Gå til innhold

AMD Phenom II X6 oppgradering - Bra oppsett?


Anbefalte innlegg

Oppgradering til AMD Phenom II X6 - godt oppsett?

 

Shoppinglisten: :w00t:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=807742&su=9521B579-8322-4BDF-A844-499FAFB6FCA5

(se eventuelt vedlagt fil - pc.jpg)

 

Prosessor:

AMD Phenom II X6 1090T black edition. 1200kr dyrere enn X4, verdt det? Uansett mer for penga enn hva man får til denne prisen fra intel for øyeblikket?

 

Hovedkort:

Regner med at dette er kompatibelt, det testes sammen med prosessoren her: (

) Det har X16 pci-express, men støtter bare X8 med to skjermkort i x-fire. Tenker jo kjøre x-fire på sikt, så har dette stor betydning? Må ut med 500kr mer for å få det (f. eks ASUS M4A89TD PRO eller enda dyrere ASUS crosshair IV) så tror kanskje ikke det er verdt det? kortene er jo ellers ganske like eller? :hmm:

 

prosessor-kjøler:

Her er jeg litt usikker. Ønsker å beholde Lian Li PC8BSCANDV3 kabinettet (http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=111024)I kabinettet er det 120mm vifte bak og tror derfor det vil være enkelt å montere vannkjøling som corsair H50 eller CoolIT ECO A.L.C.- noen erfaringer med disse? Av luftkjølere tenkte jeg litt på Noctua, for eksempel NH-C12P men den virker stor og tung.

 

Minne

Kjøper 4gb, oppgraderer til 8 senere. Håper det er kompatibelt med det meste. Noe som er bedre egnet enn dette minnet i forhold til pris/ytelse?

 

Skjermkort

Planen er å kjøpe HD5870 nå, og så kjøpe et ekstra og kjøre x-fire når prisene faller. Skal ha pc'en i stua, og kan eventuelt betale litt mer for å få et kort, eller en versjon av HD5870, som bråker mindre - noen tips?

 

SSD-disk

Kingston SSD-disken ser ut til å være mest for pengene i øyeblikket?

 

PSU

 

Jeg håper jeg kan beholde min HIPER Type-R 580W modulære strømforsyning, det er kanskje ikke sunt, og det blir vel varmt, men kan heller kjøpe en ny psu hvis jeg oppgraderer til X-fire. Har regnet ut på psu-kalkulatoren at det skal gå: http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp (blir ca 450W med oppsettet i shoppinglisten + 2 hardidsker og vifter, overklokking og 100% prosessorbruk - TDP)

 

Takker og bukker for alle kommentarer og innspill :new_woot:

Endret av -=Bravofox=-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss du skal bruke pcen bare til gaming så vil det ikke være noen stor forskjell på en sekskjerners og en firekjerners da det fleste spill ikke bruker mer enn 2-4 kjerner for øyeblikket. Blir mer aktuelt med seks kjerner i fremtiden.

 

Sapphire HD5870 vapor-x skal være mye stillere og kjøligere enn den vanlige versjonen

http://www.dustinhome.no/pd_5010400525.aspx?

 

Vet ikke noe særlig mye om strømforsyningen din, men tror nok du kan beholde den viss den er 80 plus (litt usikker på alt som hete PSU så du bør nok få tips av noen andre)

 

EDIT: ville kjøpt delene fra en annen nettbutikk da komplett er forholdsvis dyrt. Dustinhome for eks.

Endret av Bezzzy
Lenke til kommentar

Ser at du har funnet feil versjon av skjermkortet jeg anbefalte. Det du har funnet er en orginal versjon med bedre kjøler. Ser at komplett ikke har Vapor-x versjonen inne, men du kan kjøpe den hos dustinhome og få den 200kr billigere enn hos komplett (det har den på lager)

 

Viss du vurdere å kjøpe strømforsyning i samme slengen så har komplett en 750w fra corsair til 22% redusert pris: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460922

Tror denne skal kunne ta 2x5870, men ville spurt litt rundt før jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar

Takk for at du ga beskjed Bezzzey :thumbup:

Jeg tror komplett har sapphire "Vapour-X" kortet også, litt dyrere - det er vel dette?

 

Sapphire kortet virker veldig bra, så blant annet denne testen

 

 

Men jeg lurer også på ASUS Radeon HD 5870 1GB GDDR5 "voltage tweak". Det har en stor vifte som visst nok skal lufte 17% enn standard stock.Det er testet her Jeg tenkte at den "store" viften kanskje kan skrus ned i hastighet via software. Dersom jeg skal kjøre x-fire er det vel også ok at man har mulighet for skikkelig lufting - men jeg vet ikke om det kan bli like stille som sapphire kortet?

