Gå til innhold

Anbefalte innlegg

På jobben skal vi ha innkjøp av to nye servere. Vi har fått tilbud fra HP og Dell, men begge overpriser seg selv med "unødvendige" enterprise komponenter.

 

Server1:

  • Web, database, subversion, trac, ftp, virtuelle maskiner ++
  • Denne vil bli lite belastet, men vi ønsker lav nedetid, ikke mer en 1 arbeidsdag.

Server2:

  • Byggeserver (Continuous integration), virtuelle maskiner ++
  • Vil stå og kompilere Javakode og kjøre forskjellige tester.
  • Denne vil ha høy belastning, men er ikke farlig om den blir nede f.eks 1 uke.

Dersom vi velger nokså like komponenter for begge servere kan vi bruke Server2 som en "standby" server om noe kritisk skulle skje med Server1.

 

Forslag til hardware:

  • AMD Phenom II X6 1055T 125W.
  • 4x2GB DDR3 minne.
  • ASUS AM3 mATX hovedkort, AMD785G chipset.
  • Chieftec UNC-210S-B 2U Sort kabinett.
  • Server1: 2 vanlige SATA disker i RAID1.
  • Server2: 1 Intel X25-M SSD + 1 vanlig SATA for "offsite" Server1-backup.
  • Foreløpig handleliste

Noen innspill til en slik løsning?

Noen som har bygget server av desktop-komponenter på jobben?

Passer AMD boxed kjøleren i et 2U kabinett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg regner med at både HP og Dell har serviceavtaler i tilfelle det skulle skje noe med serverne (defekt hw osv) og det er kostnadene tilknyttet dette som kan gjøre det litt dyrere. jeg synes dere skyter dere selv litt i foten ved å bygge selv.

Takk for tilbakemelding! Begge leverandørene kom med tilbud inkludert serviceavtaler, men når prisen er dobbel så dyr (jeg er klar over at det også er billigere komponenter), så frister det å bygge selv.

 

Vi er fult kapable til å bygge, bestille, oppgradere og erstatte komponenter, så her går det mest utover tapt arbeidstid.

Lenke til kommentar

Du får noen fordeler ved å kjøpe ferdig-server, både med tanke på funksjonalitet og avtaler.

F.eks vil du kunne bruke HP/FS sin programvare for å få hardware status og lignende på serverene, ganske enkelt få alarmer på feil og tegn på at du kan få en feil(prefailure warning).

Du får også ihvertfall noe redundans, på f.eks CPU og PSU om du kjøper ferdig-server.

Også har du jo RSB/ILO kort som gir genial fjernstyring av serveren.

 

Selv om dere klarer å fikse feil selv, så kan det koste mye tid og penger å feilsøke på komponenter når disse ryker.

Du kan jo velge uten service-avtale og spare litt, samt evt. ta en billigere server?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Du får noen fordeler ved å kjøpe ferdig-server, både med tanke på funksjonalitet og avtaler.

F.eks vil du kunne bruke HP/FS sin programvare for å få hardware status og lignende på serverene, ganske enkelt få alarmer på feil og tegn på at du kan få en feil(prefailure warning).

Dette hadde vært kjekt å ha + remote access (iKVM) om vi ikke fikk starte OS'et eller kommet oss på nettverket.

 

Du får også ihvertfall noe redundans, på f.eks CPU og PSU om du kjøper ferdig-server.

Dette mener jeg vi får med å kjøpe to ganske like servere også, der den ene kan være nede en stund om nødvendig.

 

Også har du jo RSB/ILO kort som gir genial fjernstyring av serveren.

Dette hadde vært digg. Finnes det noe billigløsning?

 

Selv om dere klarer å fikse feil selv, så kan det koste mye tid og penger å feilsøke på komponenter når disse ryker.

Du kan jo velge uten service-avtale og spare litt, samt evt. ta en billigere server?

Jepp, er man uheldig, så kan det bli endel timer jobbing dersom deler skulle bli defekte.

Lenke til kommentar

Du sier du løser redundans-problemet med å ha 2 servere, men hva om den viktige går ned?

Ok, du kan ta deler fra den andre, men så var det feilsøkingen.

Jeg vil si at i 80-90% av HW-feil jeg har sett på servere, så sier serveren enten fra på forhånd eller så ser man lett hva som er galt i programvaren for serveren.

 

Jeg har tidligere sett på alternativer for RSB og ILO, ingen av de er billige.

De jeg har sett på er avhengig av litt større server-park, og ingen av de klarer å slå på en server, kun skjermbilde, tastatur og mus.

 

Men, dette er noe du selv må ta en avgjørelse på, å spare penger går på bekostning av oppetid og funksjonalitet.

 

Jeg tenker litt worst-case, men jeg har "litt" erfaring med servere og ser worst-case scenarier opptil flere ganger i uken

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Du sier du løser redundans-problemet med å ha 2 servere, men hva om den viktige går ned?

Ok, du kan ta deler fra den andre, men så var det feilsøkingen.

Jeg vil si at i 80-90% av HW-feil jeg har sett på servere, så sier serveren enten fra på forhånd eller så ser man lett hva som er galt i programvaren for serveren.

