Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier kommer med strømregning etter 2 år


HellslayR

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lurer på om noen kan vurdere mitt dilemma jeg har med min utleier her.

 

Jeg leier av ei eldre dame og sa opp mitt leieforhold for 2 måneder siden da vi hadde en mutlig avtale om at vi brukte 2 måneder og ikke 3 da leiekontrakten ble inngått.

I leiekontrakten står det svart på hvitt at det skal betales husleie + strøm.

 

Men etter 3-4 måneder og at jeg aldri så snutten til noen strømregninger så spurte jeg min utleier om grunnen og fikk den gangen til svar at grunnet diverse hjelp som jeg gav til henne så ville hun ikke ta noe for strømmen jeg brukte.

 

Så i perioden 1/1/2008 - 1/1/2010 så betalte jeg aldri noen strømregning og hver gang temaet kom opp så fikk jeg fortalt at hun var fornøyd med husleien og hjelpen hun fikk så noe strømregning trengte jeg ikke tenke på.

 

Så kom en relativt kald vinter i vintermånedene 2009/2010 og hun begynnte å klage over høye strømpriser, men når jeg spurte om det ble jeg fortalt at hvis det ble aktuellt så skulle hun gi meg beskjed da jeg sa jeg måtte ha varsel hvis hun planla og gi meg en regning.

 

Så får jeg følge i januar 2010 og hun flytter inn hos meg.

Jeg går til utleier og hun legger på husleia med 1500,- og argumentasjonen var at det nå kom til å gå mer strøm og vann så hun trengte mer penger for å dekke opp får det økte forbruket.

 

Så spoler vi frem til den 20/05/2010 og da mao 12 dager før jeg etter oppsigelsesavtalen skal flytte ut.

Da kommer hun med en strømregning til meg for de 5 siste månedene på 6000,- og sier at nå har jeg brukt så mye strøm at hun ikke lenger kan sponse meg.

 

Vi har fast betaling den første i hver måned så hun har alt fått husleien for Mai, og nå føler jeg at hun trenger penger og dermed kommer med ett siste forsøk på å få noen kroner.

 

Er dette lov? Kan en utleier etter 2 år plutselig komme uten forvarsel med regninger datert 5 måneder tilbake og kreve penger, selv etter at husleien er lagt på med 1500,- for å dekke nettopp det hun vil ha mer penger av meg nå for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så til tross for at du har inngått en skriftlig avtale om å betale husleie + strøm så skal du nå etter 2 år med SÆRDELES snill huseier krangle på at du får en faktura for en brøkdelen av den strømmen du har brukt? Jøss.

 

Når det gjelder det juridiske så er et pengekrav foreldet etter 3 år. Dvs at om ikke kreditor har tatt kravet til retten eller du har innrømmet kravet innen tre år etter at kreditor hadde et krav så vil kravet være foreldet. I dette tilfellet så snakker vi om strøm for 5 måneder tilbake i tid, og vil derfor ikke være foreldet. Spørsmålet man kan stille seg er om 6000 stemmer overens med forbruket ditt, og om det at huseier ikke har krevd betaling tidligere kan føre til at avtalen endres. Her må nok noen med mer juridisk kunnskap trå til.

Lenke til kommentar

Så til tross for at du har inngått en skriftlig avtale om å betale husleie + strøm så skal du nå etter 2 år med SÆRDELES snill huseier krangle på at du får en faktura for en brøkdelen av den strømmen du har brukt? Jøss.

 

hehe, missforstå meg ikke, jeg er fullstendig klar over at utleier har vært snill i dette tilfelle.

Men en annen side av saken er det som jeg nevner at hun på sin side igjen har fått bistand i fra meg og at dette i fra hennes side har vært min betaling for strømleien som hun ikke har gitt.

 

Klart gjør vi matten og tar 6000 delt på 2 år så snakker vi om norges billigste husleie, men her er det mer prinsippet som gjelder, at utleier kommer 12 dager før en skal flytte ut og gir meg en regning som hun alt har sagt skal dekkes av økt husleie (mutlig, men en mutlig avtale er like bindene som en skriftlig).

Dvs gjør vi matten på den har jeg alt betalt 7500,- som hun mente skulle gå til strøm/vann, men kjem altså nå og presentere denne regningen.

 

Når det gjelder det juridiske så er et pengekrav foreldet etter 3 år. Dvs at om ikke kreditor har tatt kravet til retten eller du har innrømmet kravet innen tre år etter at kreditor hadde et krav så vil kravet være foreldet. I dette tilfellet så snakker vi om strøm for 5 måneder tilbake i tid, og vil derfor ikke være foreldet. Spørsmålet man kan stille seg er om 6000 stemmer overens med forbruket ditt, og om det at huseier ikke har krevd betaling tidligere kan føre til at avtalen endres. Her må nok noen med mer juridisk kunnskap trå til.

