Gå til innhold

Vondt i knærne, gjør jeg noe feil?


Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg begynte å trene på sykkel for ca 2 mnd siden og formen har steget vesentlig siden da. Problemet er at jeg har begynt å "bli sliten" småsmerter i knærne i forbindelse med treningen den siste tiden. Lurer på om jeg gjør noe galt med tanke på instilling av sete/styre samt girvalg som kan være ugunstig på knærne mine? Har dere noen anbefalinger til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke du gjør feil, sådan. Men dersom du har sittet mye stille før du begynte å trene, så kan det jo tenkes at muskelmassen bygger seg raskere opp enn det som leddene klarer.

 

Anbefaler å ta det litt roligere en stund før du begynte å "kjøre på for fullt" igjen.

Lenke til kommentar

Har du sko som er festet til pedalene? SPD system f.eks? Dette kan gi små vridninger i kneet, hvis de er litt skeivt innstilt.

 

En annen årsak er at du har for lav tråkkfrekvens, slik at du kjører "styrketrening" når du sykler. Prøv lettere gir? Alt for mange sykler på tungegir.

En annen mulighet kan være at du flytter opp setet et par cm, slik at du får strekt ut kneet litt mer enn normalt.

Lenke til kommentar

Kjøp deg sykkel computer der du ser tråkkfrekvens (kadens), Så kan du legge deg på ca 80-90 tråkk i minnuttet. Dette kan hjelpe deg med og velge riktig gir så du ikke sitter der og kjører tilnermet styrketråkk. Rolige langturer er også en fin ting hviss du slitet med plager når du sykkler "hart". Og sist men ikke minst, er sykkelen riktig instilit for deg?

Endret av mX mann
Lenke til kommentar

Har du billige sykkelsko med flater såler?

 

Smerter i kneet etter såpass lite trening skyldes som regel at kneet ditt vinkles feil når du trør. Grunnen er ofte sykkelsko med såler som ikke passer deg, og det er helt vanlig for nybegynnere. Sjekk ut Specialized sine body geometry såler. Disse vinkler kneet mer riktig. Du får både såler du kan legge inn i dine nåværende sykkelsko og sykkelsko med body geomtrey såler.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Takker for svar :)

Jeg snakket litt med legen min om dette, og han mente at leddene gjerne bruker lengre tid på å trene seg opp enn musklene og disse må da få tid til å hente seg inn. Nå har jeg hatt en pause på 1,5 uke og hatt en halvtimes tur igjen. Det virker greiere nå. Når det gjelder tråkkefrekvens, så har jeg telt ca 60-70 tråkk i minuttet med det girvalget jeg føler er komfortabelt. Til nå har jeg ikke brukt sykkelsko, men gikk til innkjøp av SPD pedaler og sko i helgen. Jeg prøvde å praktisere "rundtråkk" første turen og dette var en ny opplevelse. Merket av jeg fikk utnyttet kraften mer opptimalt oppover baker o.l., men ble totalt utslitt etter en liten runde. Helt sikkert fordi det er en ny muskelgruppe som blir brukt. Må innrømme at jeg tidligere sikkert kunne blitt satt i denne kategorien: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10008502

 

Jeg har skrudd opp setet etpar cm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...