Gå til innhold

Er 4gb ram nok?


Anbefalte innlegg

Liste over 64 bits spill :

 

Listen er forresten fra ca 2006 og som du kanskje forstår så stagnerte ting på den tiden. Samme året som vista kom og man antok at brukerne kom til å migrere over til 64bits , men som du husker skjedde ikke dette. Så på mange måter har vi stått fast på 32bits os lengre enn nødvendig.

 

Du har selvsagt rett i at TS greier seg fint med 4Gb , poenget mitt er at han vil merke forskjell med mer , i alle fall sånn har jeg følt det hele tiden etter jeg byttet fra 4 til 8.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

joda, 64 bit apps (og spill) er mer prevalent nå enn før uten tvil og er fremtiden, men hvis du tar den listen din og ser på hvor mange av dem som faktisk bruker mer enn 4GB i praksis så er det få (eller evt. ingen?). 64bit programmer kan bruke rundt 4Petabytes med minne, men det betyr ikke at disse spillene faktisk får noe effekt ut av å ha så mye tilgjengelig RAM. mer tilgjengelig RAM betyr tross alt bare bedre ytelse om programmet har mer informasjon å bruke minnet til.

 

Kort sagt - kjør spillet/applikasjonene du skal bruke og sjekk i task manager om "availiable memory" er på null (eller nær null i praksis selvfølgelig). Det er først om den er det at du har mer å hente på mer RAM (med det unntaket som superfech utgjør i starte ting raskere i visse tilfeller vel og merke, dog superfetch fungerer jobber bra også med 4GB siden du mye av tiden har mye ledig RAM som kan brukes når du ikke kjører et stor program).

 

Forøvrig håper jeg at 64bit skyter fart igjen nå med Windows7 siden 64bit versjonen er populær og "alle" prosessorer nå om dagen har 64bit støtte. La oss håpe det, men sånne ting tar tid, og det vil nok ta en god stund før vi ser en betydelig del av spill som ikke bare har teknisk støtte for så mye RAM men også noe fornutig å bruke det på.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gjest Slettet-CjU9gHZb

Slenger meg på med et spørsmål i samme gaten:

 

Jeg har en maskin med et Asrock dual939 SATA II hovedkort. Dette har 4 minneslots og kan kjøre opptil 4 GB dual channel RAM. Jeg har tidligere hatt Windows XP og brukt 2 GB minne, fordelt på 1 GB i 2 slots. Nå i høst installerte jeg to identiske minnebrikker til slik at jeg fikk 4 GB, korrekt parvis installert. Må tillegge at jeg kjører 32 bits Windows.

 

Problemet er at selvom det registreres 4 GB minne i BIOS, så vises bare 2 GB opp i Windows. Jeg har nå oppgradert til Windows 7 på samme maskin, men fortsatt registreres bare 2 GB minne.

 

Noen som har ide om hvorfor det er slik?

Lenke til kommentar

Slenger meg på med et spørsmål i samme gaten:

 

Jeg har en maskin med et Asrock dual939 SATA II hovedkort. Dette har 4 minneslots og kan kjøre opptil 4 GB dual channel RAM. Jeg har tidligere hatt Windows XP og brukt 2 GB minne, fordelt på 1 GB i 2 slots. Nå i høst installerte jeg to identiske minnebrikker til slik at jeg fikk 4 GB, korrekt parvis installert. Må tillegge at jeg kjører 32 bits Windows.

 

Problemet er at selvom det registreres 4 GB minne i BIOS, så vises bare 2 GB opp i Windows. Jeg har nå oppgradert til Windows 7 på samme maskin, men fortsatt registreres bare 2 GB minne.

 

Noen som har ide om hvorfor det er slik?

 

Dette er jo et spørsmål som strengt tatt hører hjemme en annen plass ;-) , men kan prøve å gi deg et svar :

 

*Det kan skyldes defekte minnebrikker (se om du får testet hele mengden med minne via memtest86 uten feil).

*Har du fortsatt windows 7 32bit? Da kan det ha sammenheng med hvor mye minne feks skjermkortet ditt har noe som vil trekke litt ned fra totale mengden minne tilgjengelig.

*Oppdatert Bios?

 

I samme slengen har jeg litt lyst til å vise hva typisk minnebruk er her med de programmene som går i bakgrunnen (Utorrent , skype , spotify , trillian , msn messenger , rivatuner , ps3mediaserver) og hva som skjer når man går over til et spill

 

 

 

 

 

Fordelen er at man kjapt kan bytte tilbake til skrivebordet i W7 om for eksempel madammen kommer inn og kjefter ^_^

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...