Gå til innhold

Hvordan får jeg frem magemusklene?


Anbefalte innlegg

Det stemmer.

 

Så må vi også huske på at om man får sixpack eller ei er genetisk bestemt, og slettes ikke alle kan få sixpack uansett hvor tynne eller muskuløse man er!

 

Altså det du sier er at noen personer ikke kan få større magemuskler?

Eller mener du at rent anatomisk så er det forskjell på hvordan magemusklene er utformet hos noen personer?

Hadde vært fint om du rett og slett forklarer litt bedre.

 

 

Jeg mener at det er ikke er alle som har anlegg for å få en sixpack. Noen jenter får store pupper, andre jenter får nesten ikke pupper. Noe av den samma greia.

 

Det er genetisk bestemt om du får fire, seks eller åtte mageruter. Så ja, det er forskjell på hvordan magerutene er delt opp hos personer. Om rutene på høyre siden er større eller skjeivere enn de på venstre siden, er det enkelt nok fordi du er skapt sånn, og du kan ikke forandre det.

 

Det går heller ikke an å trene seg opp til flere ruter, om du f.eks bare har fire. Men ja, du kan trene volumet på rutene.

 

Nå er ikke jeg noen ekspert på området, så det er mulig jeg sier noe feil. Men jeg vil tørre å påstå at god trening over tid + lav nok fettprosent = synlige magemuskler. Om det er snakk om 4, 6 eller 8 ruter vil selvsagt variere.

 

E: la til quote

Endret av Sir-Andy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Når det gjelder effektiv trening så er nok det beste å trene alle muskelgruppene, ønsker man gode og synlige magemuskler så må man :

 

1 : Ned i fettprosent over hele kroppen.

2 : Øke størrelsen på magemusklene.

 

Har man en god treningsplan der man trener styrke og volum , kardio (joda, den er viktig for alle) og passer på å også trene hele kroppen og ikke fokusere på kun overkropp eller feks massivt på magen så er det stor sannsynlighet for at man etter hvert vil få en synlig six pack.

 

Nettopp!

 

Er jo akkurat det jeg ville frem til i innlegget mitt, som forøvrig ble slettet.

 

Poenget er at for å få frem en six-pack, dvs øke størrelsen på magemusklene, så må det intensiv trening til. Det hjelper ikke å ta massevis av sit-ups, hvis målet er å få markerte magemuskler. Dette vil naturligvis hjelpe til en viss grad, men ikke på langt nær så mye som enkelte tror.

 

For å få øke muskelmassen bør en helst ligge mellom 6-12 repetisjoner. De fleste skjønner da at sit-ups ikke er en egnet treningsform. Det er rett og slett for lett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

 

Jeg mener at det er ikke er alle som har anlegg for å få en sixpack. Noen jenter får store pupper, andre jenter får nesten ikke pupper. Noe av den samma greia.

 

Det er genetisk bestemt om du får fire, seks eller åtte mageruter. Så ja, det er forskjell på hvordan magerutene er delt opp hos personer. Om rutene på høyre siden er større eller skjeivere enn de på venstre siden, er det enkelt nok fordi du er skapt sånn, og du kan ikke forandre det.

 

Det går heller ikke an å trene seg opp til flere ruter, om du f.eks bare har fire. Men ja, du kan trene volumet på rutene.

 

Nå er ikke jeg noen ekspert på området, så det er mulig jeg sier noe feil. Men jeg vil tørre å påstå at god trening over tid + lav nok fettprosent = synlige magemuskler. Om det er snakk om 4, 6 eller 8 ruter vil selvsagt variere.

 

E: la til quote

 

Du mener? For det første, du kan da ikke sammenligne pupper, som består av fettvev, mot muskler. Det er helt ut av sammenheng.

Vi mennesker har likens anatomi, med samme type muskelgrupper. (vi ser nå bort i fra personer født med defekter/sykdommer)

Så at det er genetisk bestemt antall muskler man har, vil jeg gjerne se dokumentasjon på.

Bortsett i fra det er jeg veldig enig med deg.

trening over tid + lav nok fettprosent = synlige magemuskler.:)

Lenke til kommentar

Det stemmer.

 

Så må vi også huske på at om man får sixpack eller ei er genetisk bestemt, og slettes ikke alle kan få sixpack uansett hvor tynne eller muskuløse man er!

 

Altså det du sier er at noen personer ikke kan få større magemuskler?

Eller mener du at rent anatomisk så er det forskjell på hvordan magemusklene er utformet hos noen personer?

Hadde vært fint om du rett og slett forklarer litt bedre.

