Gå til innhold

Friår med jobbing etter vgs


kidden

Anbefalte innlegg

Går siste året på studiespesialisering, og vurderer nå sterkt å ta et friår hvor jeg jobber på den lokale matvarebutikken (100% stilling), for så ta videre utdanning etter dette. Har allerede søkt på skole og har kommet inn så fremst jeg får vitnemål (står i alle fag + eksamener). Problemet er at jeg mangler motivasjon, og personlig tenker jeg at jeg vil få en del motivasjon ved å jobbe et år i matvarebutikk. Altså vil jeg nok være ganske lei etter et helt år og tenke at jeg ikke kan jobbe slik resten av livet, og dermed være ganske motivert til å ta videre utdanning. En annen grunn er at jeg kunne tenke meg å tjene endel penger som kan brukes på hobbyer som jeg også vil ha mer tid til i et friår (har hatt lite fritid nå på vgs pga mye lekser).

 

Jeg luftet denne idéen for mor og far istad, men de frarådet med sterkt dette og mente at veldig mange av de som gjør slik ender med å aldri ta noe videre utdanning... I tillegg mente de at jeg vil ha glemt veldig mye som må friskes opp igjen (gjelder matte, jeg har søkt skole innen ingeniørfaget). Nå er ikke mor og far noe fasit, men jeg kan jo skjønne poenget. Noen som har erfaring eller tanker rundt dette?

Endret av kidden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreldrene dine er nok inne på noe og de presser deg nok i den tro at det er til ditt eget beste. Min anbefaling er at du går inn i deg selv og ser om dette er noe du kan klare å kombinere ved å endre f.eks kostholdet ditt og fritidssyslene (f.eks trene mer og spise sunnere). Hvis du føler at du legger igjen alt for mye i skolearbeid og går glipp av andre ting eller rett og slett bare føler deg sliten så skjønner jeg godt at det frister med et friår, men som foreldrene dine er inne på så har det sine ulemper også.

 

En del ingeniørskoler tilbyr oppfriskningskurs i mattematikk i forkant av det ordninære studiet og den kan jo muligvens være en mulighet. Evt. kan du jo f.eks ta et par fag som privatist mens du jobber for å holde ting vedlike og ikke totalt fjerne deg fra studiesituasjonen.

 

Til syvende og sist er det bare du selv som kan finne ut av dette og også ta konsekvensen av valget ditt.

Lenke til kommentar

Jeg er nå på mitt andre "friår" og er virkelig blitt motivert for å starte på studier igjen. Du kommer til å bli så drittlei av å jobbe, jeg garanterer deg. Jeg har ingen ferier og jobber HVER DAG fra 7-15. Det er den friheten jeg hadde på VGS jeg savner nå. Lange ferier, kunne ta fri en dag fra skolen om kamerater plutselig skal ut på byen en onsdag, kunne reise på konserter i ukedager osv osv. Ta deg et friår du. Og ta gjerne et par privatisteksamener for å forbedre karakterer om du vil det.

 

MEN, prøv å la være å i stor grad øke forbruket ditt pga du plutselig har masse penger. Legg deg opp en del penger på en konto og prøv å spare litt. Det er greit nok å kjøpe fysiske ting til hobbyen din, men det er alt for lett å legge seg opp en månedlig forbruk som er mye større. Selv har jeg klart å spare opp 30 000 på det jeg kaller en reisekonto(veldig lett å spare med å bare betale for mye skatt) pluss jeg har lagt meg opp en buffer på regningskonto på 10 000 kroner. I tillegg har jeg investert i noen dupeditter (ny PC, mobil og iPad) som skal brukes til neste år i skolearbeid.

 

Lykke til med valget hvertfall!

