. Personlig liker jeg videone til Dean Collins.

 

Ta betalt. Jeg hadde ikke gått ut døra uten 200kr/t rilum.

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Når det gjelder det å ta gode portrett bilder er det vanskelig på grunn av lyset. Mona Lisa er spesielt kjent fordi maleren har greid å lagd et tilnærmet perfekt portrett lys i et maleri. Men les litt på nettet og kanskje kjøp deg en reflektor eller noe så kan ting bli mye bedre.

Jeg bruker, i den grad det er mulig, naturlig lys i kombinasjon med (flere ) motlysblitzer på portrettene. Gjerne mot et vindu eller rett og slett ute (litt avhengig av bakgrunn). Jeg prøver å skape en stemning mellom hovedmotivet (brudepar, konfirmant etc) og andre folk rundt seansen slik at jeg selv blir sekundær. Jeg tar bare bildene uten egentlig å være en del av greia (bare sørger for "korrekt" fysisk plassering av meg selv vs motiv).

Dette tror jeg blir litt lettere å få til siden det ikke er et "profesjonelt shoot" med en "betalt fotograf" . Folk er kanskje hakket mer naturlige da.

 

Oppstilte portretter med kun meg og motiv er mye værre da da jeg ikke helt har de sosiale ferdighetene som behøves.

Det som kan være en tanke er at ved forespørsler sier du at du har begynt å ta betalt fordi er så mange som spør. Summen er mindre enn markedsverdi og du pointerer at du ikke er profesjonell fotograf så du vil ikke garantere noe. Eventuelt be dem leie inn en fotograf til portrett bildene av brudeparet.

God idé på hvordan jeg evt. kan vinkle det. Takk.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
På fotofronten har jeg holdt meg til min nære, men jeg har samme "problemet" på datafronten. Jeg er ikke i nærheten av å være ett datageni, men har litt mer kunnskap enn menigmann. Får familie, nære venner og arbeidskollegaer et lite problem med ei maskin så prøver jeg hjelpe så godt jeg kan. Problemet kom når dei igjen hadde, for meg ukjente, venner/familie som fikk problemer. Jeg hjalp litt og bestemte selv ikke å ta betaling, men har nå blitt mer restrektiv og hjelper kun den nære krets.

Yep, det blir samma greia. Jeg jobber som utvikler så jeg har en del forspørsler på PC fronten også. Det er litt lettere og håndtere fordi jeg vet resultatet, jeg kan fikse PC'en. Det jeg gjør er å kreve motytelser av eletrikere, rørleggere, bilmekanikere etc. Folk kan så mye som jeg vil få bruk for en eller annen gang.

 

Det er litt anderledes med foto fordi jeg ikke kan garantere noe resultatet. Dessuten er det gjerne hendelser (gjerne i helger) som krever reising, bæring etc. Med en PC kan jo folk levere den hos meg så sjekker jeg en kveld mens jeg ser på tv.

Jeg synes faktisk at "tante Agnes" er den som er litt småfrekk når hun ber deg stille opp (gratis?) for en person som sannsynligvis er ukjent for deg. At et negativt svar fra deg kanskje gir litt ubehagelige følelser er så, men du tjener i lengen på å sette en grense.

Problemet er at folk gjerne blir litt stressa ved sånne anledninger. "Tant Agnes" har sikkert sagt til vedkommende at hun kjenner en som kan ta bilder så da er det "problemet" ute av verden.

Problemet for meg er at jeg synes det er artig å ta bilder på events (dette vet jo også "Tante Agnes"), men samtidig har volumet av forespørsler nådd en slags grense. Derfor denne tråden.

En mulighet er å ta betalt etter resultat. det vil si at du ikke krever en fast sum i utgangspunktet, men tar bilder og lager f.eks. en CD med prøvebilder fra arrangementet (bilder med vannmerke eller kopier av lavere oppløsning). Hvis oppdragsgiver ønsker å bruke noen av bildene så tar du en fast pris pr. "original" du utleverer. Dette kan kanskje være et alternativ til å begynne med før du føler deg mer sikker og kan være mer forretningsmann.

Godt innspill, jeg skal vurdere den fremgangsmåten.

Lenke til kommentar

Enig med den som poengterte at det faktisk er Tante Agnes som er frekk. Man kan nesten lure på om hun mangler sosial kompetanse. Man spør faktisk ikke folk om å stille opp og jobbe for andre gratis, når man ikke kjenner dem eller er i familie.

 

Jeg har en kamerat som heter Per. Per har en kamerat som heter Jonas. Jonas er eletriker. Ringer jeg til Per og får han til å få Jonas til å arbeide gratis for meg? Selvsagt ikke.

 

Jeg ble en gang spurt om å ta bilder for et utdrikningslag. Hun som spurte var søster til en kamerat, og som jeg også kjente. Dessuten passet det godt. Tok 250 kroner for det. Ganske hyggelig var det også, siden det viste seg at jeg kjente de fleste av dem.

Lenke til kommentar

Enig med den som poengterte at det faktisk er Tante Agnes som er frekk. Man kan nesten lure på om hun mangler sosial kompetanse. Man spør faktisk ikke folk om å stille opp og jobbe for andre gratis, når man ikke kjenner dem eller er i familie.

Litt mer nyansert er det vel. Vanlige folk er ikke vant til å betale for fotografer, hvis ikke de går selv til en fotograf for de spesielle bildene. Så en må regne med litt reaksjoner.

 

Jeg ble en gang spurt om å ta bilder for et utdrikningslag. Hun som spurte var søster til en kamerat, og som jeg også kjente. Dessuten passet det godt. Tok 250 kroner for det. Ganske hyggelig var det også, siden det viste seg at jeg kjente de fleste av dem.

Slikt stiller man selvsagt opp på. Der ville jeg ikke tatt penger, men heller foreslått en flaske vin e.l.

Lenke til kommentar

Det mange som ikke har utdannelse og som lever av å være fotograf. De tar ikke noe mindre betalt enn utdannede fotografer. Så ja, det er lovlig og han kan ta så mye betalt som markedet/kunden tåler. Hadde TS vært mangemillionær så kunne han ha reklamert for seg selv på TV2 hver halvtime 24/7. Det finnes ingen grenser, grensene ligger i haue og i lommeboka.

 

Jeg har ikke utdannelse som hva som helst, men hadde jeg vært like god som Cruel, Devisor og NortonX så hadde jeg både tatt meg godt betalt og reklamert så mye jeg kunne. Det er ingen lover mot dette.

 

--------------------------------------------

 

Who cares? Så lenge kunden er fornøyd så er alt vell.

 

---------------------------------------------

 

Mona Lisa? Maler? :dontgetit:

 

 

Jeg tenkte som hobbyfotograf iforhold til skatt. Og som noen andre nevnte kunne man ta seg "svart" betalt mot noen begrensninger

 

Alt vell så lenge kunden er fornøyd er greit nok det, men det utvikler deg ikke som fotograf. Gå i det lille studioet ditt, sette på samme lyssetting, få modellen til å posé helt likt hver eneste dag, gir deg ingen utvikling. Jeg synes det er trist å sette opp barrierer for deg selv på denne måten, og det er på denne måten du kan glemme å få deg et navn.

 

Mona Lisa er et maleri malt av Da Vinci. Lyset i dette bildet er hva mange fotografer idag prøver å gjenskape. "Someone has already done it best. If you can't top it, steal it and go out strong."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...