Jeg mener at det er ikke er alle som har anlegg for å få en sixpack. Noen jenter får store pupper, andre jenter får nesten ikke pupper. Noe av den samma greia.

 

Det er genetisk bestemt om du får fire, seks eller åtte mageruter. Så ja, det er forskjell på hvordan magerutene er delt opp hos personer. Om rutene på høyre siden er større eller skjeivere enn de på venstre siden, er det enkelt nok fordi du er skapt sånn, og du kan ikke forandre det.

 

Det går heller ikke an å trene seg opp til flere ruter, om du f.eks bare har fire. Men ja, du kan trene volumet på rutene.

 

Nå er ikke jeg noen ekspert på området, så det er mulig jeg sier noe feil. Men jeg vil tørre å påstå at god trening over tid + lav nok fettprosent = synlige magemuskler. Om det er snakk om 4, 6 eller 8 ruter vil selvsagt variere.

 

E: la til quote

Puppene kan man ikke gjøre noe med. Det vil si, de skrumper inn hvis man går ned i vekt.

 

Derimot kan man gjøre noe med fettprosenten. Alle vil kunne gå ned i fettprosent så magerutene blir synlige. Du trenger ikke anlegg for sixpack, for riktig trening og kosthold vil gi det uansett. Derimot kan du ikke trene brystene på jenter større.

 

Når det gjelder effektiv trening så er nok det beste å trene alle muskelgruppene, ønsker man gode og synlige magemuskler så må man :

 

1 : Ned i fettprosent over hele kroppen.

2 : Øke størrelsen på magemusklene.

 

Har man en god treningsplan der man trener styrke og volum , kardio (joda, den er viktig for alle) og passer på å også trene hele kroppen og ikke fokusere på kun overkropp eller feks massivt på magen så er det stor sannsynlighet for at man etter hvert vil få en synlig six pack.

 

Nettopp!

 

Er jo akkurat det jeg ville frem til i innlegget mitt, som forøvrig ble slettet.

 

Poenget er at for å få frem en six-pack, dvs øke størrelsen på magemusklene, så må det intensiv trening til. Det hjelper ikke å ta massevis av sit-ups, hvis målet er å få markerte magemuskler. Dette vil naturligvis hjelpe til en viss grad, men ikke på langt nær så mye som enkelte tror.

 

For å få øke muskelmassen bør en helst ligge mellom 6-12 repetisjoner. De fleste skjønner da at sit-ups ikke er en egnet treningsform. Det er rett og slett for lett.

Nei, sixpack handler ikke om å øke størrelsen på magemusklene. Det handler om å få lavere fettprosent. Selvsagt bør man også ha magemuskler da, men det nytter ikke å trene magen for å få synlige magemuskler hvis man har for mye fett. Å trene magemusklene for å gjøre dem større og få sixpack på den måten er dødfødt.

Lenke til kommentar

Nei, sixpack handler ikke om å øke størrelsen på magemusklene. Det handler om å få lavere fettprosent. Selvsagt bør man også ha magemuskler da, men det nytter ikke å trene magen for å få synlige magemuskler hvis man har for mye fett. Å trene magemusklene for å gjøre dem større og få sixpack på den måten er dødfødt.

 

Jeg tar det jo for gitt at fettprosenten er lav. Cluet her er jo å få en synlig sixpack.

 

Poenget mitt er at sit-ups er en form for muskulær utholdenhetstrening, og følgelig vil ikke det automatisk føre til sixpack, som enkelte her hevder.

 

Øvelser som Knelende Kabel Crunch, Sittende Kabel Crunch, Crunches i maskin, Kabel Liggende Hip heving etc. vil være mer passende i så måte.

Endret av Alastor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tar det jo for gitt at fettprosenten er lav. Cluet her er jo å få en synlig sixpack.

 

Poenget mitt er at sit-ups er en form for muskulær utholdenhetstrening, og følgelig vil ikke det automatisk føre til sixpack, som enkelte her hevder.

 

Øvelser som Knelende Kabel Crunch, Sittende Kabel Crunch, Crunches i maskin, Kabel Liggende Hip heving etc. vil være mer passende i så måte.

Det er ikke vanskelig å trene magemusklene. Det er fettprosenten som kommer i veien for å få synlige mageruter.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Jeg tar det jo for gitt at fettprosenten er lav. Cluet her er jo å få en synlig sixpack.

 

Poenget mitt er at sit-ups er en form for muskulær utholdenhetstrening, og følgelig vil ikke det automatisk føre til sixpack, som enkelte her hevder.

 

Øvelser som Knelende Kabel Crunch, Sittende Kabel Crunch, Crunches i maskin, Kabel Liggende Hip heving etc. vil være mer passende i så måte.

