Gå til innhold

Vannskade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Quote:


On 2002-01-31 10:57, dilldall skrev:

Lite spm bare der. Hvis en HD skal ha/har et vakuum og at man derfor ikke skal åpne den, så betyr jo det at harddisken er helt dett, og det vil jo ikke være noen problemer å skylle den i litt friskt vann og tørke den. da vil det jo ikke være noe vann inni disken uansett.


 

Hehe godt poeng :wink:

Lenke til kommentar

Du har et problem, men jeg kan jo nenve at profesjonelle radio og TV-verksteder vasker printene under rennende vann hvis de er fulle av støv. Husk på å tørke printene godt før du skrur på strømmen. :smile:

 

Men et døgn var lenge. Muligens så har vannet trukket inn i selve kortene.

Du kan jo ringe et radio og TV-verksted og forhøre deg der om hva du skal gjøre.

i alle fall, lykke til.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-30 20:22, AKIRAx24 skrev:

Jeg nekter å tro for et SEKUND at du har skrudd opp en Harddisk og fått den til å funke..har du noe IDE om hvor mye støv det er i luften rundt deg til enehvertid...bare at ET sånt støvkorn kommer inn i HD kammeret er nok til at den går til H***TE....nei..han kan godt prøve å tørke CPUen og RAMen..det er trossalt "bakte sammen" ellementer..men noe så mekanisk og støvkjennslig som en HD, og CDrom..tror jeg er lost.


AKIRA



 

Jeg har skrudd opp en maxtor harddisk og satt den sammen etterpå og den funka som bare det,den går enda og det er 2 år siden det har ikke vært noen problem med den

Lenke til kommentar

Shit happens folks!

Redd utstyret fra undergang ved søl av diverse væsker

 

For det første: Hva skiller en HD fra en kjedelig gammel Floppy m.h.t. støv? Det er hysterisk å tro at HD`n ikke funker etter å ha bli "spretta". Som skrevet tidligere har han ingenting å tape på å tørke opp HD`n slik som Hondaen beskriver.

 

For det andre: Her er det et langt tips om hvordan man redder elektronikk som har fått vannskade:

 

Jeg fant et Cinet/Keytronic keyboard på søplefyllinga. Det så helt greit ut bortsett fra at det var inngrodd med møkk. Jeg tok det med hjem og puttet det i oppvaskmaskinen. Kjørte fullt vaskeprogram med såpe og det hele. Etter 2 timer i maskinen så det ut som om det kom rett fra samlebåndet på fabrikken.

 

Jeg lot det ligge å tørke et par timer. Full av optimisme koblet jeg det til PC`n. Dessverre virket det ikke. Det kom masse rare pipetoner fra maskinen. Jeg koblet ifra. Demonterte hele keyboardet med knapper og membrankontaktene. Det viste seg at det fortsatt lå vann igjen her. Tørket det raskt med en hårføner. Litt puslespill med knappene, men det løste jeg. Plugget til igjen, og VIPS det virket.

 

Disse linjene er skrevet med dette keyboardet.

Nå skal det sies at et nytt keyboard koster noen hundrelapper, så timelønna sto ikke helt i stil.

 

En helt annen sak er det hvis du skulle være uheldig å søle Cola, øl eller lign. i keyboardet ditt, og selvfølgelig på en lørdag ettermiddag kl. 18.01. Riv snarest ut kabelen fra kabinettet og skyll keyboardet i kokende vann fra springen. Etter dette prøver du å åpne det. De fleste keyboard lar seg åpne, enten med skruer eller "snap on" clips. Disse sitter som regel nede i noen spalter under keyboardet. Stikk en tynn flat skrutrekker inn i spaltene samtidig som du vipper litt på skrutrekkeren i en eller annen retning, samtidig som du prøver å dele keyboardet. Med litt forsiktighet går dette som regel bra.

 

Som på Keytronic keyboardet var det nødvendig å fjerne alle knappene for å få tørket opp skikkelig. Disse er det som regel bare å trekke rett opp. HUSK FOR ALL DEL Å NOTER ELLER, HA ET ANNET KEYBOARD TILGJENGELIG NÅR DU SKAL MONTERE ALT SAMMEN IGJEN. Jeg tror jeg med sikkerhet kan si at du ikke husker 100% på hvor alle knappene sitter.

 

Når du har åpnet alt så tørker du med hårføner som nevnt tidligere. Monter delene sammen igjen, og jeg er rimelig sikker på at du har et Keyboard som fungerer igjen.

 

I mange tilfeller kan dette løse også søl på andre elektroniske produkter, men husk å FJERNE STRØMKILDEN UMIDDELBART.

 

Mister du derimot elektronikk i saltvann, gjør du følgende: FJERN STRØMKILDEN UMIDDELBART, men senk den ned i saltvannet igjen (dette gjelder hvis gjenstanden har vært nedsunket i saltvann, ikke bare fått seg en liten sprut). Få tak i ett eller annet kar, pose eller lign. fyll denne med saltvann og legg gjenstanden oppi. Dette for å hindre at det kommer luft til, slik at saltet ikke får den minste sjanse til å begynne på sin spisende effekt (oksidering). Bring gjenstanden til ferskvann så snart du kan. Senk den på ny ned i ferskvannet, gjerne i ei balje. Fjern deksler som ikke du må bruke tid på over vann. Skyll gjenstanden godt. La gjerne vannet stå å renne, slik at man får ut alt saltet. Deretter finner du frem hårføneren eller en vifteovn og plasserer denne en ca 30-50 cm fra utstyret.

 

Gjenstander med LCD display går det ofte galt med. Vannet trenger som regel inn imellom glassplatene på displayet, og dermed er det ødelagt. Vær tålmodig og sikker på at du har fått gjenstanden helt tørr før du kobler til strøm.

 

ADVARSEL: Dette gjør du på eget ansvar. Jeg fraråder å prøve dette på gjenstander som er direkte drevet av 220/230V, og husk for all del å holde små barn borte fra smådelene, da de kan svelges og føre til kvelning. He,he Den var rimelig typisk amerikansk eller...?

 

(U)lykke til!

 

P.S. Som C. Alshus skriver:

 

"Du har et problem, men jeg kan jo nevne at profesjonelle radio og TV-verksteder vasker printene under rennende vann hvis de er fulle av støv. Husk på å tørke printene godt før du skrur på strømmen".

 

Dette er ikke riktig. Hvor har du det fra?

 

Det som derimot er riktig er at man bruker en myk malepensel med en bredde på ca 50mm og en støvsuger.

Penselen bruker man til å børste bort støvet, samtidig som støvsugeren fjerner det. Masker metallet på penselen med tape. Bruk også et plastmunnstykke på støvsugeren D.S.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...