Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forberedelse: EL6019 VKII Elektriker, elektriske bygningsinst. Vår 2010


Anbefalte innlegg

Du får ikke igjen besvarelsen, men karakteren kommer som sagt i slutten av mnd :)

 

Du kan få se eksamen, men da må du inn et eller annet sted i by'n ellrno :p

 

Btw jeg OGSÅ dret meg ut på Oppgave 2b :p Jeg tenkte virkningsgrad så det suste og regnet på belastning :p

 

Menne uansett tilslutt skrev jeg at jeg anbefalte han å bytte motor, men at jeg da tok forbehold om at kunden ikke brydde seg om utgiftene kontra gevinsten ergo det kan tolkes! :D

 

Ellers var det eneste kjipe jeg kom over Varmekabelen. Jeg svarte uten å regne på noe pga han ville jo ha den lagt oppå det gamle tregulvet slik det var i dag og det går jo ikke ann vedmindre han godtar at gulvet blir støpt om og at det blir lagt ikke-brenbartgulv oppå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg svarte uten å regne på noe pga han ville jo ha den lagt oppå det gamle tregulvet slik det var i dag og det går jo ikke ann vedmindre han godtar at gulvet blir støpt om og at det blir lagt ikke-brenbartgulv oppå.

 

Vet ikke med deg men jeg har aldri lagt noen varmekabler det ikke har blitt støpt på :)

Lenke til kommentar

Jeg svarte uten å regne på noe pga han ville jo ha den lagt oppå det gamle tregulvet slik det var i dag og det går jo ikke ann vedmindre han godtar at gulvet blir støpt om og at det blir lagt ikke-brenbartgulv oppå.

 

Vet ikke med deg men jeg har aldri lagt noen varmekabler det ikke har blitt støpt på :)

 

Nei det er sant, men jeg la det frem som at det ville være ekstra arbeid for kunden med tanke på at det ikke var ferdig støpt gulv.

Lenke til kommentar

Jeg svarte uten å regne på noe pga han ville jo ha den lagt oppå det gamle tregulvet slik det var i dag og det går jo ikke ann vedmindre han godtar at gulvet blir støpt om og at det blir lagt ikke-brenbartgulv oppå.

 

Vet ikke med deg men jeg har aldri lagt noen varmekabler det ikke har blitt støpt på :)

 

Nei det er sant, men jeg la det frem som at det ville være ekstra arbeid for kunden med tanke på at det ikke var ferdig støpt gulv.

 

Han skal da støpe OPPÅ kabelen?? legg netting rett på det brennbare og kabelen oppå der + støp. takk.

Lenke til kommentar

Jeg svarte uten å regne på noe pga han ville jo ha den lagt oppå det gamle tregulvet slik det var i dag og det går jo ikke ann vedmindre han godtar at gulvet blir støpt om og at det blir lagt ikke-brenbartgulv oppå.

 

Vet ikke med deg men jeg har aldri lagt noen varmekabler det ikke har blitt støpt på :)

 

Nei det er sant, men jeg la det frem som at det ville være ekstra arbeid for kunden med tanke på at det ikke var ferdig støpt gulv.

 

Han skal da støpe OPPÅ kabelen?? legg netting rett på det brennbare og kabelen oppå der + støp. takk.

 

Nå må du lese mellom linjene.

 

I det siste sitatet tok jeg eksempel i nybygg, kjeller, hvor gulvet allerede er støpt som da kabelen ville blitt lagt på med hønsenetting som beskyttelse og så støpt inn igjen eller lagt ikke brennbartgulv oppå :)

Lenke til kommentar

Det er så marginalt at det kan knapt reknes på, og kan langt i fra forsvares mot å skifte ut til en bedre motor kun pga cosfi..

 

Ps; om jeg ikke tar helt feil nå så betaler vel heller ikke kunden for den effekten som blir reknet som tap, det er strøm som ikke blir målt og "stjelt" fra e-verket, så tvert i mot..

 

 

Kunden betaler for alle 15kw som motoren har avgitt. Det er bare det at det er x antall kw tap i motoren som går til "intet" og så går resten til akselen.

 

F.eks motor med 0.80 virkningsgrad og 10kw avlest gir bare 8kw med akselen. Det vil si at 2kw er tapt men alikavel betalt for. Derfor bytte f.eks til 0.9 virkningsgrad vil være en fortjeneste på 1kw som blir brukt istede for tapt i timen. Iløpet av et år med 100% gåing vil det bli nedgang fra 13000 som blir kastet vekk (2kr timen) til 8000 :) Hvilket gir mer ytelse. Men personen betaler fortsatt like mye. Bare mer blir brukt ..:p

Lenke til kommentar

Det er så marginalt at det kan knapt reknes på, og kan langt i fra forsvares mot å skifte ut til en bedre motor kun pga cosfi..