Det er ikke vanskelig å trene magemusklene. Det er fettprosenten som kommer i veien for å få synlige mageruter.

 

Det må vel kunne sies å være temmelig individuelt. En godt trent person har såpass lav fettprosent, at det er musklene det kommer an på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å få øke muskelmassen bør en helst ligge mellom 6-12 repetisjoner.

 

For å øke muskelmassen bør en helst ligge mellom 2 og 12 repetisjoner.

 

Feil. Trening for maksimal muskelvekst utføres med 6-12 repetisjoner. Les denne boka

 

Du tror at du aktiverer flere muskelfibre ved høye reps? FEIL

du aktiverer ikke flere muskelfibre ved høye reps, MEN du skader muskelfibrene i høyere grad som resulterer i hypertrofi(økning i styrke ved økt muskelstørrelse), Ved lave repetisjoner ( 1-5r 85+% av 1RM) vil man derimot få ØKT aktivering av muskelfibre, som ett resultat av at nervesystemet nå skal presse så mye kraft ut av den eksisterende muskelaturen som mulig.

 

Hypertrofi og 1RM treninger er bare 2 veier til samme mål, større krav til styrke fra muskulaturen kan løses på 2 forskjellige måter, enten ved å aktivere mer av den muskelmassen man har(1RM T) eller øke Muskelmassen (Hyp). forholdet mellom de forskjellige formene er selfølgelig flytende, men en god hovedregel er at 60-85% av 1RM(12-6reps) er hypertrofi, 85-100% av 1RM er 1RMtrening. men man vil selfølgelig nyte hypertrofi av 4-5reps og, men kanskje ikke like mye som ved 8-10reps.

 

Variation is the key.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å få øke muskelmassen bør en helst ligge mellom 6-12 repetisjoner.

 

For å øke muskelmassen bør en helst ligge mellom 2 og 12 repetisjoner.

 

Feil. Trening for maksimal muskelvekst utføres med 6-12 repetisjoner. Les denne boka

 

Du tror at du aktiverer flere muskelfibre ved høye reps? FEIL

du aktiverer ikke flere muskelfibre ved høye reps, MEN du skader muskelfibrene i høyere grad som resulterer i hypertrofi(økning i styrke ved økt muskelstørrelse), Ved lave repetisjoner ( 1-5r 85+% av 1RM) vil man derimot få ØKT aktivering av muskelfibre, som ett resultat av at nervesystemet nå skal presse så mye kraft ut av den eksisterende muskelaturen som mulig.

 

Hypertrofi og 1RM treninger er bare 2 veier til samme mål, større krav til styrke fra muskulaturen kan løses på 2 forskjellige måter, enten ved å aktivere mer av den muskelmassen man har(1RM T) eller øke Muskelmassen (Hyp). forholdet mellom de forskjellige formene er selfølgelig flytende, men en god hovedregel er at 60-85% av 1RM(12-6reps) er hypertrofi, 85-100% av 1RM er 1RMtrening. men man vil selfølgelig nyte hypertrofi av 4-5reps og, men kanskje ikke like mye som ved 8-10reps.

 

Variation is the key.

 

Styrketrening gir kroppen den stimulansen som skal til for å bygge opp musklene. Under styrketrening dannes det små skader i musklene, disse skadene kalles mikrotrauma. Etter hvile og ernæring restituerer kroppen seg og bygger opp muskelfibrene litt større og sterkere enn de var. Neste gang kroppen utsettes for den samme påkjenningen vil den tåle det mye bedre.

 

Så skal man ha fremgang må man neste økt utfordre og utsette kroppen for enda større påkjenning enn forrige gang. Ellers står man på stedet hvil, og blir hverken sterkere eller større. Da blir treningen kun for vedlikeholdstrening å regne. Dette er en av de viktigste grunnene til at altfor mange stagnerer i utviklingen sin. Å trene effektivt er knallhardt, er man for lat på trening kommer man ingen vei. Mat er råmaterialet, hvile og søvn lar kroppen hente seg inn og trening gir stimulansen som skal til.

 

Styrketrening kan deles i ulike treningsformer, der målet for treningen kan være:

-å utvikle en muskel eller muskelgruppes evne til å utvikle maksimal kraft (1RM)

-å utvikle en muskel eller muskelgruppes evne til å utvikle eksplosiv kraft (eksplosiv styrke)

-å utvikle en muskel eller muskelgruppes evne til å utvikle stor kraft over lengre tid (muskulær utholdenhet eller utholdende muskelstyrke)

-å utvikle en muskel eller muskelgruppes tverrsnitt (volumtrening, sentralt innen bodybuilding)

 

Er imidlertid enig i at variasjon er viktig. Jeg varierer også selv med antall reps. Det vesentlige jeg ville påpeke er at 6-12 repetisjoner ofte blir brukt som en tommelfingerregel for å utvikle en muskel eller muskelgruppes tversnitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener at det er ikke er alle som har anlegg for å få en sixpack. Noen jenter får store pupper, andre jenter får nesten ikke pupper. Noe av den samma greia.

