Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjermer — minneproblem?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Dette er vel et ganske hyppig emne her inne, men jeg har desverre ikke nok kunnskap til å dra så mange konklusjoner utifra andre lignende tråder.

 

Systemet mitt:

 

Hovedkort: GIGABYTE GA-P55M-UD2 P55 S-1156 M-ATX

Minne: CORSAIR 4GB DDR3 XMS3

Harddisk: HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 500GB

Grafikkort: ASUS RADEON HD5770

Prossesor: INTEL CORE I5 750

Trådløs: D-Link RangeBooster N USB Adapter DWA-140

Tastatur: MICROSOFT WIRELESS LASER DESKTOP 6000 V2 USB

OS: Win 7

 

Problemet mitt er at jeg fra tid til annen (1-2 ganger i uken) får blåskjermer. Enkelte ganger bare slutter maskinen å reagere uten at det blir blåskjerm (kan bevege mus, men ikke noe annet).

 

Jeg legger ved to bilder av blåskjermer jeg har fått. Disse sier meg ingenting, men kanskje noen andre skjønner mer? Jeg legger også ved et bilde fra memtest som rapporterer om 75 errors etter 3 timers kjøring. Dette sier meg heller ingenting, men går ut ifra at det ikke er bra ;)

 

post-209021-1275410502,8461_thumb.jpg

 

post-209021-1275410510,5426_thumb.jpg

 

post-209021-1275410519,8557_thumb.jpg

 

Er ram'en defekt? Jeg har hatt disse problemene helt siden jeg bygget PC'en i februar, men har lenge trodd at det var problemer med driverne til skjermkortet. Spesielt ettersom maskinen pleide å klikke ved fullskjermvisning av flashvideoer (skjer heller sjeldent nå)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar Hårek. Ok, feilfri er brikken(e) tydeligvis ikke. Er det mulig å se på den testen jeg har gjort hvilken brikke som feiler? Det er litt kjedelig å kjøre en mange timers test på hver brikke.. Jeg må vel undersøke hvilken garanti jeg har nå. Problemet har som sagt vedvart helt siden maskinen var ny.

Lenke til kommentar

Det er ikke rett fram å se hvilken brikke det er. Det står fysisk addresse so feiler, men uten å kjenne detaljer om arkitekturen så hjelper det lite.

Det er heller ikke garantert at feilen ligger i brikkene, det kan også være HK. 

memtest86.com anbefaler at man prøver seg fram med å ta ut og bytte rundt på brikkene.

Lenke til kommentar

Ok, da skal jeg prøve én og én brikke. Om den ene rapporterer null feil og den andre rapporterer feil så er det vel tydelig at det er feil med den ene brikken og ikke HK. Eller blir det en for lettvindt konklusjon?

 

Hva om begge rapporterer feil?

Lenke til kommentar

Tydeligvis feil i RAM ja.

 

Men OBS OBS! Det betyr ikke at RAMen nødvendigvis er defekt. Det kan også være pga. instillingene du bruker i BIOS og antallet brikker du bruker (det spiller en rolle om du overklokker eller hovedkortet har noen bugs i minnehåndteringen. I sistnevnte tilfelle der du vet at det ikke burde være noe problem i forhold til instillingene så kan det ofte være lurt å oppdatere BIOS, spesillt om det er en helt ny modell siden det ofte kommer ut mange bugfixes fort etter release.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Ville sjekket om Minnebrikkene fikk nok volt og har riktige timinger i bios.

 

Jeg fikk mye lignende blåskjerm og det var fordi at brikkene hadde blitt satt til alt for høye timinger i bios av Intelligent tweaker inne i bios.

 

Jeg har nesten samme Hovedkort av samme produsent.

 

 

Eksempel:

5-5-15-22 var instillingene jeg måtte ha til 1066Mhz minnet mitt men bios sin auto funksjon hadde satt dem på 5-5-18-23 og dermed fikk jeg blåskjerm og bare 800Mhz. tok lang tid før jeg fant ut feilen.

 

Da jeg fant feilen satt jeg på 5-5-15-22 1066Mhz 2.1 volt manuelt. Aldri fått blåskjerm siden. (Av mystisk grunn fikk jeg 7 mhz mer enn normalt ut av brikkene mine som nå går på 1073 Mhz, det er skjeldent man får brikker som yter mer enn det som står svart på hvitt)

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens!

 

Når det gjelder BIOS så har jeg versjon F8. F10 er nyeste (ser ikke ut som at det finnes noe F9). Oppdaterte BIOS for ca 2 måneder siden.

 

Har ikke gjort noen endringer i BIOS. Eller har vel valgt Load Optimized Defaults ettersom det sto at en skulle gjøre det i veiledningen til oppdatering av BIOS.

 

pgriffin69x: Jeg sjekket minnebrikkene i SIW og noterte ned det som sto der (9-9-9-24-34 1.5 volt) og det tror jeg stemte overens med det som var i BIOS. Men skal ikke skryte på meg stålkontroll i BIOS, så jeg vet ikke om jeg har sett på riktige tall en gang.

Lenke til kommentar

Jeg hadde et lignende problem for 1 år siden, den eneste løsningen jeg fant var som tidligere nevnt, å stille på innstillingene i bios. Grunnen til mine blue screens var fordi hovedkortet ikke støttet minnet jeg hadde kjøpt, og for å få hovedkortet til å fungere med minnet måtte jeg gjøre følgende: Stille antall volt på minnet til 2.1 og sette ned klokkefrekvensen på minnet fra 1066 mhz til 800 mhz. Dersom jeg satt disse to innstillingene på noe annet ble datamaskinen ustabil og jeg fikk blue screen dersom jeg kjørte noen programmer som krevde litt av minnet. Råder deg til å prøve noe lignende, og dersom det ikke funker så ville jeg prøvd å, som tidligere nevnt, satt timingene manuelt. Alt dette etter spesifikasjonen til minnet såklart, om du finner modellnummeret slik som pgriffin nevner så er disse lette å finne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Den modellen skal ha 1.60 Volt, du får 0.10 Volt for lite om du har 1.50 Volt i Bios instillinger.

 

Kilde: Produktinfo i PDF

 

Minnet ditt får dermed ikke nok spenning når du kjører rammen for fullt og du får blåskjerm.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Den modellen skal ha 1.60 Volt, du får 0.10 Volt for lite om du har 1.50 Volt i Bios instillinger.

 

Kilde: Produktinfo i PDF

 

Minnet ditt får dermed ikke nok spenning når du kjører rammen for fullt og du får blåskjerm.

 

Se der ja, kanskje dette gjør susen. DRAM volt i Bios var satt til auto. Satt den på 1.60 nå. Det er vel kanskje en lur idé å kjøre en ny memtest nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...