 

Ps; om jeg ikke tar helt feil nå så betaler vel heller ikke kunden for den effekten som blir reknet som tap, det er strøm som ikke blir målt og "stjelt" fra e-verket, så tvert i mot..

 

 

Kunden betaler for alle 15kw som motoren har avgitt. Det er bare det at det er x antall kw tap i motoren som går til "intet" og så går resten til akselen.

 

F.eks motor med 0.80 virkningsgrad og 10kw avlest gir bare 8kw med akselen. Det vil si at 2kw er tapt men alikavel betalt for. Derfor bytte f.eks til 0.9 virkningsgrad vil være en fortjeneste på 1kw som blir brukt istede for tapt i timen. Iløpet av et år med 100% gåing vil det bli nedgang fra 13000 som blir kastet vekk (2kr timen) til 8000 :) Hvilket gir mer ytelse. Men personen betaler fortsatt like mye. Bare mer blir brukt ..:p

 

Du snakker om virkningsgrad, det ble ikke oppgitt i oppgaven, kun cosphi.

 

mulig jeg leste litt feil da. men ja, dette var jo rehab. så hvorfor ikke bare legge kabelen rett på netting på det eksisterende tregulvet? jeg hadde forresten også denne eksamen idag :p

 

Fordi du kan ikke legge varmekabel på så høy effekt per m2 på brennbart materiale..

Lenke til kommentar

Flere enn meg som syns motoroppgava ikke hang på grep.

 

1. Effekt på merkeskilt hadde ikke noe sammenheng med strøm og spenning på motoren...

2. sto ikke noe om virkningsgraden, som var aktuell for oppgaven, og vi fikk heller ikke regnet ut den siden p avgitt var mer en p tilført...

Er oppgaven så utspekulert laget for å se om vi fant disse feilene, eller er de som skrev det blanke under topplokket??

Lenke til kommentar

Det går ikke ant at vi skal tenke på at vi ikke kan legge varmekabel på gulvet der når det er vedlegg med tegning osv. Da må det jo være at vi skal legge den der å ikke tenke på noe annet. Jeg fant ut at det måtte bli en 500w varmekabel med 13 cm leggeavstand.

Heller ikke motoroppgaven er noe tull. Jeg trur at det ikke er lurt å bytte motoren for det er så liten forskjell på cosinus. Det er heller viktig å kompensere fasene osv.

 

Hvis det er sånn at vi kan bli lurt av oppgavene er det jo bare å skrive at jeg som lærling har ikke lov å jobbe alene derfor dro jeg hjem THE END

Lenke til kommentar

Det går ikke ant at vi skal tenke på at vi ikke kan legge varmekabel på gulvet der når det er vedlegg med tegning osv. Da må det jo være at vi skal legge den der å ikke tenke på noe annet. Jeg fant ut at det måtte bli en 500w varmekabel med 13 cm leggeavstand.

Heller ikke motoroppgaven er noe tull. Jeg trur at det ikke er lurt å bytte motoren for det er så liten forskjell på cosinus. Det er heller viktig å kompensere fasene osv.

 

Hvis det er sånn at vi kan bli lurt av oppgavene er det jo bare å skrive at jeg som lærling har ikke lov å jobbe alene derfor dro jeg hjem THE END

Hvis motoroppgaven ikke var no tull, regn ut virkningsgraden for meg da ;) 230v, 35,3A trefas, med cos phi på 0,83. Om virkningsgraden stemmer da, tror jeg du har oppfunnet begynnelsen på en evighetsmaskin.

Lenke til kommentar

 

mulig jeg leste litt feil da. men ja, dette var jo rehab. så hvorfor ikke bare legge kabelen rett på netting på det eksisterende tregulvet? jeg hadde forresten også denne eksamen idag :p

 

Fordi du kan ikke legge varmekabel på så høy effekt per m2 på brennbart materiale..

 

Feil.

I følge Øglænd er det i hvertfall ok. Man legger kabelen på øverste tråd på nettingen. Kanskje ikke anbefalt i følge noen, men blir det gjort riktig, ser jeg ikke problemet.. i hvertfall ikke så lenge produsenten sier det er greit..

 

Ta meg gjerne hvis jeg har feil.. men jeg har trålet gjennom hele leggeanvisningen flere ganger..

Lenke til kommentar

[Jeg fikk heller ikke det til å stemme. Men ved cos på 0,83 og 0,87 er ikke mye ca 4A tilsammen på begge motorene. Det er ikke kostnadsefektivt å bytte motorer. Jaja time will show hva karakteren sier hehe

 

Nei, men gjorde du slik jeg gjorde (vel nå beregner jeg feil) så ga jo jeg anbefaling om å bytte motor med begrunnelse i at kunden ikke hadde oppgitt at han var ute etter å spare på penger i forbindelse med dette. Det er "lønnsomt" over LANG tid :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...