Gå til innhold

[Løst] Noen spørsmål rundt kringkastingsavgiften


  

20 stemmer

  1. 1. Mot eller for NRK lisens

    • For NRK lisens
    • Mot NRK lisens


Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål om NRK lisensen jeg ikke skjønne.

1. Hvorfor må man betale for en offentlig kanal?

2. Hvorfor har da NRK reklame?

3. Har ikke vi krav på reklame fri kanal da?

4. Hvorfor skal man betale NRK lisens for eksempel hvis man ikke ser på NRK, pluss at vi skatter jo fortsatt pengene våre så noe av det går sikkert til NRK.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Vi betaler en avgift fordi vi eier en TV motaker ikke for kanalen.

2. De har "sponsorer" (de har funnet et smutthull i kringkastingsloven regner jeg med, eller så er det laget et smutthull sånn at NRK kan ha reklame).

3. Se over.

4. Se #1.

 

Men jeg mener enda at NRK burde få pengene via statsbudsjettet og at vi burde avikle tv-lisensen.

Lenke til kommentar

1. Vi betaler en avgift fordi vi eier en TV motaker ikke for kanalen.

2. De har "sponsorer" (de har funnet et smutthull i kringkastingsloven regner jeg med, eller så er det laget et smutthull sånn at NRK kan ha reklame).

3. Se over.

4. Se #1.

 

Men jeg mener enda at NRK burde få pengene via statsbudsjettet og at vi burde avikle tv-lisensen.

Men så hvis jeg har en pc med ett tv kort så ahr jeg egentlig ingen pc, så da trenger man ikke å betale avgift eller hva?

uansett, hvis vi må betale det, hvorfor ikke bare putte det på den normale skatten og ikke gjøre så stort ut av det med en egen lisens og greier?

Endret av anonymus94
Lenke til kommentar

I teorien må du betale for tv-kort også, men du er vel født i 94. Da er det vel en stor sansynlighet for at du bor hjemme. Og vis foreldrene dine betaler lisens så trenger du ikke å betale den.

Sant det, men har tenkt på det lenge.

Da jeg gikk på elkjøp fikk ikke jeg noe spørsmål om det og ingen fåresatte var med heller så enten må det være en glipp eller noe :hmm:

Lenke til kommentar

1. Vi betaler en avgift fordi vi eier en TV motaker ikke for kanalen.

2. De har "sponsorer" (de har funnet et smutthull i kringkastingsloven regner jeg med, eller så er det laget et smutthull sånn at NRK kan ha reklame).

3. Se over.

4. Se #1.

 

Men jeg mener enda at NRK burde få pengene via statsbudsjettet og at vi burde avikle tv-lisensen.

1. Ja, men allikevel så er det NRK som får alle pengene. Er det slik at vi betaler en avgift for TV-mottakeren, burde jo det vi betaler blitt fordelt likt på alle kanalene, inkludert TV2, TV Norge, TV 3, MTV, Discovery osv...

 

2. Om det er "sponsorer" eller reklame er akkurat det samme for kundene. Det oppleves som det samme, ergo ER det det samme for seerne/kundene.

 

3. NRK er langt fra reklamefritt, selv om det kalles sponsorer. Det er reklamering for sponsoren. For ikke å snakke om produktplasseringer og gjenytelser som det finnes en del av i NRK. Blant annet får Norsk Tipping helt gratis sendetid i skjemaet, mot at de betaler produksjonen av sendingen.

 

4. Som sagt, da burde pengene fordeles likt på alle kanalene vi tar inn med den mottakeren.

 

Men jeg er for at vi skal ha en rikskringkaster. Jeg er bare mot at det kommer som en egen avgift utenfor statsbudsjettet (de får masse penger fra staten allerede uansett). Det burde heller blitt krevd inn via skatt, slik som alt mulig annet. Bibliotek, sykehus, skoler osv..

 

Den originale grunnen til en egen kringkastingsavgift, var at så få hadde TV til å begynne med at det ville vært urettferdig å ta det inn via skatten slik at alle måtte betalt for de få som hadde TV. Men nå finnes det vel knapt en husstand uten minst én TV i Norge, og andre ting, som biblioteker, brukes av langt færre enn de som ser på TV daglig. Allikevel må vi alle betale for bibliotekene gjennom skatten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...