Gå til innhold

Junifest 2010 - Euklid - The world at large


Anbefalte innlegg

Utfordring: The world at large.

 

«If the world's at large, why should I remain?

Walked away to another plan.

Gonna find another place, maybe one I can stand.»

Modest Mouse - The world at large

 

Planen: Setter oss på flyet til Moskva den 17. juni. Derfra reiser vi østover med jernhest. I tillegg til småstopp på noen timer her og der har vi lange stopp i Irkutsk og Mongolia, før vi 1. juli ankommer Beijing.

 

Før avreise blir det nok litt bilder av planlegging, etter det aner jeg virkelig ikke hva som dukker opp. I tillegg har jeg en plan om å farte over fjellet til østlandet et par ganger før den 16. (med bil -- hvorfor gjøre noe effektivt når en kan bruke lang tid?), ikke umulig det dukker opp noe fint også her.

 

Omtrentlig reiserute (rekker ikke lengre enn nesten Beijing i juni ...):

post-139385-1274982215,0376_thumb.png

 

Deltagernivå: Entusiast. (Men ser ikke bort fra at jeg bruker frikort i første halvdel av måneden ...)

 

Utstyr: Stort sett Panasonic LX3 uten annet tilbehør enn en Gorillapod. Mulig Pentax K20D og en bøtte objektiver blir brukt i første halvdel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. - Song of the Open Road

post-139385-1275414399,6503_thumb.jpg

LX3, f/4, 1/13s, ISO80, Gorillapod.

 

Enhver tur med respekt for seg selv begynner i bokhyllene. Denne er ikke et unntak. Nettopp ferdig med Torbjørn Færøviks Kina, fabelaktig bok. Tror dette blir bra.

 

«Afoot and light-hearted I take to the open road,

Healthy, free, the world before me,

The long brown path before me leading wherever I choose.

 

Henceforth I ask not good-fortune, I myself am good-fortune,

Henceforth I whimper no more, postpone no more, need nothing,

Done with indoor complaints, libraries, querulous criticisms,

Strong and content I travel the open road.»

-Walt Whitman - Song of the Open Road.

Lenke til kommentar

2 - Wichita Lineman

post-139385-1275496564,1021_thumb.jpg

LX3, f/6.3, 1.3s, ISO80, Gorillapod.

 

Spesielt spennende? Nei. Men det har seg slik at jeg ikke bare kan lese sjøfartsromaner og andre yppige reiseskildringer før jeg tar et år eller to i nytelsens navn; en masteroppgave og tre eksamener bør være unnagjort innen neste fredag.

 

I dag hadde jeg siste runde korrektur på oppgaven, nå tror jeg ikke jeg har planer om å gjøre mer enn litt småflikking på forordet. God følelse. Dette har tatt en liten evighet, men fikk da surret meg til det til slutt. Nå: regne eksamensoppgaver som besatt.

 

«I know I need a small vacation.

But it don't look like rain.

And if it snows that stretch down south,

won't ever stand the strain.»

-Jimmy Webb - Wichita Lineman

 

http://www.youtube.com/watch?v=hwG9mypJhoU

Lenke til kommentar

3 - Before they make me run

post-139385-1275598427,0079_thumb.jpg

LX3, f/2.3, ISO400

 

«After all is said and done

Gotta move while it's still fun

Let me walk before they make me run!»

-The Rolling Stones, Before they make me run

 

Hva pokker er det egentlig jeg har begitt meg ut på? Over 200 timer på tog gjennom tre tidligere kommuniststater. Ikke rart om det kommer menn i hvite frakker snart. Galskap.

Lenke til kommentar

Hva pokker er det egentlig jeg har begitt meg ut på? Over 200 timer på tog gjennom tre tidligere kommuniststater. Ikke rart om det kommer menn i hvite frakker snart. Galskap.

 

Det kommer til å bli en opplevelse for livet så bare gled deg. Vær glad at du ikke reiste rundt Russland når det var kommuniststat.

Ta mye bilder og del med oss andre som ikke har anledning til å ta en slik tur.

 

De tre første bildene dine var en god start. Jeg synes du klarer å få frem følelsefylte bilder.

Lenke til kommentar

Takk for det, bareanton. Tror det kommer til å komme mye bra ut av de neste månedene, men selv den mest entusiastiske kan bli motløs etter litt kontakt med ambassadepersonell som ikke kjenner begrepet «service». ;)

 

4 - Following the river

post-139385-1275729643,0169_thumb.jpg

LX3, f/6.3, 1/60, ISO80

 

«I don't think there's much future left

for me and you

 

I've been following the river

'til it joins hands with the sea.»

-The Rolling Stones - Following the river

 

Å reise til nye steder er stort sett alltid moro. Det har imidlertid en lei tendens til å henge nært sammen med å dra fra et annet sted. Jeg har visst blitt vant til å bo i en med horder av fotballgale bråkmakere, horisontalt regn, motvind fra alle kanter og begredelig vintersesong.

