Gå til innhold

Slette filer for godt


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er det riktige underforumet å spørre i, men fant ikke noe annet.

 

Altså, en kompiss har noen filer han vil fjerne for godt på en hardisk. Og han tror at om man sletter de så vil man finne filene tilbake hvis man bare er god nok. Men jeg sa at jeg kunne formatere den og da ville ikke filene kunne komme tilbake om man tok recovery eller noe sånt noe. Så det jeg lurer på er om det er helt 100% sikkert om man formaterer disken at filene ikke kan bli funnet igjen? Eller om det er noen måte, utenom å knuse hardisken, for å slette filene. For alltid.

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer at du kan finne igjen data selv etter du har tømt papirkurven (vil tro selv etter en reformatering at du vil kunne ha en viss mulighet for å finne tilbake data)

 

Det eneste som funker er å overskrive dataen (Hvis du ikke skal ødelegge HDDen :tease: )

 

Dette vil mulig skje av seg selv over tid, med mindre du har uflaks/lagrer lite. Alternaltivt kan du prøve et program som vil overskrive dataen for deg.

 

Prøv eraser, har ikke prøvd selv, men virker låvende.

 

For å sjekke om det funker kan du jo prøve å finne filen igjen etterpå med recuva eller liknende "restore deleted files" program

Endret av neruen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...