Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forberedelse: EL6019 VKII Elektriker, elektriske bygningsinst. Vår 2010


Anbefalte innlegg

noen som hvet hvordan utløsekarakteristikken til en ov ser ut? blir det lik en d-automat? (I5=20xIN)

 

er greitt å vite når en skal dimensjonere kortslutning...

Du kan velge om det er en flerpolt automatsikring eller en effektbryter. hvis du ser i Montørhåndboken side 113. står det litt der. Du kan i teorien selv velge hvilken karakteristikk vernet skal ha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

noen som hvet hvordan utløsekarakteristikken til en ov ser ut? blir det lik en d-automat? (I5=20xIN)

 

er greitt å vite når en skal dimensjonere kortslutning...

Du kan velge om det er en flerpolt automatsikring eller en effektbryter. hvis du ser i Montørhåndboken side 113. står det litt der. Du kan i teorien selv velge hvilken karakteristikk vernet skal ha.

 

hmm, dersom jeg har en ov fra for eksempel abb, så kommer jo den med en fast karakteristikk.

men de ov'ene er jo ikke merket med for eksempel b, c eller d. Og de må jo ha en karakteristikk? Har prøvt å google, men finner ingenting. Spurte en montør jeg jobber med, han mente at karkateristikken var mye lik en d-automat (er jo et poeng at ov'en er selektiv til kurssikringene ved strøm-peaker)

Lenke til kommentar

Og vi som ikke har tilgang til risikovurderingsskjemaet skal dikte opp et da?

Det er et i den pdf'en som ligger tidligere i tråden. men jeg skal se om jeg får tak i en bedre versjon gjennom jobben.

 

Fant en utgave hos DSB http://www.dsb.no/Global/DLE/Elsikkerhet/5-sikre/5Sikre_v3_0.zip

 

Jeg får ikke åpnet noen av de pdfene i zipfilen av en eller annen grunn, men er dette det samme som står i den 5-sikre-pdfen som jeg postet oppi her?

 

PS: Merker det er genialt å ha laserskriver nå. Hadde jeg vært hjemme så hadde det vært tomt for blekk for lenge siden. Håper bare ikke det går tomt for papir, og håper ikke jeg får bruk for alt dette :p

Lenke til kommentar

Noen som har tenkt noe på overgang fra 1 fase til 3 fase. kv og ov? kabel mellom disse 2. Beregning av nytt kortslutningsvern. Nye sikringskurser. Bytte fra skru til jordfeilautomat? Det er rart om det ikke blir noe av dette.

Er det noen som har noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar

Det er vel Pfxp (dobbelissolert) kabel som brukes mellom kv og ov. 3 x 10mm2 eller 3 x 16mm2.

OV beregnes ut fra hvor mye trekk man har totalt på de nye sikringene.

eks: 1 fase . 10 stk 10A = 100A / roten av 3 = 60A X med samtidighetsfaktoren som er ca 5 mener jeg. Da blir OV på 30 og oppover.

3fase: 10x 10=100 x o,5 = 50A

 

Rett meg hvis jeg tar feil :)

Lenke til kommentar

Noen som har tenkt noe på overgang fra 1 fase til 3 fase. kv og ov? kabel mellom disse 2. Beregning av nytt kortslutningsvern. Nye sikringskurser. Bytte fra skru til jordfeilautomat? Det er rart om det ikke blir noe av dette.

Er det noen som har noen tanker rundt dette?

KV kan utelates hvis du dobbelisolerer frem til første jordfeilbryter.

OV dimensjonerer du ved

Iov = sum av alle kurssikringer*samtidighetsfaktor

Ved 3fas OV og 2fas utgående kurser må det i tillegg divideres på roten av 3

 

Ved 230/400 V TN systemer der alle utgående kurser er 1fas bestemmer man nødvendig størrelse på OV ved å dividere på 3 istedet for roten av 3

 

Tabell med samtidighetsfaktor finner du på s 118 i montørhåndboken

for å ta et eksempel

 

det er 8 kurser 3fas inn og 2fas ut

4*10A, 3*16A, 1*20A = 108A

 

i tabellen finner jeg samtidighetsfaktor på 6-9 kurser = 0,6

 

dvs 108A*0,6/rot av 3 = 37,4A jeg velger da et vern på 40A

 

samme regnestykke med TN nett

 

108*0,6/3 = 21,6 velger da et vern på 25 A

 

dette svarer vel også på spm fra najis ang karakteristikk og selektivitet

 

*edit

 

KV kan utelates hvis 2 betingelser er oppfyllt samtidig.

 

a) Lednings installasjonen er utført slik at faren for kortslutning er redusert til et minimum (se avsnitt 434.2.1 i nek)

 

b)Ledningsinstallasjonen skal ikke være plassert nært brennbart materiale.

