Gå til innhold

Stue-pc på mål


Anbefalte innlegg

Som så mange andre trenger jeg hjelp til å kjøpe en pc til stua. Jeg har kjøpt meg en ny tv som nå er det dyreste møbelet i hele stua og trenger en pc som kan levere bedre bilder enn en s-video utgang :)

 

Jeg har bygget en tv-benk med indre dybde på 38cm, så jeg trenger et kabinett som har plass til tilkoblinger uten at dybden blir et problem.

 

Når det gjelder støynivå så må det være lavt!

 

Jeg kunne tildigere mye om hva som var bra og ikke av datakomponenter, men jeg ser oftere og oftere at jeg velger det som er anbefalt av brukere på f.eks. komplett. Derfor tror jeg det er best jeg forteller hva maskinen skal brukes til:


  •  
  • Lagre/vise bilder
  • Lagre/spille av filmer (kvalitet opp til HD)
  • Lagre/spille av musikk (også spotify)
  • Kunne utvides til å spille av digital tv

Jeg har tidligere prøvd å sette sammen en stuepc selv med så som så utfall, så jeg tenkte denne gangen å utforske løsninger før jeg kjøper, i steden for å måtte bytte ut diverse i ettertid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo prøve å få ballen til å rulle litt i den retningen jeg tenker, men vil gjerne ha innspill til feil/forbedringer:

 

Kabinett:

Silverstone Grandia GD04

Harddisk:

2* Western Digital Green 2TB

1* OCZ Solid State Disk Vertex 30 GB

Hovedkort:

Litt usikker her, men tenkte intel h55 chipset (noen forslag?)

CPU:

Også her litt usikker, men i5 må da holde? (forslag?) Har lyst til å kjøle med SilverStone NT01-E, så helst under 65W

Minne:

Åpen for forslag, men tenkte 4 GB

Strømforsyning:

Tenker en vifteløs løsning, men uansett er stille viktig (behøver jo ikke være så kraftig.

 

Også bør jeg vel ha en blu-ray leser/dvd-brenner

 

Håper å få noen tilbakemeldinger på noen av disse tingene!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg ser nå at i3 til i7 er vanskelig å få under 65W TDP. Har vært skeptisk til AMD prosessor i det siste, men det er kanskje veien å gå når man skal ha lav TDP. Noen forslag på prosessor og hovedkort i "den leiren"?

*EDIT*

Vil helst under 65W pga passiv kjøler.

Endret av bigfeta
Lenke til kommentar

Du vil slite med å få en PC under 65W med mindre du går for Intel Atom eller tislvarende effektgjerrige prosessorer. Selv Athlon X2 250 trekker jo 65W i seg selv. Sempron X1 140 ligger noe lavere, men fremdeles vil en prosessor som trekker 45W gi deg problemer med å klemme hele oppsettet under 65. Det at du ser for deg 3 harddisker i denne maskinen gjør heller ikke saken mye bedre, selv om WD Green trekker veldig lite strøm idle.

 

Satte opp et forslag til stuepc for en stund tilbake, basert på intel Atom, men det finnes tross alt ferdigbygde systemer til omtrent samme prisen som sikkert er vel så godt egnet. Kanskje det hadde vært en idé å ha en ekstern NAS til lagring et annet sted i huset?

 

edit: denne, basert på Atom, har både HDMI-tilkobling, WLAN og gigabit ethernet. Stort bedre løsning som trekker lite strøm tror jeg du skal lete lenge etter.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Da ville jeg sett på de to jeg nevnte i forrige innlegg. Husk at enkel websurfing og videoavspilling ("generell stuebruk") ikke krever mer av en prosessor enn det nær sagt hver eneste prosessor på markedet i dag kan tilby.

En side er at jeg jo skal spille av HD-materiale og i den sammenheng hadde jeg lyst til å benytte meg litt av den nye teknologien på markedet. Men dette går kanskje ikke sammen med lav TDP?

Endret av bigfeta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...