Nice, er det ting som S.M.A.R.T. og vifteomdreining? Eller er det flere og mer avanserte ting?

 

Jeg tenker litt worst-case, men jeg har "litt" erfaring med servere og ser worst-case scenarier opptil flere ganger i uken

Jeg setter veldig pris på tilbakemeldingene, og merker også at andre er skeptiske til en slik løsning. Er ofte best å lære av andre sine erfaringer, istedet for å gå på smellene selv.

 

Men det er som du sier, vi får mindre funksjonalitet og eventuelt mindre oppetid. Men fordelen er mange penger spart, gjerne høyere ytelse og mer fleksibilitet.

Lenke til kommentar

Men det er som du sier, vi får mindre funksjonalitet og eventuelt mindre oppetid. Men fordelen er mange penger spart, gjerne høyere ytelse og mer fleksibilitet.

 

nå vet jeg ikke i hvilken bransje du jobber i men hvis ting går til hel**** og du sitter med skjegget i postkassen så kan det påløpe ganske store kostnader i form av tapte inntekter, tapt konkurranse, de ansatte sitter å tvinner tommeltotter, det kan med tiden bli svært problematisk å skaffe nye deler osv. selv om bedriften sparer penger nå kan dere gå på en smell senere.

Lenke til kommentar

Du sier du løser redundans-problemet med å ha 2 servere, men hva om den viktige går ned?

Ok, du kan ta deler fra den andre, men så var det feilsøkingen.

Jeg vil si at i 80-90% av HW-feil jeg har sett på servere, så sier serveren enten fra på forhånd eller så ser man lett hva som er galt i programvaren for serveren.

Nice, er det ting som S.M.A.R.T. og vifteomdreining? Eller er det flere og mer avanserte ting?

kan nevne ting som prefailure, spesiellt bra på disker, PSU og vifter. Du kan se hvor lenge viftene har gått, hvor bra de funker(i prosent av optimalt og i RPM), når de bør byttes(vifter er beregnet til å gå i X antall timer).

Du får info om når PSU bør byttes (PSU er beregnet til å gå i X antall timer).

Du får oversikt over ambient temperatur, altså hvor varm luft serveren drar inn og så klart også standard temperaturer som hovedkort, cpu og lignende.

 

Det er hva jeg kommer på i farten ihvertfall.

 

edit: Det er en grunn til at bedrifter kjøper servere og ikke bygger de selv. Kunne bedrifter bygget de selv og spart masse penger uten noe særlig risiko ville man så klart gjort det.

edit2: ser ikke ut til at ILO er innebygget i de billigste serverene til HP, FS har ihvertfall IRMC.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

vi trodde forsåvidt også kjøpe dyre ferdigservere var litt bortkasta men endte med og kjøpe et par hp DL380, har en pen oversikt med statusleds på fronten samt som aklla nevnte sier ifra når noe går skeis og er iferd med gå skeis.

 

ganske nylig under digital eksamen røk ene psu i en server, selvbygg med standard psu ville servern gått ned og starte feilsøke problemer.

men isteden fikk jeg mail med engang fra hp-programvaren om at en psu var røket og bør byttes.

sto ikke hvilken server (nok vi som har glemt gi de forskjellige navn), kikket over serverne i racket og oversikten på ene viste tydelig med rød led at psu nr2 var røket.

 

der og da var de ekstra pengene vel verdt det i forhold til havoc det ville gitt røk servern.

Lenke til kommentar

DL380 er ett godt valg :)

På G5 og G6, som jeg har lekt meg mest med, har jeg hatt problemer med disker som ryker(påstår serveren ihvertfall), dette kommer av en firmware feil.

Oppgrader firmware med en gang dere får den, så slipper det tullet.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

vi kjørte frafør på 2stk enkeltkjerne servere med 1gb ram på ene og 2gb ram på andre fra årtusenskifte(ikke ofte jeg med hånden på hjerte kan si det).

var en veldig koselig overgang til 2stk dl380 g5 :)

 

står fortsatt de samme diskene som når vi fikk de for rundt året siden nå uten en eneste klage, men noe firmware oppgradering har det aldri blitt gjort.

eneste utbyttingen er ene psu som røk samt et par vifter som startet bli dårlige.

Lenke til kommentar

nå vet jeg ikke i hvilken bransje du jobber i men hvis ting går til hel**** og du sitter med skjegget i postkassen så kan det påløpe ganske store kostnader i form av tapte inntekter, tapt konkurranse, de ansatte sitter å tvinner tommeltotter, det kan med tiden bli svært problematisk å skaffe nye deler osv. selv om bedriften sparer penger nå kan dere gå på en smell senere.

De ansatte vil bli hemmet om den viktige serveren går ned, men de vil fortsatt kunne jobbe. De vil ikke kunne sende endringene sine til Subversion. Hjemmesiden og andre tjenester og prosjekter i tilknytning vil være nede denne tiden.