 

Når det gjelder dustinhome.no og andre så handler jeg gjerne fra andre enn komplett. Jeg la inn de fleste komponentene i listen hos www.prisguide.no og da kunne man spare 1000kr i forhold til komplett.no :D . Men porto fra 4-5 ulike leverandører blir jo fort til de 1000 kronene :hrm: .

 

Jeg lurte også litt på å bruke 700kr mer på et ASUS crosshair IV som støtter to skjermkort i 16x x-fire :hmm: , men i følge denne testen av crosshair så synes jeg ikke det var helt verdt det, samt at 8x vs 16x x-fire visst nok ikke har så mye å si i følge denne testen :) .

Endret av -=Bravofox=-
Lenke til kommentar

Ser at komplett har vapor-x versjonen med 870mhz (20 mhz mer enn versjonen du linket til som vil gi noe bedre ytelse) og den er faktisk 50 kr billigere, men er ikke på lager.

 

Hvilket skjermkort du skal velge kommer helt ann på hva du selv synes utifra testene du leser. Har ingen egen erfaring med noen av kortene i 5800 serien da jeg tenker på å bygge ny rig når 6000 serien kommer neste vår :new_woot:

 

Tror du kan spare noen kroner viss du kjøper fra to nettbutikker. Komplett har flere billige komponenter mens dustinhome har komponenter som du kan spare mye på viss du kjøper der. Da kan du fort spare 700-800kr og samtidig ha lav fraktkostanad. Dustin har foresten fri frakt på varer over 2000 kr viss du er student på høyskole/universitet :thumbup:

Lenke til kommentar

Huff, det er ikke lett dette :hmm:

 

Trenger pc'n mest til spilling og er derfor litt usikker på om det er verdt det med 1200kr mer for X6 sammenliknet med X4 :hmm: .

 

Nå lurer jeg på om jeg heller skal bruke de 1200 på å oppgradere SSD til en raskere og større SSD fra Crucial... :dribble:

 

Akkurat nå ser shoppinglisten slik ut.

 

Skal se om jeg klarer å finne delene rimeligere andre steder og få ned prisen så jeg kan kline til med en X6 likevel...

Endret av -=Bravofox=-
Lenke til kommentar

Jeg tenkte på X6 1090T og da blir det ca 1200 kr mer enn X4 965.

 

Jeg har egentlig ikke tenkt så mye på X6 1055T :hmm:

klokkehastigheten til 1055T er lavere i utgangpunktet enn X4 965, Cache og annen teknologi er vel det samme, og det blir vel ca det samme når den er i turbo/overklokket?

 

Men så får man 2 ekstra prossesorer da, så kanskje 200kr ekstra er verdt det? Jeg vet ikke om det er andre fordeler med å gå for X6 1055T i forhold til X4 965? Blir den ene varmere enn den andre? osv :)

Lenke til kommentar

Har tatt en del tid, mye frem og tilbake,

men fant ut at jeg får mer feriepenger enn antatt,

så nå tror jeg at jeg har kommet frem til et oppsett:

Shoppinglisten versjon 3 :w00t:

 

Går for sterk PSU for å dra HD5870 i x-fire senere, og forhåpentligvis kan den beholdes ved neste oppgradering.

 

Tenkte å bestille i løpet av uken dersom ingen

på forumet her har sterke innvendinger eller andre tips.

 

Kommer på 14875kr hos komplett.no :whistle:

ender på 13670kr + porto når jeg

bestiller fra abbo.no, komplett.no og

pixmania.com :cool:

Lenke til kommentar

Sapphire 5870 Vapor-X med V2 egendisignet PCB har dessverre ikke hardware- level volt tweaking så hvis dette er noe som interesserer deg kan kanskje heller dette kortet være mere interessant?

 

ASUS Radeon HD 5870 1GB GDDR5

PCI-Express 2.0, DVI-I, HDMI, DisplayPort, "Voltage Tweak", 850MHz

 

Bare en heads up. :)

 

Du vil nok uansett fint kunne nå ca. 950MHz på kjernen, men grunnen til at de har droppet det skal vist også være at VRMs er av litt dårligere kvalitet så regner med de uansett blir litt varme ved overklokking og ikke tåler så mye som ved ASUS sitt.

Endret av traveler5843
Lenke til kommentar

Takk for heads up om skjermkortet. Jeg har dårlig erfaring med bråkete skjermkort, særlig når jeg har vannkjøling på cpu, har derfor egentlig bare sett etter det hd 5870 kortet som bråker minst, men vet ikke hvor mye de bråker i utgangspunktet... Kanskje vil tweak versjonen være lurere, men hvor mye bråker det? :)

Endret av -=Bravofox=-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...