 

[Forresten, har man blitt enige om straffen for å poste så stereotypiske bilder som dette? Pryl, kjølhaling, høytlesning av Ken Rockwell-artikler ... ?]

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

5 - My back pages

post-139385-1275766803,4349_thumb.jpg

LX3, f/3.2, 1/160, ISO 80

 

«Yes, my guard stood hard when abstract threats

Too noble to neglect

Deceived me into thinking

I had something to protect

Good and bad, I define these terms

Quite clear, no doubt, somehow

Ah, but I was so much older then

I’m younger than that now»

-Bob Dylan - My Back Pages

 

Å ta en liten evighet fri for å reise er ikke noe jeg har hatt for vane å gjøre de siste årene. Etter å ha halvsovet gjennom skole og jobber med et hode som i alle fall sitter halvveis på riktig plass fikk jeg en eller annen gang for noen år siden for meg at jeg burde gjøre en innsats; lever jo bare én gang, tross alt. Plutselig gikk jeg fra å jobbe ~10-15 timer i uken med studier til 50 (du verden så mange romaner jeg fikk tid til å lese, når jeg tenker tilbake ...), men hvorfor stoppe der?

 

60-70 går jo fint; ennå meningsløst mye fritid om en bare kutter ut TV -- som jo er meningsløst i utgangspunktet. Så inn i jobb. 80 timer per uke. Starbucks 14 skritt fra kontorpulten min, starter dagen med en trippel espresso.

 

Det blir jo bedre hvis jeg jobber 90; tipper jeg 100 er det ikke grenser for hvor mye jeg kan få gjort. En 40-timers arbeidsuke unnagjort i god tid før tirsdagen er omme. Torsdagen den uken kollapser jeg på vei inn i kontorbygget, klarer knapt bevege meg den neste uken. Tar tydeligvis ikke hintet, f for når jeg ikke kan gå tar jeg heller taxi overalt.

 

Har ikke funnet noen god fasit, men jeg har funnet én løsning jeg i alle fall ikke har tenkt til å returnere til. Ny vår i sikte?

 

Returnerer til Whitman;

«Now if a thousand perfect men were to appear it would not amaze me,

Now if a thousand beautiful forms of women appear'd it would not astonish me.

 

Now I see the secret of the making of the best persons,

It is to grow in the open air and to eat and sleep with the earth.»

-Walt Whitman, Song of the Open Road. (Fra del 6.)

Lenke til kommentar

Aner ikke hva som har skjedd der ... økte sortnivået litt i post, og det gjorde effekten større, men har ikke vært inne med noen detaljredigering i Photoshop eller lignende; kun noen slidere i Lightroom*.

 

*Jepp, ikke Aperture. Er i en vurderingsfase -- usikker på om jeg skal oppgradere til Aperture 3 eller gå for Lightroom. Lightroom er sprøtt mye kjappere enn Aperture 2, men ser ut som Apple har tatt inn mye på siste versjon. Liker stadig UI i Aperture best.

Lenke til kommentar

6 - This time tomorrow

post-139385-1275832226,0054_thumb.jpg

LX3, f/5, 1/640, ISO 80

 

«I'll leave the sun behind me and watch the clouds as they sadly pass me by

Seven miles below me I can see the world and it ain't so big at all

This time tomorrow what will we see.»

The Kinks - This time tomorrow

 

Tanken var jo at jeg skulle ta litt bilder av planlegging. Kan ikke påstå det har blitt alt for mye planlegging hittil, men i dag var jeg ute og gikk/løp inn sko. Ut med John Lobb og Dior, inn med North Face.

 

This time tomorrow er en fabelaktig sang i seg selv, men den blir enda bedre i filmen Darjeeling Limited:

http://www.youtube.com/watch?v=CNc1QNoROZQ

 

(Hvis man ikke har vært i India før og lurer på om man bør dra er svaret tilnærmet universalt ja, og man skal være ganske snodig for å mene noe annet etter å ha sett filmen.)

Lenke til kommentar

7 - Have you got any soul?

post-139385-1275933793,2148_thumb.jpg

K20D, 18-55@42, f/6.7, 1/90, ISO 400

 

«'Have you got any soul?' a woman asks the next afternoon. That depends, I feel like saying; some days yes, some days no. A few days ago I was right out; now I've got loads, too much, more than I can handle. I wish I could spread it a bit more evenly, I want to tell her, get a better balance, but I can't seem to get it sorted. I can see she wouldn't be interested in my internal stock control problem though, so I simply point to where I keep the soul I have, right by the exit, just next to the blues.»

-Nick Hornby, High Fidelity, s. 59

 

Noen ideer til gode kasser å lagre store mengder 12" i? Skal ha noen tusen plater stående en stund.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...