Lenke til kommentar

Jeg er nå ute i mitt andre friår, og skal ha enda ett. Jeg er veldig motivert for studier for tiden, men på grunn av et billån som ikke er nedbetalt før til neste år, så må jeg vente... Føler selv at det ikke har vært feil, selv om jeg angrer litt på at jeg avbrøt økonomistudiene, når jeg kunne vært ferdig med en bachelor til neste sommer. Iallefall, tid er det nok av.  ;)

Lenke til kommentar

jeg kan jo selvsagt ikke fasiten for alle, men kan ta hvordan jeg løste det som eksempel:

 

Jeg var ferdig på VGS for 4 år siden og tenkte også at jeg var delvis skolelei. Jeg hadde rimelig klare tanker om hva jeg skulle studere, men ville gjøre noe annet i et år. jeg tenkte også på å jobbe på den lokale butikken eller bensinstasjon. Men så midt i russetiden kom løsningen i posten til meg. Det var inkallelse til forsvaret. Dette var noe jeg nesten hadde håpet på. Jeg var både positiv og motivert for å fullføre tjenesten. Det angrer jeg ikke på den dag i dag. Jeg fikk et år der jeg gjorde noe helt annet og begynte rett på studiene etter forsvaret. Jeg fikk nettop bachelor grad og begynner på Master til høsten.

 

Det som er lurt/ikke lurt varrier nok veldig. Jeg kjenner flere som har gått i den fellen som dine foreldre beskriver. De har fått seg en drittjobb, blitt vant til inntekt og ikke kommet seg videre, så jeg forstår veldig godt dine foreldre. Hvem som faktisk begynner å studere senere varierer jo selvsagt med personens motivasjon. Men veldig mange, inkludert meg selv er/var ikke giret på å hoppe rett på en høyere utdanning rett etter videregående. Jeg kjenner ikke på langt nær mangen nok til å trekke en konklusjon, men av de som jeg begynte i klasse med, så er det veldig mange av de som kom rett fra videregående som sluttet igjenn eller begynte på noe annet fordi det ikke var det de ville alikevel.

 

Alternativ jeg kan tenke på med pros/cons

 

Dersom det er aktuelt for deg eller noe du kan tenke deg, men du ikke har blitt innkalt, så kan du ringe til værnepliktsverket. Millitæret tar gjerne imot motivert ungdom som ikke har blitt innkalt dersom du ønsker det. Det er også greit å avtjene millitærtjeneste fra juli-september til juli-august slik at du kun bruker ett skoleår på det (imotsetning til de som går inn i januar). Siden du mest sansynlig har skoleplass, så mister du ikke denne ved å være i forsvaret. Og dersom du begynner å jobbe nå, så kan du bli innkalt på en mer upassende tid senere (med mindre du av medisinske grunner eller lignende ikke er tjenestedyktig)

 

Dersom millitære ikke er aktuelt for deg av ulike grunner, så er jobb en mulighet. Men som andre har skrevet, ikke gjør deg vant med høyt forbruk slik at det er vanskeligere å komme seg inn i studier. Få deg gjerne en jobb i service yrket som f eks kassebetjent på en kiosk, butikk eller lignende. Der blir man drittlei av jobben og dermed motviert for å studere hardt :)

 

Muligheten er jo der også for å begynne direkte på studier. Men dersom du absolutt ikke føler deg klar for det, så vil jeg kansje fraråde det. Har sett mange som kommer rett fra videregående som faller fra fordi de kansje ikke var helt klar når de begynte. Men det kan skje med alle, det er skjeldent slik her at alt er slik en har sett det for seg.

 

Ett siste alternativ er jo å ta et år på folkehøyskole der det akademiske ikke er i fokus, som f eks friluft, en skole der en gjør mye gøy. Kjenner flere som tok et år på folkehøyskole. De fikk veldig mye ut av det og det var ikke akkurat "skole" ettersom det ikke er eksamen eller noe, bare sosiale ting og ting som var gøy. De fleste jeg kjenner som har vært der ville anbefale det på det sterkeste. Ulepen er jo at det koster penger.

 

Det er vanskelig å anbefale en konkret ting for en som en ikke kjenner, for meg personlig var millitæret garantert vinneren. Angående det å "glemme" matten, så tenkte jeg det samme i forsvaret. Men heldigvis overlapper de grunnleggende fagene på høyere utdanning med de siste på videregående sånn at en kommer inn igjenn i det.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...