Gå til innhold

Kryptering av home-mappa


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Med Ubuntu 10.04 fikk jeg meg endelig til migrere fast over til Linux så nå er Windows kastet på dør (eller i det minste forbeholdt virtuelle maskiner når jeg får det til å virke, men det er en annen historie^^)

 

Nå har det seg sånn at det er en laptop som tas med på skolen hver dag jeg bruker som fast maskin og det medfører at alle mail, logger og sensitive opplysninger ligger på maskinen. Disse vil jeg selvfølgelig ikke at enhver som kan stave "live CD" skal ha tilgang til om maskinen skulle komme på avveie. På Windowsinstallasjonen hadde jeg en partisjon kryptert med TrueCrypt som jeg monterte ved oppstart og det fungerte fint. Med Linux har jeg fått det for meg at jeg kan kryptere min brukermappe og montere denne ved innlogging. Jeg har søkt litt og funnet en del forskjellige sider, men vil ha litt tips før jeg begir meg ut på dette.

 

Bottom line: Hvordan krypterer jeg min personlige mappe i home og monterer denne automatisk ved innlogging? :)

 

Alle gode tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TrueCrypt gjør ting litt verre enn det jeg ønsker. Ganske sikker på at jeg ikke kan ha hele /home/brukernavn kryptert med en sånn løsning.

 

RattleBattle: Det kan hende, men tror ikke jeg fikk noe valg for det i min installasjon av 10.04. Spørsmålet blir da hvordan jeg kan få fikset det nå i ettertid :)

Lenke til kommentar

Artikkelen over er fra 2006, jeg innbiller meg at det må finnes en nyere måte å gjøre dette på(?) :)

 

Denne f.eks?

 

Er det noen som kan bekrefte at man får muligheten til å ha en kryptert brukermappe ved installasjon av Ubuntu og som anbefaler reinstallasjon? Jeg så nemlig aldri det valget ved installasjon.

Endret av hernil
Lenke til kommentar

TrueCrypt gjør ting litt verre enn det jeg ønsker. Ganske sikker på at jeg ikke kan ha hele /home/brukernavn kryptert med en sånn løsning.

Er i grunnen ikke spesielt problematisk å kryptere home med truecrypt, men det er lite poeng siden man kan automatisk gjøre det med luks i debian/ubuntu, og slippe å gjøre noe selv siden installer gjør det selv.

 

Er trivielt i Debian, og jeg mener det er like trivielt i Ubuntu. Om ikke hukommelsen svikter er trikset at du i Ubuntu må installere fra alternate-install platen i stedet for standardplaten for å få valget.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Nope, ingen kryptering der og da tror jeg at jeg rett og slett installerer alt på nytt. Spørsmålet er da; nøyaktig hva må jeg ta backup av for å få den nye installasjonen nøyaktig lik den jeg har nå + kryptering. Og hvordan slipper jeg problemer med tilgansrettigheter osv. ved gjenoppretning?

Lenke til kommentar

Nå husker ikke detaljene, men jeg valgte å kryptere hjemmemappen under installasjon av Ubuntu på min maskin. Dette skapte problemer senere under oppsett av automatisk innlogging og deling av hjemmemapper via Samba/NFS. Bare sånn at du er klar over det! :)

Lenke til kommentar

Nå husker ikke detaljene, men jeg valgte å kryptere hjemmemappen under installasjon av Ubuntu på min maskin. Dette skapte problemer senere under oppsett av automatisk innlogging og deling av hjemmemapper via Samba/NFS. Bare sånn at du er klar over det! :)

De har i nyeste versjon fjernet bugen som gjør at man kan velge automatisk innlogging selv om hjemmemappa er kryptert.

 

Samba fungerer fint hos meg med kryptert hjemmeområde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...