Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Informasjonsteknologi 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei! har også kommet opp, så denne tråden setter jeg pris på :D

 

er det noen som har lyst til å laste opp en sånn kalkulator som omregner fra fot til meter? :)

 

public partial class _Default : System.Web.UI.Page 
{
   protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
   {

   }
   protected void btnBeregn_Click(object sender, EventArgs e)
   {
       if (SjekkData(txtFot.Text, labMeter) == false)
       {
           return;
       }
       double fot = Convert.ToDouble(txtFot.Text);
       double meter = fot * 0.3048;
       labMeter.Text = fot + " fot tilsvarer " + meter.ToString( + " meter.";
   }

   private bool SjekkData(string tall, Label lab)
   { // Kalles med et tall, samt navnet på tekstboksen der feilmeldingen skal komme
       double testverdi;
       if (!double.TryParse(tall, out testverdi))
       {
           lab.Text = "Ugyldig data: Må kun være tall";
           return false;
       }
       double tall2 = Convert.ToDouble(tall);

       // Tester på tallet
       if (tall2 <= 0)
       {
           lab.Text = "Ugyldig data: Tallet må være over 0";
           return false;
       }
       return true;
   }
}

 

For C#.

Kan gjøres bedre, men gidder ikke legge ut fiks ferdig greie for folk. Man bør sjekke for flere ting, begrense antall desimaler osv. Tok dessuten bare en funksjon jeg skrev i sted, så den passer ikke helt.

 

takk! men jeg jeg bruker ikke C#, men ActionScript. hadde vært meget hjelpsomt om noen legger ut en sånn her til AS?

Lenke til kommentar

Oppgave 2 på eksamen Høst 09 har en oppgave som går ut på å lage en omregningskalkulator

 

 

Oppgave 2 Omregningskalkulator

Lag et lite program som

a) beregner avstand i km mellom to havner når brukeren oppgir avstanden mellom havnene i nautiske mil (én nautisk mil er 1852 meter)

b) beregner sannsynlig reisetid mellom havnene når brukeren oppgir sannsynlig fart han kan holde, oppgitt i knop (én knop er én nautisk mil i timen)

(Husk at: vei = fart . tid.)

Programmet skal maks bruke en plass på 350 x 350 piksler. Legg også vekt på en brukervennlig utforming som passer inn på nettstedet som skal utvikles.

 

 

Man kan jo hente inspirasjon fra den.

 

Takk for hjelp av opplastning :)

Oppgave 2.zip

Endret av kommer
Lenke til kommentar

Hva gjør man egentlig når man skal sette inn en flash-fil i Visual Web Developer? Når jeg setter inn swf-filen, bare loader siden, og ingenting skjer.

Du kan legge inn en flashkontroller i VWD. Vi gjorde det felles i IT-klassen i alle fall.

 

Last ned kontrolleren her: http://www.speedyshare.com/files/22716862/FlashControl.dll

 

Instruksjoner:

The easiest way to use FlashControl.dll in your web projects is to put it in Visual Studio Toolbox :

Put FlashControl.dll somewhere on your hard drive, "C:\temp\" for example. Now in Visual Studio, open the Toolbox window, right-click on a tab (you can create a new one if you want) and select "Choose items...", then on the ".Net Framework components" tab click "Browse..." and select the "FlashControl.dll" file located in "C:\temp\" directory. Finally click the "OK" button and FlashControl appears on the Toolbox. Now you can drag and drop it on your webform in the Visual Studio designer !

Endret av audi91
Lenke til kommentar

Her er ett eksempel på hvordan omreg kan lages i AS3

 

knapp1.addEventListener(MouseEvent.CLICK, regnOm1);
knapp2.addEventListener(MouseEvent.CLICK, regnOm2);


function regnOm1(e:MouseEvent) {

var antallKM:Number = Number(kmTILkn.text);
var konstant:Number = 0.54;
var utregning:Number = Number( antallKM * konstant);

omreg1.text = String(utregning.toFixed(2));
}

function regnOm2(e:MouseEvent) {

var antallKN:Number = Number(knTILkm.text);
var konstant:Number = 1.852;
var utregning:Number = Number( antallKN * konstant);

omreg2.text = String(utregning.toFixed(2));
}

Lenke til kommentar

Her er ett eksempel på hvordan omreg kan lages i AS3

 

knapp1.addEventListener(MouseEvent.CLICK, regnOm1);
knapp2.addEventListener(MouseEvent.CLICK, regnOm2);


function regnOm1(e:MouseEvent) {

var antallKM:Number = Number(kmTILkn.text);
var konstant:Number = 0.54;
var utregning:Number = Number( antallKM * konstant);

omreg1.text = String(utregning.toFixed(2));
}

function regnOm2(e:MouseEvent) {

var antallKN:Number = Number(knTILkm.text);
var konstant:Number = 1.852;
var utregning:Number = Number( antallKN * konstant);

omreg2.text = String(utregning.toFixed(2));
}

 

thank you! funka bra det :D

Lenke til kommentar

Vi har brukt flash, bare gjort kodegreiene i C# (Visual Web). Synes også det er greit, da det faktisk er mer brukbart videre. Hilsen en som programmerer på fritiden. ^^

 

haha, høres litt unødvendig ut men så er det vel litt mer ordentlig når det kommer til programmeringsbiten, mange driver og tuller med frames ol. når de programmerer i flash, ikke noe lurt å venne seg til.

 

uansett, æsj, hadde håpet at dere aldri hadde gjort det slik at vi ikke hadde fått det på eksamen, du er så avhengig av å kunne tegne :/

 

Idiotisk at læreren ville at vi skulle lære ActionScript, de fleste innenfor web programmering kan ikke fordra Flash, så jeg skulle ønske vi kunne lære C#, som faktisk er nyttig videre i livet. Men kan ikke få alt som man vil...

 

flash er veldig nice å lage spill med da :p

og utifra det jeg så av koden tidligere i tråden var C# og actionscript veldig likt, burde ikke være noe problem å lære seg C# etter actionscript, i hvert fall ikke om du har lært deg objektorientering actionscript

Endret av No0en
Lenke til kommentar

Idiotisk at læreren ville at vi skulle lære ActionScript, de fleste innenfor web programmering kan ikke fordra Flash, så jeg skulle ønske vi kunne lære C#, som faktisk er nyttig videre i livet. Men kan ikke få alt som man vil...

 

Akkuratt samme problem har jeg. Bare lært Flash, eller lært og lært..

 

Men er det noen som har gjort noe som kanskje kan være nødvendig og ha med seg på eksamen ? hadde dere giddi og lastet det opp ? Hadde vært til STOR hjelp og skal kysse de som gjør det ;P

Lenke til kommentar

Men er det noen som har gjort noe som kanskje kan være nødvendig og ha med seg på eksamen ? hadde dere giddi og lastet det opp ? Hadde vært til STOR hjelp og skal kysse de som gjør det ;P

 

Hva vil du ha?

 

flink som jeg er har jeg tatt vare på alt vi har gjort :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...