 

Som sagt; så vil Server2 være i standby i tilfelle den viktige serveren skulle bli defekt. Så i beste fall er det bare å bare å flytte over diskene og så er vi i gang igjen. Server2 blir oppe igjen når deler er på plass.

 

Noen som vet om noen andre scenario som man bør være forberedt på? (Der man ikke kan bare sette i gang med å bruke Server2)

Lenke til kommentar

Hvordan er arbeidsstasjonene deres? Selvbygd eller hyllevare? Dere skal være et skikkelig bakgårdsfirma eller et firma i oppstartsfasen dersom dere ikke kan ta dere råd til å kjøpe hyllevareservere til sentrale oppgaver i nettverket deres.

 

Just my 0.02$

 

 

PS: Jeg tror ingen andre har nevnt dette lenger opp, men man snakker fort en full arbeidsdag for å få opp grunnoppsettet på en selvbygd server, mens f.eks en HP-server er det bare å pakke ut, koble til strøm, sette inn SmartStart og kjøre inn et supportert OS og vips så er OS installert med overvåkningsprogramvare og alle drivere du trenger. Når du regner inn arbeidsgivers utgifter ved å ha deg i arbeid i en dag, hvor mye penger sparer dere virkelig da? Dersom dere holder PSP(Proliant Support Pack) oppdatert på serveren, kan dere enkelt flytte diskene over i en ny/annen Proliant-server og vips så er alt operativt (med noen ytterst få unntak). Eneste kravet er at diskene fysiskt passer i den nye serveren. RAID-konfigurasjon blir videreført og du behøver ikke en gang å tenke på hvilken rekkefølge du putter inn diskene.

Lenke til kommentar

Hvordan er arbeidsstasjonene deres? Selvbygd eller hyllevare?

Jeg fikk velge laptop fra øverste hylle, hva andre har som arbeidsstasjoner har jeg ikke lagt meg oppi. Tror det tok under 1 time å sette opp utviklingsmiljøet på laptopen, dette inkludert installasjon av nytt OS+oppsett+nødvendige verktøy. Skulle den bli ødelagt, så kan jeg ta min gamle laptop eller laptopen til damen og fortsette og jobbe etter 10-20 min.

 

Dere skal være et skikkelig bakgårdsfirma eller et firma i oppstartsfasen dersom dere ikke kan ta dere råd til å kjøpe hyllevareservere til sentrale oppgaver i nettverket deres.

Vi er et "Open Source" prosjekt, sponset av brukere og utenforstående. Budsjettet vårt har mulighet for å kjøpe 2 dyre servere fra Dell/HP, men når prisen er så forskjellig, så mener jeg det er bortkastede penger. Alle våres utviklere er nokså uavhengige og har andre ting en tvinne tommeltotter ved nedetid på server (1-2 dager).

 

PS: Jeg tror ingen andre har nevnt dette lenger opp, men man snakker fort en full arbeidsdag for å få opp grunnoppsettet på en selvbygd server, mens f.eks en HP-server er det bare å pakke ut, koble til strøm, sette inn SmartStart og kjøre inn et supportert OS og vips så er OS installert med overvåkningsprogramvare og alle drivere du trenger.

Installere f.eks Ubuntu tar kanskje 15min. Uansett er det ikke OS'et som tar tid å installere, men oppsett og konfigurasjon av software. Men høres ut som man kan spare noe tid med oppsett som er ganske standard.

 

Når du regner inn arbeidsgivers utgifter ved å ha deg i arbeid i en dag, hvor mye penger sparer dere virkelig da?

Det er riktig, og vil bli tatt med i totalbildet.

 

Dersom dere holder PSP(Proliant Support Pack) oppdatert på serveren, kan dere enkelt flytte diskene over i en ny/annen Proliant-server og vips så er alt operativt (med noen ytterst få unntak). Eneste kravet er at diskene fysiskt passer i den nye serveren. RAID-konfigurasjon blir videreført og du behøver ikke en gang å tenke på hvilken rekkefølge du putter inn diskene.

Dette er jo ganske likt oppsettet jeg foreslo, bare at det ikke heter PSP.

 

 

Føler at vi kanskje er i en annen situasjon en mange standard bedrifter, hvor det virker som ansette blir helt hjelpeløse om det skulle skje noe med nettverket, server eller arbeidsstasjonen. Vi har for det meste ansette med god IT kompetanse, de fleste er distribuerte og har mulighet til å jobbe på kontor, hjemme eller i utlandet.

 

Jeg setter pris på alle innspillene, men tror vi fremdeles går for selvbygd.

Lenke til kommentar

Om du er komfortabel med alt som er nevnt over, så kjør på med selvbygd :)

 

Folk med generellt god IT-kompetanse finner gjerne løsninger selv, om serveren går ned, i motsettning til vanlige brukere som gjerne blir totalt hjelpeløse om det er noe galt.

Lenke til kommentar

hvis du sitter med hardware som er et par år gammel og vannskelig å erstatte så hjelper det ikke hvor mye kompetanse du har inen IKT.

Vi har ikke lyst å havne i en slik situasjon. Hvilke type komponenter pleier vanskelig å erstatte? Vi kommer til å kjøre software RAID.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...