 

Det er genetisk bestemt om du får fire, seks eller åtte mageruter. Så ja, det er forskjell på hvordan magerutene er delt opp hos personer. Om rutene på høyre siden er større eller skjeivere enn de på venstre siden, er det enkelt nok fordi du er skapt sånn, og du kan ikke forandre det.

 

Det går heller ikke an å trene seg opp til flere ruter, om du f.eks bare har fire. Men ja, du kan trene volumet på rutene.

 

Nå er ikke jeg noen ekspert på området, så det er mulig jeg sier noe feil. Men jeg vil tørre å påstå at god trening over tid + lav nok fettprosent = synlige magemuskler. Om det er snakk om 4, 6 eller 8 ruter vil selvsagt variere.

 

E: la til quote

 

Du mener? For det første, du kan da ikke sammenligne pupper, som består av fettvev, mot muskler. Det er helt ut av sammenheng.

Vi mennesker har likens anatomi, med samme type muskelgrupper. (vi ser nå bort i fra personer født med defekter/sykdommer)

Så at det er genetisk bestemt antall muskler man har, vil jeg gjerne se dokumentasjon på.

Bortsett i fra det er jeg veldig enig med deg.

trening over tid + lav nok fettprosent = synlige magemuskler.:)

 

Virker som dere misforstod sammenlikningen min, så beklager for nok en dårlig sammenligning fra min side. Poenget var at kroppen er forskjellig fra person til person. Det vil si at folk er skapt forskjellig. Derav noen får små pupper og andre får skeive og usymmetriske magemuskler, altså noe som er geneisk bestemt og man ikke får gjort noe med (uten opperasjon etc.. jada jada). Ikke at det hadde noe med hverandre å gjøre sånn sett.

 

Alle har like mange muskler ja, og alle har magemuskelen. Det er bare 1 muskel, det er ingen som har flere magemuskler. Det som er forskjellen er hvor mange ruter denne muskelen er delt opp i.

 

4-pack:

 

 

131571_f260.jpg

 

Salman%20Khans%20six-pack%20abs%20inspires%20Mithun%20Da%21.jpg

0.jpg

Hvorfor har han ikke sixpack??? Han har jo lav fett% og muskler!?

 

 

 

Six-pack:

 

 

6-pack.jpg

 

 

 

8-pack:

 

 

8pack%20abs.jpg

 

Eight+Pack+Abs.jpg

0.jpg

 

 

 

Skjeive/usymetriske abs:

 

 

1396142_f520.jpg

 

 

beach-body-fast-200X200.jpg

Hvorfor har ikke han her^ sixpack? Han har jo lav fett% og muskler??

 

 

 

 

Feil. Trening for maksimal muskelvekst utføres med 6-12 repetisjoner. Les denne boka

 

Tja, ville kanskje refferert til litt andre kilder enn den. Har ikke lest den, men skolebøker for 1. og 2. klassinger visstnok ikke de beste bøkene styrketrenings-messig sett. Folk med litt bedre peiling kritiserer noen skolebøker. Om det gjelder den der veit jeg ikke, men vil fortsatt det er litt tynn kilde til å komme med en så bastant påstand!

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

 

Feil. Trening for maksimal muskelvekst utføres med 6-12 repetisjoner. Les denne boka

 

Tja, ville kanskje refferert til litt andre kilder enn den. Har ikke lest den, men skolebøker for 1. og 2. klassinger visstnok ikke de beste bøkene styrketrenings-messig sett. Folk med litt bedre peiling kritiserer noen skolebøker. Om det gjelder den der veit jeg ikke, men vil fortsatt det er litt tynn kilde til å komme med en så bastant påstand!

 

Vel, er enig i at kilden ikke er den beste jeg kunne fått tak i. Men i boka står det i hvert fall svart på hvitt at 6-12 repetisjoner er det som skal til for å stimulere musklene til maksimal muskelvekst. Har forøvrig samme inntrykk fra alle fagfolk jeg har snakket med. Fra 5 repetisjoner og nedover bygger du ikke muskler, men du blir på en måte sterkere uten å vokse nevneverdig. Sprintlandslaget i langrenn kjører f.eks. 4 x 4 reps. for å bedre arbeidsøkonomien til løperne. De ønsker ikke å bli større, bare sterkere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...