 

Regningen stemmer overens med forbruket, så det har ingenting med at hun prøver å kreve penger for mer strøm enn mitt faktiske forbruk.

 

Nå er jeg på langt nær ekspert på dette, men skulle ikke utleier ha gitt beskjed da for si 5 måneder siden at en nå måtte regne med å få strømregning? Det er jo noe som jeg reagerer på at hun kan dukke opp med regningen uten forvarsel, og spesiellt på ett såpass (av mangel på bedre ord) beleilig tidspunkt bare noen få dager før kontrakten går ut.

Lenke til kommentar

Hvis vi ser på denne regningen som et alenetilfelle så gjør den det.

Hun har fått bistand som hos en butikk/foretning ville overstiget 6000,-, men skal snakker vi om 2 år med strøm så nei.

 

Men jeg tror ikke en skal henge seg for mye opp i den hjelpen jeg har ytet til henne, men mer i den muntlige avtalen jeg har med henne om at hun fra og med nyttår satte opp husleien med 1500,- som skulle dekke det økte strøm og vannforbruket.

 

Da blir det jo dobbelt opp å komme med en regning mot slutten av leiekontrakten og si at jeg nå skal (igjen) betale for strømforbruket de siste 5 månedene.

 

Jeg har jo alt betalt henne 7500,- over 5 måneder som skulle gå til dette, og nå vil hun ha ytligere 6000,-.

 

Blir det riktig/lovlig?

Lenke til kommentar

Men står din bistand til henne i forhold til hva strømmen har kostet?

All den tid huseier gang på gang har sagt at bistanden gjør nettopp det, og trådstarter gang på gang har forhørt seg om han skal betale strøm eller ikke, og fått beskjed om at nei, han skal ikke betale strøm. Det er anledning til å revidere en leieavtale om begge er villig til dette, vil jeg tro.

 

Ellers har jo husleien blitt satt opp med 1500 kroner i måneden på grunn av økte strømkostnader (og vannkostnader, men disse er jo neglisjerbare), så hvorfor skal han da betale strømregningen?

Lenke til kommentar

Først disclaimeren på at jeg ikke er juridisk kompetent til å si noe om hvordan dette skal være, meningene mine er bare det jeg kaller fornuft.

 

1) Hver gang TS har gått til huseier og spurt "Skal jeg betale noe for strømmen" og hun sier "Nei, det skal du ikke tenke på" starter man i mine ører på null. Huseier sier "Så langt er vi skuls, du skal ikke tenke på noen regning".

 

2) 1500 for en ekstra leieboer høres helt greit ut. 1500kr/mnd i økt strøm for en ekstra person i en leilighet høres jo vel mye ut, så det er lett å tenke at "noen av de 1500kr dekker TS sitt forbruk også", men dette har vel egentlig aldri blitt sagt. Jeg synes sånnsett at disse pengene skal holdes utenfor. Huseier har aldri sagt at disse pengene dekker noe av det opprinnelig forbruket, bare økningen. (I mine ører er det underforstått at en del av økningen går på at det bor en ekstra person i huset, ikke bare mhp strømutgifter.)

 

Jeg mener og at huseier burde kommet med et varsel på regningen før, men jeg synes det veier sterkere at det faktisk var avtalt at det skulle betales strøm. Det bør dog kunne gies en god frist på kravet.

 

Sånnsett mener jeg at huseieren kan be om penger for strømmen, og da ca fra vinter 2010 (La oss si Januar), som var slik jeg skjønner sist gang TS etterspurte regning og fikk beskjed om at "det er greit".

Noe av forbruket fra Januar til Mai må ansees dekket av de 1500kronene (økningen), men med fingeren i luften mener jeg at huseier kan be om en fornuftig del av strømregningen januar-mai dekket, la oss si 3/4.

 

 

Det høres forresten ut som at du har bodd hos en snill gammel dame hvor et av barna har kommet på besøk og funnet ut at moren aldri har krevd inn el.utgifter og overtalt henne til å gjøre det. Er ihvertfall slik det mest sannsynlige scenariet utspiller seg i mine tanker.

Lenke til kommentar

Jeg går til utleier og hun legger på husleia med 1500,- og argumentasjonen var at det nå kom til å gå mer strøm og vann så hun trengte mer penger for å dekke opp får det økte forbruket.

 

Her sier hun jo direkte at økningen i leie blant annet skal gå til å dekke økte strømutgifter. Selv om det står i kontrakten at at leien er +strøm, så vil dette selvsagt modifiseres av senere avtaler når det er til gunst for leietaker (som anses som den "svake part"..).

 

Å komme etterpå med et krav på 6000,- mener jeg derfor blir å ta seg dobbelt betalt.

 

Som et absolutt minimum ville jeg krevd å se dokumentasjon på det økte forbruket. Hvis det virkelig var mer enn 1500,- kr ekstra pr måned.. javel, da kan man jo vurdere å betale litt. Men det tviler jeg på er tilfelle.

