Gå til innhold

Linux krever mye prosessor


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er veldig fornøyd med Linux, untatt en ting. Det tar nesten ikke minne, men bruker ekstremt mye prosessor kraft. Prossessoren ligger på 80-100 % hele tiden.

Er dette normalt?

 

Specc

 

HP Compaq Presario CQ60

AMD Sempron 2.10Ghz prosessor

nvidia(vet ikke modell) skjermkort

3GB RAM

Ubuntu 9.10 med siste oppdateringer

 

Det er vel ikke normalt at etter 3-4 vinduer oppe så begynner pcen å bli veldig treg. Akkurat nå har jeg Google Chrome med to tabs oppe, 3 vinduer med Empathy, Amarok(iTunes lignende spiller) + OpenOffice Writer, og det er nesten så jeg kaster pcen ut av vinduet.

 

Selv med BARE Firefox oppe går det fryktelig sakte.

 

Legger jeg inn en musikk fil er det nesten slik at jeg må plusse oppstartstiden med 5-10 sekunder...

 

Syns dette høres veldig galt ut, da jeg ser andre som kjører Linux helt fint med stappfull harddisk og eldre PC.

 

Kan noen komme med råd eller noe, så hadde det vært fint :)

 

Kan godt poste opp liste med prosesser på standby hvis det er ønskelig

VB96

 

EDIT: Tittelen: Linux krever mye prosessorkraft, skulle det vært :)

Endret av VB96
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei, det er ikke normalt. heller ikke med Adobe Flash player, hvis problemer er ekstremt overdrevet. (eventuelt så har alle andre merkelige problemer som jeg aldri har hatt.) post output av top eller lignende.

 

min laptop bruker nå c.a. 20% cpu, på en 800mhz frekvens. og det er kun fordi jeg kjører Windows XP i VirtualBox. lukker jeg det, så er jeg nede på 0-5%, med X, vindusbehandler, nettverksbehandler, to nettlesere (Elinks, og Firefox med fem tabs), terminalemulator, systemmonitor og audioavspiller.

 

80%+ når jeg kun når jeg spiller tunge og moderne spill, så du må ha noe riv ruskende galt i oppsettet ditt.

Lenke til kommentar

Enig med aarolilja. Noe er definitivt galt. Antaglig et program, eller en driver for maskinvaren din som har problemer. En oppgradering til 10.04 kan muligens løse det siste. Du kan jo se hvilke prosesser som bruker opp all prosessorkraften, og liste de her.

Lenke til kommentar

Tenkte det kunne være flash siden det var en nettleser i begge eksemplene her:

... Akkurat nå har jeg Google Chrome med to tabs oppe, 3 vinduer med Empathy, Amarok(iTunes lignende spiller) + OpenOffice Writer, og det er nesten så jeg kaster pcen ut av vinduet.

 

Selv med BARE Firefox oppe går det fryktelig sakte.

Hos meg trenger jeg ikke å ha mye flash-innhold før det er oppe i 80-100% CPU-bruk (Gnome systemmonitor tar vel ca 15% CPU). Men kan ikke huske at det har ført til så mye annet har gått tregt, så jeg er enig i at det sannsynligvis ikke er problemet.

Lenke til kommentar

Sliter litt med dette selv. Har en stasjonær pc som skal være mer enn god nok,men alikevel er ubuntu tregt og bruker mye prosessorkraft.

Slik står det skrevet i terminalen.

 

PR NI VIRT RES SHR S %CPU %MEM TIME+ COMMAND

20 0 8180 1036 780 R 91.6 0.2 51:41.07 backend

Lenke til kommentar

Takker for svar :) La inn Vista igjen, da dette bruker mye mindre...Rart at man kan ha så mye rart oppe og ha så lite brukt prosessorkraft...Min ligger på 50%-70% på standby, noe som er litt dumt...Spill laster utrolig fort i Wine, men bare hakker etterhvert, noe som er veldig synd. Har alltid hatt ytelses problemer, både med Windows og Linux. Den har vært sykt dårlig i ytelse helt siden jeg kjøpte den juli 2009.

 

 

Får bare leve med det, eller se på det prosess greine der :)

 

 

Takker for alle svar, igjen

 

Legger med en liten top info her fra en mini pc med JoliCloud netbook OS (Linux basert).

Denne bruker sykt lite og er veldig rask. Store pcen sliter selv med de eldste Ubuntu utgavene... Har prøvd å legge inn andre Linux OS, men da har det vært feil med X server, så, da har jeg ikke fått det til:(

Lenke til kommentar

Ja, tror jeg må spørre noen med HP erfaring :)

Pcen har også blitt veldig varm ved bruk(typisk AMD?), både med Ubuntu og Vista(Home Basic).

