Gå til innhold

Tur til Asia på kort varsel


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi er to gutter som har lyst til å dra på ferie til Asia for å se ny kultur og natur, men har hatt veldig liten tid til å forberede dette og se på reisemål.

 

Er det noen med erfaring som kunne gitt oss tips om en fin rute å følge i 3 uker i midten av juli? Vi har aldri vært i Asia før.

 

Takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Toppris2: Fly direkte til Vietnam eller til Bangkok og Thailand først?

 

Takk for hjelp:)

 

Tja si det :p Kommer litt ann på hvilke land da. Hvis jeg skulle tatt med meg noen jeg kjenner på en 3 uker lang ferie i sør-øst Asia ville jeg nok lagt det opp noe slikt:

 

Fly inn til Ho Chi Minh City - Gjennom Mekong Deltaet og båt ut til Phu Quoc Island, - Krysse grensa over til Kep/Sihanoukville i Kambodsja, opp til Phnom Penh, videre til Siem Reap (Angkor Wat) - over til Bangkok - fra Bangkok og opp til Vientiane(Laos) og videre opp til Vang Vieng (tubing) også tilbake til Bangkok og fly hjem. Blir nok litt mye reising på 3 uker, det beste hadde vært en uke ekstra for dette opplegget oppdaget jeg når jeg skrev...

 

Jeg ville ihvertfall prioritert Vietnam/Kambodsja fremfor typiske masseturismemål i Thailand som Phuket Krabi o.l... Strendene i Phu Quoc (Vietnam) og rundt Sihanoukville (Kambodsja) står ikke noe tilbake ovenfor de i Thailand, bare at det er mye mindre turisme og billigere. Sihanoukville har også bra uteliv, det samme har Siem Reap.

 

en annen mulighet kan være å fly til Hanoi i nord-Vietnam og se Halong Bay, derfra over til Laos også ned til Bangkok og videre til et badested i nærheten. F.eks Ko Chang...

 

Malaysia har jo også mye fantastisk å by på, og er lett verdt 3 uker alene.

 

Hilsen en som har bodd i både Thailand og Kambodsja ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar og tips!

Noen som har en formening om det lønner seg å bestille flybillet hjem på forhånd eller der nede?

:)

 

Hva er billigste måte å komme seg ned til Vietnam eller Laos feks.? Hørt noen rykter om at det lønner seg å dra om Finland, noen som har erfaringer å dele?

Endret av Snitches
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

vil anbefale og bruke søkemotorene:

http://www.kelkoo.no/172201/c_VIETNAM.html

http://www.finn.no/finn/travel/air/search

http://nb.momondo.com/Default.aspx

 

de rimeligste billettene kommer vanligvis på rundt 10 000,- kr per pers

 

etter å ha evnt. flydd inn til Ho Chi Minh (kaotisk, energisk, morsom, "absolutt ingeting minner om norge" by, på en positiv måte) MÅ dere få med dere NHA TRANG, som er langs østkysten og stillehavet ca 10 timer unna Ho Chi Minh med bil/buss

 

Nha Trang er GANSKE populært for turister og backpackere som har lyst til å slappe av og nyte livet i noen dager..

 

var i sørøst asia ifjor, skal ned dit i år også :love:

elsker vietnam

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Nha Trang eller Danang er absolutt å anbefale! Tropisk'ish, frukt, sjømat, iskald pils osv... ah, herlig! Du må bare huske å ta med sandaler ned til stranden/vannkanten hvis du skal bade, for sanden er så jævlig hot. :p

 

Så har vi disse storbyene da, som Saigon, Ho Chi Minh City etc - er alltid så mye liv der. :D

Skal selv til Vietnam denne sommeren. Gleder meg!

Endret av ~Angelica
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

vil anbefale og bruke søkemotoren: http://www.kelkoo.no/172201/c_VIETNAM.html

Noen spesiell grunn til å bruke den søkemotoren? Jeg prøvde Ho Chi Minh på en tilfeldig dato og prisen var over 1k lavere på momondo.no. I tillegg gir momondo info om det kan lønne seg å flytte reisen noen dager.

 

synes den er ganske grei, men ikke å anbefale hvis det er familier med barn som drar, siden der regnes alle over 12 år som voksen.

 

uansett, anbefales å sjekke FLERE søkemotorer før man reiser, har nevnt noen over

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
Så har vi disse storbyene da, som Saigon, Ho Chi Minh City etc - er alltid så mye liv der. :D

 

For ordens skyld så er Saigon og Ho Chi Minh City den samme byen.

 

Har vært i Vietnam flere ganger, og liker meg egentlig ikke spesielt i det landet. Nå er det riktignok en merkbar forskjell på nord og sør med tanke på holdninger, service og generell innstilling til utlendinger, men jeg trives bedre i Thailand, Laos og Kambodsja enn det jeg gjør i Vietnam.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017
Så har vi disse storbyene da, som Saigon, Ho Chi Minh City etc - er alltid så mye liv der. :D

 

For ordens skyld så er Saigon og Ho Chi Minh City den samme byen.

 

Har vært i Vietnam flere ganger, og liker meg egentlig ikke spesielt i det landet. Nå er det riktignok en merkbar forskjell på nord og sør med tanke på holdninger, service og generell innstilling til utlendinger, men jeg trives bedre i Thailand, Laos og Kambodsja enn det jeg gjør i Vietnam.

 

 

Riktig. Saigon = det byen ble kalt før, men brukes i daglitalen til vietnamesere forsatt vet jeg. Men de fleste "ikke vietnamesere" kaller det for Ho Chi Minh, som også offisielt er det nye og hva byen heter idag.

 

Og når det gjelder dette at du sier du ikke trives der. May I ask why??

Lenke til kommentar
Og når det gjelder dette at du sier du ikke trives der. May I ask why??

 

Nå har jeg tilbragt mye tid i Hanoi i forbindelse med jobb, og jeg vet at HCM City i sør ikke kan sammenlignes med hovedstaden i nord. Jeg jobbet for et australsk tv-team i 4 uker under produksjonen av en dokumentar om Vietnam og da hadde vi base i Hanoi. Så størsteparten av min erfaring kommer fra nord.

 

Mentaliteten mot utlendinger og det ekstremt lave servicenivået var det jeg reagerte mest på. I tillegg var forsøkene på å lure meg og teamet så dårlige at de ble nesten komiske. Hanoi er heller ikke spesielt tilrettelagt for turisme med bla. trafikk som er ti ganger verre enn i Thailand. Maten er ikke så aller verst, men stort sett alt av restauranter og utsalgssteder stengte klokken 2100. Smil og latter hos nordvietnamesere var stort sett fraværende. Vietnam kan ennå ikke sammenlignes med Thailand, men landet er på rett vei. At landet er kommunistisk merker man lett når man må forholde seg til byråkrati hos statlige institusjoner, noe som tærer på. Og jeg er vandt til tregt og korrupt byråkrati i Thailand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...