Gå til innhold

Junifest 2010 - Trondster - Vidvinkel og makro i nærområdet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

6. Juni - Jeg er trøtt, sa jeg!

ISO 800, vidvinkel, f/3.5, 1/160s

 

Denne var da meget uttryksfull :yes:

 

Helt enig! Det ble et tøft og annerledes bilde enn de vanlige fredfulle babybildene som det finnes så mange av. Likte også detaljen med kona og den andre tvillingen i bakgrunnen, glimrende bruk av vidvinkel.

Lenke til kommentar

Takker for kommentarer! :)

 

Ble dårlig med bilde i går, men det ble et par flere silkelarver på vei til toget i morges. Man tager det man haver. Tid til.

 

14. Juni - Tettpakket

post-71211-1276548229,6506_thumb.jpg

ISO 100, makroobjektiv, f/2.8, 1/1000s

 

..Gøy å skyte på stor blender - særlig for en DOF-junkie - her ett trinn blendet ned. Dette objektivet er skarpt - må holde igjen når jeg skarper opp, føler jeg - mer i spoiler..

 

 

..I 100% crop:

post-71211-1276548223,5137_thumb.jpg

Min diagnose: Dømrade skarpt.

 

..Og et til - denne gang på full blender:

post-71211-1276548234,5988_thumb.jpg

Mmmh - larver.

 

 

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

..Og her er tidligere øyebilde - uten noen støyfjerning ut over den svake defaultinstillingen i RAW-konverteringen.

 

.."tårene" var forøvrig regndråper - enkelte våknet godt av å bli båret ut i carporten - og det var derfor ikke stort vindu å ta bilder i, før protestene meldte seg..

 

 

post-71211-1276549055,3582_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Litt mer hageterror - Trondheim-vær i dag (skulle bare mangle - jeg bor jo i huset!) med sol, regn, torden og en skikkelig haglskur.

 

15. Juni - Incoming!

post-71211-1276608652,7915_thumb.jpg

ISO 1600, Makroobjektiv, f/5.6, 1/160s

 

Støyfjerning? Næh - var jo bare ISO 1600, jo! :)

 

 

 

 

Støyfjerningen på øyet? Næh - brukte n00b-oppskriften i :ph34r: - sett strength på 20 og juster smoothness til lavest mulig verdi uten at det er støy i glatte partier. Juster deretter strength etter smak. (Whohoo - viser hvor peil jeg har på Noise Ninja - har brukt den på (telle) - fire bilder!)

Tror jeg endte opp med smoothness på 4, strength på 9 og USM på 0 - resizet og tok den vanlige oppskarpingen - pleier å bruke Smart Sharpen med Lens Blur, amount 60-80% og radius på 0.3px. På skarp fastoptikk blir det som regel amount på 50-60%, og på ekstra skarpe bilder gjerne nede i 30-50%.

Vel - i den grad jeg har særlig peil på etterbehandling, da. :blush: ..Men dere spurte. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Wow, at jeg ikke har fulgt mer med denne tråden. Var innom helt i starten tror jeg. Jaja, det skal vel godt gjøres å klare å følge med på alle.;) Liker veldig godt bildene av de ekle larvene, spesiellt det som er i spoiler 14. juni. :thumbup: Og så var det et veldig artig og søtt bilde av Marcus!

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer - igjen! :)

 

Ahem. På tide å poste litt i tråden. Har vært ting å gjøre-overload i det siste, så jeg har litt backlog. For å si det mildt. Til tross for - tross alt - litt laber deltagelse denne gangen.

 

 

Så:

 

16. Juni - Kveldsstemning I

post-71211-1277321704,0684_thumb.jpg

ISO 800, Vidvinkelzoom, f/3.5, 1/100s

 

 

Andre har fine kystlinjer, fjell, hav og andre spennende horisonter til kveldsbilder. ..Men neeida - her i landet er det litt trær, men først og fremst hustak og bensinstasjoner.

Jaja - man tager hva man haver. ;)

Lenke til kommentar

På vei til Oslo med "Oslobåden", som den heter her nede.

 

Merker prisene er en litt høyere enn på flyplassene, men high-end rommen er et godt kjøp..

 

 

17. Juni - ..Og konjakken koster hvor mye??

post-71211-1277322194,5489_thumb.jpg

ISO 400, Vidvinkelzoom, f/2.8, 1/60s

 

Tok noen andre bilder fra lugaren, men falt for uttrykket her. Liker humoristiske bilder, jeg. :)

Lenke til kommentar

Var i Norg i helgen til dåp, og da har man kakebord. ..Og jeg fikk det jeg ønsket meg til dessertbordet - nybakte (hjemmelagde, av en lokal bekjent av familien) lefser - skikkelige dessertlefser laget på beste råvarer man får tak i. Mmmmmmmhh...

 

20. Juni - Lefser!

post-71211-1277323635,0939_thumb.jpg

ISO 800, Vidvinkelzoom, f/2.8, 1/250s

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Urk.

Hatt det litt dynge de siste dagene.

Fikk overnatte uten barn for første gang på lang lang tid natt til mandag. Skulle endelig få sove litt? Neeeida. Vondt i halsen. Så vondt i halsen at ingenting hjalp, og så jeg ikke fikk sove et minutt hele natta. Jaja - fikk lest ut en bok, da.

Tilbake på jobb - myye å gjøre. Rakk et par skudd i hagen da jeg kom hjem, da.

 

23. Juni - Bellus Florianus

post-71211-1277324330,6519_thumb.jpg

ISO 400, Makroobjektiv, f/8, 1/100s

 

 

..Og jeg er helt hekta på makroobjektivet - det er så digg, med så utrolig nydelige farger og så psyko skarpe smådetaljer. MMmmmmh. En oppmuntring i en slitsom hverdag - det er gøy med ting som er morsomme å bruke! :love:

 

..Og takker for det, RandiA. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...