Gå til innhold

Trøbbel med Mariner 10 hk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Her om dagen skulle jeg ta meg en liten tur ut i båten. Alt gikk som det skulle til jeg startet motoren for tredje gang for å bytte fiskeplass men da satt startsnoren selvfølgelig fast. åpnet motoren, men greide ikke å løse problemet. tilslutt rykket jeg så hardt til at en "splint"(jernstang) spratt ut av motoren og på sjøen. da virket motoren igjen, men den splinten var vekke. denne splinten var en del av motoren, så den hadde antagelig en funksjon? På denne linken http://imagenes.cosasdebarcos.com/barcos/grandes/0/7/3/4/motor-mariner-15cv-15ml-40734010102754705265485754674548.jpg ser dere en motor som er nesten identisk med minn egen. splinten er den lange tynne jernstaven i midten av motoren, rett under tallene 40-30 osv...jernstangen er den splinten som bøyer seg skrått nedover mot høyre.

 

Trenger jeg denne jernstangen? og hvilken funksjon har den? har den et navn?

 

Ingen som har peiling på båtmotor?

Endret av eple65
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne jernstang er ett stag, som sannsynligvis skal hindre at du starter motoren mens den er i gir.

 

Du har sannsynligvis prøvd å starte motoren mens den sto i revers eller forover, og da skal den ikke starte.

Med makt har du da ødelagt denne sikkerhetsanordning.

 

Nå kan du starte motoren høyst sannsynlig om den står i gir eller ikke, kanskje også med full gasspådrag.

 

På nyere motorer er det nødvendig at motoren står i fri ved start, ellers får man ikke startet.

Dette etter flere uhell tidligere da motorer ble startet i gir med mye gasspådrag.

Jeg selv har observert dette bli gjort, med nesten fatale følger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...