Dette er selvfølgelig bare ved enkel bruk, hvor bare MSN og nettleser er åpne.

 

Har også opplevd at min Eee har gått tregt.

Tar med en liten skjermdump fra terminal.

 

 

Eneste som var åpent her var Chrome med det innlegget som jeg skriver på nå.

 

Noe unormalt her??

EDIT: Glemte å ta med bilde jeg :/ Her :)

post-213544-1276014278,2887_thumb.png

Endret av VB96
Lenke til kommentar

har ingenting med fabrikant å gjøre. både Intel og AMD har gode løsninger på kjøling.

 

for å kommentere bildet: Xorg bruker *alt* for mye. når jeg kjører top på min maskin i dette øyeblikk, så bruker Firefox 6% CPU, og ingenting annet bruker over 0.5%.

 

om problemet ditt ligger Xorg, tviler jeg for. er nok som indikert ovenfor noe galt med hele laptopen. særlig om den er treg uavhengig av OS.

Endret av aarolilja
Lenke til kommentar

Ja det kan være et problem med kjølinga. Nyere CPU senker klokkefrekvensen når de blir for varme. Om det er tilfellet så kjører CPU-en kanskje på f.eks 300Mhz og da er det helt naturlig med CPU-bruk på mer enn 80% og et generelt tregt system.

 

Ville forsøkt å installere et program for å lese av temperaturer. F.eks. sensors

Lenke til kommentar

aarolilja, det er en dårlig bevart hemmelighet at AMD har varme CPU-er.

 

presenter gjerne noen forskning som vitner om dette. sist jeg kjøpte CPU (noe som da er *meget* lenge siden), så var AMD langt fremfor med tanke på innovasjon, dog kvaliteten var noenlunde lik.

Lenke til kommentar

Merk at vi snakker om laptoper her. Uansett, jeg har ikke alt for mye forskningsdata for hånden, men egenerfaring, kundefeedback og TDP gir et visst bilde. De testene jeg har funnet refererer mer til batteritid enn varme, og særlig på CULV-enhetene ligger Intel CPU-er 1-2 timer over AMD i batteritid. Når prosessorene er omtrent likt klokket og kjører på lik hardware må jo batterikapasiteten forsvinne et sted. Verdens mest vanlige og uønskede "energilekkasjer" er jo overgang til unyttig varme. Intel har vel også gått ned en størrelse på produksjonsteknologien kontra AMD noe som medfører mer ytelse pr watt.

 

Du sier også at det er MEGET lenge siden du kjøpte CPU, og ja, for meget lenge siden var AMD bedre enn Intel på dette. Mye har skjedd de siste åra. Vi får håpe på at AMD kommer sterkere tilbake, men enn så lenge har Intel mer effektive CPU-er enn AMD.

 

Nok OT nå.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, beklager at jeg ikke har vært her på en stund.

Jeg snakker nå om min store HP laptop.

Den har Nvidia skjermkort!

Jeg legger nå inn Linux igjen, pga jeg ikke fant drivere til Vista og litt annet tull.

Det eneste jeg vil Pc-en skal klare, er: Spille GTA SA uten hakk eller langsomt, starte opp på en fornuftig tid, ikke bli tregere og tregere for hvert eneste minutt jeg bruker den. Jeg må som regel legge inn Linux hver 4-5 dag, pga at den blir så treg.

 

Men, jeg får se. Varmen er ikke noe problem. Den har alltid vært oppi 70-90 C uten at ytelsen har gått veldig ned.

Jeg vil bare ha en PC som faktisk virker!

For, med disse spesifikasjonene så skal man vel kunne klare å spille spill som GTA SA i Wine, eller?

Lenke til kommentar

har ingenting med fabrikant å gjøre. både Intel og AMD har gode løsninger på kjøling.

 

for å kommentere bildet: Xorg bruker *alt* for mye. når jeg kjører top på min maskin i dette øyeblikk, så bruker Firefox 6% CPU, og ingenting annet bruker over 0.5%.

 

om problemet ditt ligger Xorg, tviler jeg for. er nok som indikert ovenfor noe galt med hele laptopen.!!særlig om den er treg uavhengig av OS.!!

Der sa du det. Helt riktig. Den er treg uavhengig av OS. Både når det gjelder Windows og Linux! Akkurat som jeg skulle sagt det selv!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...