Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forberedelse: EL6019 VKII Elektriker, elektriske bygningsinst. Vår 2010


Anbefalte innlegg

Hva tror dere blir den vesentlige forskjellen på reform 94 og kunnskapsløftets opggaver ?

Til oss er det bare 2 stykker utenom meg som skal opp i EL6019 eksamen, mens resten går opp i ELE3002. Og det er minst 3 andre i "gruppa" som har gått akkurat samma løpet som meg, med automasjon og den pakka.. Rart de ikke får EL6019 eksamen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der var jeg ferdig...gikk rimelig greit og jeg følte jeg fikk svart greit på alle spørsmålene. sleit litt med at jeg trodde jeg hadde dårlig tid, men det hadde jeg tydeligvis ikke siden klokka er ett nå og jeg er på vei hjem :p hvordan gikk det med resten?

Lenke til kommentar

Tror jeg dreit meg. Cos fi 0.83.. Jeg skrev masse bullshit om at med virkningsgrad 0.83 vil motoren tape 17% før effekten kommer til akselen. det var ca 2500w og det er ca 2.5kr timen ..

 

FAEN det var COS fi.. Ikke virkningsgrad?! Eller er det det samme? :p

 

virkingsgrad er ikke det samme som Cos fi. Virkningsgraden var ikke oppgitt. Men jeg regnte ut at jeg sparte ca 1800w i timen på begge motorene.

Lenke til kommentar

tids-ur og frekvensomformer

Du hadde vel kanskje den reform94 som ble snakket over. Jeg skulle kanskje nevnt at jeg hadde kunnskapsløftet. Oppgaven var om å bytte ut 2 gamle motorer med cos fi 0,83 med nye motorer med cos fi 0,87 (gamle og nye hadde merkeeffekt på 15000w) er økonomisk forsvarlig.

Endret av Mentis
Lenke til kommentar

tids-ur og frekvensomformer

Du hadde vel kanskje den reform94 som ble snakket over. Jeg skulle kanskje nevnt at jeg hadde kunnskapsløftet. Oppgaven var om å bytte ut 2 gamle motorer med cos fi 0,83 med nye motorer med cos fi 0,87 (gamle og nye hadde merkeeffekt på 15000w) er økonomisk forsvarlig.

 

Hadde kunnskapsløftet.. Cosfi har ikke en drit betydning for anleggseier, det han sparer på å skifte ut er så marginalt at det kan knapt reknes på.. E-verket blir nok veldig fornøyd men det driter vel de fleste i.. Hele spørsmålet var nok et lurespørsmål for å sjekke om kandidaten vet forskjell på cosfi og virkningsgrad.. Viss du sjekket opplysningene som ble oppgitt var oppgitt effekt på motoren 15kw og tilført effekt 34,2A eller noe, det er umulig.. Bra motor i såfall..

Lenke til kommentar

tids-ur og frekvensomformer

Du hadde vel kanskje den reform94 som ble snakket over. Jeg skulle kanskje nevnt at jeg hadde kunnskapsløftet. Oppgaven var om å bytte ut 2 gamle motorer med cos fi 0,83 med nye motorer med cos fi 0,87 (gamle og nye hadde merkeeffekt på 15000w) er økonomisk forsvarlig.

 

Hadde kunnskapsløftet.. Cosfi har ikke en drit betydning for anleggseier, det han sparer på å skifte ut er så marginalt at det kan knapt reknes på.. E-verket blir nok veldig fornøyd men det driter vel de fleste i.. Hele spørsmålet var nok et lurespørsmål for å sjekke om kandidaten vet forskjell på cosfi og virkningsgrad.. Viss du sjekket opplysningene som ble oppgitt var oppgitt effekt på motoren 15kw og tilført effekt 34,2A eller noe, det er umulig.. Bra motor i såfall..

Virkningsgraden ble 0,77 tror jeg

 

*edit

 

virkningsgrad = Pavlest/Ptilført

Endret av Slippers
Lenke til kommentar

tids-ur og frekvensomformer

Du hadde vel kanskje den reform94 som ble snakket over. Jeg skulle kanskje nevnt at jeg hadde kunnskapsløftet. Oppgaven var om å bytte ut 2 gamle motorer med cos fi 0,83 med nye motorer med cos fi 0,87 (gamle og nye hadde merkeeffekt på 15000w) er økonomisk forsvarlig.

 

Hadde kunnskapsløftet.. Cosfi har ikke en drit betydning for anleggseier, det han sparer på å skifte ut er så marginalt at det kan knapt reknes på.. E-verket blir nok veldig fornøyd men det driter vel de fleste i.. Hele spørsmålet var nok et lurespørsmål for å sjekke om kandidaten vet forskjell på cosfi og virkningsgrad.. Viss du sjekket opplysningene som ble oppgitt var oppgitt effekt på motoren 15kw og tilført effekt 34,2A eller noe, det er umulig.. Bra motor i såfall..

Da svarte jeg hvertfall om utbytting var forsvarlig riktig. Jeg anbefalte ikke å bytte ut motorene, grunnet de marginale besparelsene.
Lenke til kommentar

Virkningsgraden ble 0,77 tror jeg

 

*edit

 

virkningsgrad = Pavlest/Ptilført

 

Da må du rekne på nytt gutt.

 

Edit; 15kw / 230 x 1,73 = 37,7

Det er avgitt effekt som er merket på merkeskilt..

 

Det sto og en strøm oppgitt i oppgaven, tror denne var på 34A eller noe.. Altså tilført strøm som er standard på merkeskilt... Finner du ut resten eller? Motoren har høyere avgitt effekt enn det som er tilført.. Virkningsgrad på over 1? Lite sansynlig..

 

Sjekket hva som var standard strøm på 15kW motorer 230V i motorhåndboken, det sto det over 50A

 

Cosfi har ikke noen betydning for noen andre enn e-verket..

 

Jeg tror som sagt dette var en lure-oppgave for å sjekke om kunnskapsnivået på motorer..

 

Hvis ikke har jeg dreti hardt på draget :)

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

tids-ur og frekvensomformer

Du hadde vel kanskje den reform94 som ble snakket over. Jeg skulle kanskje nevnt at jeg hadde kunnskapsløftet. Oppgaven var om å bytte ut 2 gamle motorer med cos fi 0,83 med nye motorer med cos fi 0,87 (gamle og nye hadde merkeeffekt på 15000w) er økonomisk forsvarlig.

 

Hadde kunnskapsløftet.. Cosfi har ikke en drit betydning for anleggseier, det han sparer på å skifte ut er så marginalt at det kan knapt reknes på.. E-verket blir nok veldig fornøyd men det driter vel de fleste i.. Hele spørsmålet var nok et lurespørsmål for å sjekke om kandidaten vet forskjell på cosfi og virkningsgrad.. Viss du sjekket opplysningene som ble oppgitt var oppgitt effekt på motoren 15kw og tilført effekt 34,2A eller noe, det er umulig.. Bra motor i såfall..

Cosfi har alt å si hvis du skal fasekompansere motoren.

jo nermere 0 cosfi er jo dårligere virkningsgrad får motoren. den reaktive effekten som da oppstår er med å trekke mer effekt på hovedstrømmen.

Lenke til kommentar

Det er så marginalt at det kan knapt reknes på, og kan langt i fra forsvares mot å skifte ut til en bedre motor kun pga cosfi..

 

Ps; om jeg ikke tar helt feil nå så betaler vel heller ikke kunden for den effekten som blir reknet som tap, det er strøm som ikke blir målt og "stjelt" fra e-verket, så tvert i mot..

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...