 

Husk at muntlige avtaler er like bindende som skriftlige.

 

Er ikke jurist..

Lenke til kommentar

Eg skal innrømme at innleggene mine her har vært mer påvirket av hva eg synes er rett enn ut i fra juridiske grunnlag. Dog, innser eg at de muntlige avtalene som er gjort underveis tilsier at kravet blir feil selv om utleier aldri har vært så snill tidligere. Så juridisk sett ville eg heller hørt på andre i denne tråden enn meg :)

 

Men, hadde eg vært i samme situasjon så ville eg sterkt vurdert å imøtekomme kravet, selv om det faktisk er i strid med muntlige avtaler. Mest av alt for å være grei tilbake.

 

Huseier her eg bor nå kom for noen måneder siden med varsel om økt husleie for å justere den til gjengs leie. Eg har bodd er såpass lenge nå at eg visste at den kom til å komme, men leieøkningen trådde i kraft alt for tidlig i forhold til tidsfristene i husleieloven. Så, hadde eg vært en regelrytter hadde eg fint klart å få utsatt økningen i 4-5 måneder. Men eg vurderte det opp mot andre hensyn, og kom frem til at det var greit. Huseier er såpass imøtekommende på alle andre måter og vi har en såpass god tone oss i mellom at det i seg selv veier tyngre enn forskjellen i husleie. :)

Lenke til kommentar

Slik jeg ser saken har det mellom dere kommet en muntlig avtale som endrer den skriftlige.

 

Dette gjennom stadige bekreftelser på at du ikke skal betale strøm. Videre så har du også, om jeg forstår det rett, forklart at om du eventuelt skulle måtte betale strøm, må du få varsel i forkant.

 

Det at din "samboer" betaler 1500,- som også skal dekke strøm, betyr ikke nødvendigvis at bortleier ikke kan komme med et krav om å betale strøm. Derimot skal hun kunne dokumentere at det er brukt så mye strøm at dette er et rimelig krav.

 

Jeg hadde spurt etter strømregningene og sjekket disse. Om dere har montert måler for hver del av huset (alt etter hvordan dere bor) så kan denne gi en pekepinn på hvor mye dere faktisk har brukt. For så å betale en forholdsmessig del.

 

Kan hun ikke dokumenterer for strømregningene, har hun et krav uten grunnlag. Da ville jeg ikke betalt før det er fremlagt en oversikt for de 5 siste månedene.

 

Det kan også være gunstig å se på strømforbruket for de samme månedene i fjor, og sammenligne økningen her, og se om den er så markant som hun mener.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Takker for mange gode svar og jeg har tatt alt til etterreting.

Jeg har også vært i kontakt med forbrukerrådet og fått klare linjer på dette.

 

Som forbrukerombudet og noen av dere har vært inne på her så har utleier og jeg skrevet en skriftlig kontrakt og på toppen av den er det laget en muntlig avtale basert på utleiers utalelse om at hun først ikke tok noe for strøm (Det at hun har sagt det er greit) og at når husleien ble økt med 1500,- at hun da sier at det nettopp er for å dekke det økte forbruket.

 

Utleier som nå da kommer å krever penger for strøm bryter dermed med den muntlige kontrakten og det er kontraktsbrudd så jeg var i min fulle rett til å ikke akseptere pengekravet for den strømregningen.

 

Det er klart at hun har vært snill, men juridisk sett har hun ikke krav på de pengene.

 

Hvis hun fortsatt vil kreve de kunne hun gå til forliksrådet og ta opp saken der, men hun ville få ett forklaringsproblem når de etterspør dokumentasjon på at jeg har betalt strømleie for de siste 2 årene.

Da må hun forklare at "Nei der har jeg sagt at de har jeg betalt, men den avtalen faller bort" hvor forliksrådet vil etterspørre den skriftlige avtalen på at hun opphever sine muntlige avtaler til meg.

 

Et slik dokument eksisterer ikke og hun vil desverre da få beskjed om at siden den muntlige avtalen ikke er hevet så kan hun desverre ikke kreve meg for de pengene.

 

Som han på forliksrådet sa så var det utrolig dumt av vi aldri skrev noen kontrakt på at hun betalte strømmen eller i alle fall førte ned at vi hadde denne muntlige avtalen, men forliksrådet vil skjønne at det har ligget en muntlig avtale til grunn da de ser at ingen strømleie er betalt de første 2.5 årene.

 

Jeg er helt enig med deg "nomore" at dette ikke er en heldig sak og jeg er kjempefornøyd med å ha hatt norges billigste strøm de siste 2 årene i fra en snill gammel dame, men jeg vil vite mine rettigheter og rett skal være rett mener jeg.

Hadde hun bare sagt i fra i god tid og med skriftlig beskjed hadde dette på langt nær vært ett problem for meg, men desverre er ikke det tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...