 

dvs hvis du plasserer OV og en jordfeilbryter i inntaket og en trakt ut igjennom veggen, alle ledninger skal være dobeltisolert, så er begge kravene oppfylt.

det er også andre tilfeller nevnt i nek 434

Endret av Slippers
Lenke til kommentar

...skjema for tilstandsrapport for elektriske anlegg i enebolig med veiledning (Nelfo sin).

 

 

Finnes denne på nettet?

Rapport fra periodisk kontroll bolig ligger hos Nelfo og du må ha tilgang for å laste det ned

 

 

Ok, ingen som har denne og kan slenge den opp her? :p

Lenke til kommentar

Da vil jeg bare først og fremst takke alle som har gjort en kjempe innsatts på forberedelsen, er godt å få frisket opp! Lykke til på eksamen til dere alle! Nå kommer jeg til å bruke stortsett resten av dagen til å slappe av så jeg ikke blir sittende å skummlese på som gjør det lettere å blande ting.

 

Så.. Good luck!

Lenke til kommentar

Ligger ikke så supert an selv. Mye av dette er bra info! Selv er dette hva jeg til nå har utarbeidet i mitt dokument:

 

VIKTIG VIKTIG VIKTIG

- 3Fase må huske å gange med roten av 3!

 

Du er lærling i bedrift

- Kvalifikasjonsforskrifter (Henvis til veiledning, paragraf 13 er for kort)

 

Feilsøking og feilretting i bolig

- Gammel jording m/feilsøking

- For få kurser i forhold til brukerens behov. m/øking av antall kurser

- Gammle sikringer m/forberedning (fra UZ (Skru/porselen) til automat)

- Beskrive hvordan man retter feil v/anlegg

- Jordfeilbryter (Jordf.bryter med sikring)

 

Fornyelse av elektrisk anlegg i bolig

- IP Grad

- Varmekabler bad/gulv

- Samtidighetsfaktor (Valg av OV. Montørhåndboka s. 115-118)

- Selektivitet (Ved nye sikringer. Montørhåndboka s. 60)

 

Montere og utarbeide nytt sikringskap

- Legge ny kabel fra inntak og ned (Ib <= Iz <= In også I2 or mer?

- Dobbelisolert kabel dersom det ikke er jordfeilbryter (??? Les før du bruker dette! Usikker på hva det er)

- Samtidighetsfaktor

- Snakke med kunden om bruk av anlegg (Risikoanalyse?)

 

Info om utbedring av eksisterende anlegg:

Hvis du kun bytter utstyr fra Uz til automater er det definert som vedlikehold og gjeldende krav er fra opprinnelig installasjon, fordi en norm ikke har tilbakevirkende kraft. Hvis du utvider ved å lage en ny kurs er det nye krav som gjelder.

 

Tilstandsrapport

- Snakke med kunde om sikringer som ofte går og komme på en forbedring av dette

- Overforbruk av skøteledninger (Padder)

- Kjenne på sikringer om noen er varme

- Megging

- Kontinutetsmåling

- Visuell Kontroll

 

Kontroll av elektrisk anlegg i bolig

- 5 Sikre

- Utført faglig rett

- Tilstandsrapport (Går på visuell kontroll)

- Kontiunitetstesting, megging

-

Energiøkonomisering av motorannlegg i næringsbygg

- Nattsenking

- Frekvensomformer

- Virkningsgrad (Motor på 10kw leverer 8kw på akselen? Høyere virkningsgrad?)

- Reaktiv Effekt (Fasekompansering, kondensator tar tilbakesendt strøm og sender i retur for å bruke det igjen)

- Co2 måler i rom (Ved ventilasjon så slipper motorer å gå så hardt om det ikke er folk i rommene)

- Temperaturmåling

 

Spørsmål:

Hva er "Reaktiv Effekt" (Må skaffe forklaring på det i kortfattet tekst)

Hva er "Fasekompensering" (Forklaring?)

Må få en forklaring på I2!

!! Må printe ut Kvalifikasjonsforskrifter !!

!! Må printe ut 5 sikre !!

 

Noen tips til hva jeg mangler? Noen innspill på varmekabler?

Endret av ziller
Lenke til kommentar

Jeg tror sannsynligheten for at man da ville valgt fasekompasering er større enn å bytte ut motorene ved mindre de er 20 år gamle. Men muligheten er der såklart.

 

En ting som er sikkert er i hvertfall at det blir lagt stor vekt på dokumentasjons delen.

 

 

trur det kan komme noe med pls inn i bilde her også. viss motoren står å går når den ikke trenger dette osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...