Gå til innhold

Er begrepet rase sosialt konstruert?


  

24 stemmer

  1. 1. Tror du begrepet rase er sosialt konstruert?

    • Ja
      5
    • Nei
      18
    • Vet ikke/usikker
      1


Anbefalte innlegg

Det finnes ingen arvelige forskjeller mentalt sett, de er miljøpåvirkede.

 

200.000 menneskene intelligens vi starter nåtiden mac blankt

 

 

Jeg skrev ikke "200.000 menneskene intelligens vi starter nåtiden mac blankt".

 

Hvis du plasserer rotter med helt samme genetiske trekk forskjellige steder, som f.eks. 1000 rotter i et varmt og vått tropisk klima, og 1000 rotter i et tørt ørkenklima, så kommer du tilbake om 1000 år. Vil rottene fortsatt være like?

 

De som bodde i ørkenen kan f.eks være mer aggressive for at det var knapt med mat og drikke, og de måtte jage unna andre rotter til fordel for seg selv. De tropiske kan derimot være mindre aggressive, og muligens mer planleggende ettersom de går rundt å hamstrer mat og stasher det i sitt eget lager, en plass i skogen.

 

Mennesker blir også formet sånn av miljø, hvis du tenker langsiktig.

 

Det om rottene er ikke bevist eller noe, det er bare et eksempel jeg diktet opp for å få fram et poeng.

 

Mennesker har forskjellige genetiske trekk som et resultat av miljøet over mer enn 100.000 år, og derfor har vi rasebegrepet, og det er GJENNOMSNITTLIGE forskjeller mellom disse menneskerasene.

Bare fordi at gjennomsnittskarakteren i Norge er ~3 betyr ikke det at du automatisk får 3 i hvert fag, det er opp til deg som et individ. Alle mennesker er fortsatt individer og kan oppnå nesten hva som helst hvis de virkelig vil.

Endret av thael
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Jeg også mener det er menneskeraser. Obviously. Hvorfor blir dette sett på som en så negativ ting? Det er jo helt naturlig. (jada, rasebegrepet har blitt misbrukt, men vi lever i en mer opplyst og likestilt tid nå)

Lenke til kommentar

Hva som utgjør en egen rase blir ett spørsmål om definisjon. Forutsatt at livet oppsto kun en gang, så kan man dra det til det ekstreme og si det kun er en rase, liv, og alt som "rører på seg" er forskjellige former/varianter av denne "rasen". Dette gjør dermed rase begrepet irrelevant.

 

Tviler ikke på at det er genetiske forskjeller mellom menneskegrupper, vi bor tross alt alle mulig steder og vi tilpasser oss over tid. Om disse forskjellene er nok til å utgjøre en egen rase er jeg usikker på av den enkle grunn at jeg kan for lite om rase definisjonene. Forutsatt at det er forskjellige menneskeraser, hva så? Som nevnt over så tror jeg problemet med rase begrepet på mennesker har mer med å gjøre med historien og hvordan det har blitt missbrukt der (og fortsatt missbrukes av ymse grupperinger), enn det har i en vitenskaplig sammenheng.

Lenke til kommentar

At afroafrikanere har lavere IQ enn resterende befolkningen i USA er mer pga deres oppvekst i deres miljø. Dette har forskning konkludert med lenge, dog blir dette ofte undergravd av andre påstander som en dokumentar fra NKR viste klart og tydelig. Dessverre husker jeg ikke hva dokumentaren eller forskeren het..

 

Men at Afrika har lavere IQ enn eksempelvis Europa så vil jeg påpeke en ting.. Hvor mange går på skoler der kontra Europeiske barn?

Lenke til kommentar

At afroafrikanere har lavere IQ enn resterende befolkningen i USA er mer pga deres oppvekst i deres miljø. Dette har forskning konkludert med lenge, dog blir dette ofte undergravd av andre påstander som en dokumentar fra NKR viste klart og tydelig. Dessverre husker jeg ikke hva dokumentaren eller forskeren het..

 

Men at Afrika har lavere IQ enn eksempelvis Europa så vil jeg påpeke en ting.. Hvor mange går på skoler der kontra Europeiske barn?

 

Hvis det går 20 generasjoner hvor hver eneste generasjon fikk utdanning, så vil den siste generasjonen ha en gjennomsnittlig høyere IQ enn den første. MEN det betyr ikke at vi kan ta menneskene i Afrika og utdanne de og håpe at de kommer på vårt gjennomsnittlige nivå med en gang, fordi mange av våre tidligere generasjoner tok en eller annen form for utdanning, og det har hevet IQ'en slightly over lang tid. Spørsmålet er om europeere og asiater må stagnere sin intellektuelle vekst sånn at afrikanere kan ta oss igjen.

Lenke til kommentar

Her er det viktig å ikke blande intelligens og kunnskap. Noen definisjoner på intelligens http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence

Intelligence derives from the Latin verb intellegere;[1] per that rationale, “understanding” (intelligence) is different from being “smart” (capable of adapting to the environment). Scientists have proposed two major “consensus” definitions of intelligence:

 

(i) from Mainstream Science on Intelligence (1994), a report by fifty-two researchers:

A very general mental capability that, among other things, involves the ability to reason, plan, solve problems, think abstractly, comprehend complex ideas, learn quickly and learn from experience. It is not merely book learning, a narrow academic skill, or test-taking smarts. Rather, it reflects a broader and deeper capability for comprehending our surroundings — “catching on”, “making sense” of things, or “figuring out” what to do.[2]

 

(ii) from Intelligence: Knowns and Unknowns (1995), a report published by the Board of Scientific Affairs of the American Psychological Association:

Individuals differ from one another in their ability to understand complex ideas, to adapt effectively to the environment, to learn from experience, to engage in various forms of reasoning, [and] to overcome obstacles by taking thought. Although these individual differences can be substantial, they are never entirely consistent: a given person’s intellectual performance will vary on different occasions, in different domains, as judged by different criteria. Concepts of “intelligence” are attempts to clarify and organize this complex set of phenomena. Although considerable clarity has been achieved in some areas, no such conceptualization has yet answered all the important questions, and none commands universal assent. Indeed, when two dozen prominent theorists were recently asked to define intelligence, they gave two dozen, somewhat different, definitions.[3][4]

 

Moreover, besides the foregoing organisational definitions, these psychology and learning researchers also have defined intelligence as:

<snip>

 

Dessuten når man måler iq, så er nødvendig å se på hvordan testen er utformet for å se hva som faktisk blir målt.

 

Vil tro at får mennesker de samme forutsettingene til å lære, miljø osv, så blir resultatet tilnærmet likt, i snitt. Har liten tro på at intelligensen varierer nevneverdig mellom forskjellige menneskegrupper. Variasjonene kommer nok mer av hvordan den blir brukt, og muligheten til å få utnyttet intelligensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...