Gå til innhold

Akambrukernes bilder - juni 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

24mm, f/5.6

Har vi jukset litt med månen? :ph34r:

Korrekt observert; posisjon er eksakt der den skal være; økt størrelsen litt (ikke mye) og erstattet månen med noe litt penere enn den hvite klatten som ble resultatet på originalbildet :)

 

Edit:

Ordet jukset liker jeg ikke, siden det er klin umulig å få til uansett hvordan man gjør det i den virkelige verden på en eksponering; kreativ frihet kaller jeg det heller :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ordet jukset liker jeg ikke, siden det er klin umulig å få til uansett hvordan man gjør det i den virkelige verden på en eksponering; kreativ frihet kaller jeg det heller :)

Det første man lærer når man leser seg opp på www.klisjeaktigestrobistbilderavpenedamerettersolnedgang.nu er jo at man skal eksponere etter månen!

 

Men spøk til side. Under OL på Lillehammer solgte en av fotolærerne mine et postkort med Vikingeskipet der månen var klart synlig. Solgte som hakka møkk.

 

Hans metodikk var å først fotografere Vikingeskipet med en Zuiko 24mm. Så rullet han tilbake filmen og puttet på en Zuiko 300/4, og tok et pent bilde av månen øverst til venstre.

 

Juks er ikke noe nytt. :)

Lenke til kommentar

Det er Guds rettferdige straff mot analogselvplagere. :)

 

TGB: Pent! Hva legger du i "lang lukkertid" her?

Takker, ikke _så_ lang lukkertid; 1/40 sekund håndholdt (VR naturligvis). Pushet stakkars D3'en opp i ISO800 også for å få med litt av miljøet.

Pushet stakkaren til ISO 800?

Trodde Nikon 12mp Fxen kalte det oppvarming. ;~)

 

Liker begge bildene veldig godt.

Lenke til kommentar

Det er Guds rettferdige straff mot analogselvplagere. :)

 

TGB: Pent! Hva legger du i "lang lukkertid" her?

Takker, ikke _så_ lang lukkertid; 1/40 sekund håndholdt (VR naturligvis). Pushet stakkars D3'en opp i ISO800 også for å få med litt av miljøet.

Pushet stakkaren til ISO 800?

Trodde Nikon 12mp Fxen kalte det oppvarming. ;~)

 

Liker begge bildene veldig godt.

Pushet til ISO800 var litt ironisk ment; angret på at jeg ikke pushet til ISO1600; hadde ikke sett et snev av støy uansett; men resultatet ble ikke så aller verst. Takker for tilbakemelding; alltid gøy at andre setter pris på bildene :)

Lenke til kommentar

Eller droppe lukkertiden til 1/15s.

Også en plan, men hendene mine var ikke 100% stødige under shoot; stressende med blitser på stativ som henger dinglende skummelt nært bryggekanten (og vannet) etter en _lang_ dag :) Så greit å være litt godt innenfor marginen og slippe blure omgivelsene altfor mye.

Lenke til kommentar

Ser den. Et eksempel på at virkeligheten ikke nødvendigvis lar seg styre av hva som er teoretisk mulig. En Bren-Gun har en teoretisk skuddrate på 5-600 skudd i minuttet. Reelt sett er det tredve skudd i magasinet, og noe særlig mer enn fire magasin klarer man ikke å bytte på et minutt. Den reelle skuddraten ble dermed 120 skudd i minuttet.

 

Teori og virkelighet varierer. :)

Lenke til kommentar

Terrormåken

post-43539-1277242483,1583_thumb.jpg

Ute og testet 70-200 og TC-14EII converteren. Funker veldig fint synes jeg. Måken er som er portrettert her, er måken som sitter å venter på å få stupbombe meg hver gang jeg går ut, eller kommer hjem. Samme måken driter ned bilen min med etsende guano. Hyggelig type. Det er litt flatt og grått lys. Har bedt værgudene om sol og blå himmel, men blir ikke hørt..

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...