Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forberedelse: EL6019 VKII Elektriker, elektriske bygningsinst. Vår 2010


Anbefalte innlegg

Nei.

 

Edit; Læreren jeg hadde sa at her i Bergen var ikke notat reknet som et dataskrevet A4 ark, og ville derfor ikke være godkjent som det.. Mulig det er annerledes andre plasser men jeg gidder ikke å ta sjangsen på det vertfall

 

Okei? Alle lærerne og alle eksaminatorene jeg har hatt har tillatt dataskrevet ark. Hvis de ikke spesifiserer at det ikke er lov å ta med dataskrevnesider er det tillatt. Husk at regelverket virker begge veier og ikke bare fra hva sensorssyn er. Selv skal jeg ta eksamen i Bergen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velger uansett å ikke ta det med siden læreren jeg hadde spesifiserte at det ikke var lov.. Aner ikke om det var hans tolkning eller om han hadde fått det fra høyere hold da men..

 

Følger bare regelverket som er oppgitt jeg og det spesifiserer ingenting om det du sier. Sikker på at du ikke har missoppfattet noe? For sist jeg gikk på skole sa de at hva du valgte å gjøre med det arket var ikke deres problem, jeg kunne tegne på det, brenne det osv. Så til dere andre, det er lov såfremst det ikke er sagt noe annet om dette.

Lenke til kommentar

Nå er jeg straks klar føler jeg... eneste store problemet jeg har nå er at jeg ikke får til å regne med røtter på kalkulatoren min.

Det er en casio CFX-9800G.

 

Dette er jævla viktig føler jeg ;)

 

Aavar

 

Edit: jeg fikk det til! da er jeg rimelig klar (hvis vi ikke får noe om fasekompansering :p)

Endret av aavar
Lenke til kommentar

Jeg har selv gått VK2 Automasjon og tatt VK1 Elektro privatist og tar VK2 bare for å få tatt den i Reform94, neste eksamen må man opp i den nye reformen om man stryker her.

 

Da må jeg nok skuffe deg, denne prøven er ikke for reform 94. Denne er ut ifra kunnskapsløftet.

Lenke til kommentar

Skal man følge nye regler hvis man bytter ut gammelt utstyr med nytt i et gammelt hus?

 

Nei, du har lov til å bytte ut sikringer osv. Men begynner du å jobbe med anlegget utover dette må du oppdatere hele denne delen av bygget til nye forskrifter. Vær påpasselig med at du ikke legger en godkjenning hvor "alt" er under de nye forskriftene. Da kan du få en baksmell hvis kunden finner ut at deler av anlegget ikke er under de nye forskriftene allikevel. Og han kan kreve at du skal rette feilene ettersom du allerde har godkjent anlegget for de nye forskriftene.

 

Her er det også viktig å spesifisere hva du har gjort med anlegget på samsvarserklæringen, slik at kunden ikke går inn i senere tid og gjør endringer som kan gå utover deg.

 

 

Fra fjordårets oppgave:

 

Oppgave 2

D

 

Lag nødvendig dokumentasjon for kursen til kompressoren.

 

Hva menes egentlig med denne oppgava? Tenker de bare på størrelse av vern og kabel, eller tenker de full pakke, med styrestrømskjema og alt som tilhører?

 

Jobbet med denne oppgaven tidligere i år. Meningen her var at du skulle lage en komplett dokumentasjon med bla, styrestrøm, hovedstrøm, beregning av kabler osv.

 

 

hOY!

Hva kan være feilen på en generator dersom du måler 14 Ohm mellom ALLE viklingene?

 

Så lenge alle de "3" viklingene har lik motstand vil det være riktig. Hvis den ene viklingen dog hadde hatt 9 ohm isteden for 14 ohm vil det vært en feil med denne viklingen.

 

Hva er "Reaktiv Effekt" (Må skaffe forklaring på det i kortfattet tekst)

Hva er "Fasekompensering" (Forklaring?)

 

har noen dette på en forklarlig måte?

 

Reaktiv effekt er det motsatte av induktiv effekt.

Induktiv effekt blir lagd av spoler som bla befinner seg i motorer. Dette gjør at strømmen kommer tregere i forhold til spenningen på frekvensbåndet. Industrien har da blitt pålagt og skape en reaktiv last som vil kunne fasekompensere dette slik at strømmen igjen kommer tilnærmet lik spenning på frekvensbåndet.

 

Den reaktive effekten blir oftest skapt av elektroniske artikler som inneholder kondensatorer.

 

Husker vi jobbet litt med fase forskyvning på skolen. Dette var mest mht motorberegninger. Begynner å bli en stund, men regner med at vi ikke vil så altfor mye av dette på prøven. Da vi som montører ikke bruker dette i arbeidet vårt.

Lenke til kommentar

Jeg har selv gått VK2 Automasjon og tatt VK1 Elektro privatist og tar VK2 bare for å få tatt den i Reform94, neste eksamen må man opp i den nye reformen om man stryker her.

 

Da må jeg nok skuffe deg, denne prøven er ikke for reform 94. Denne er ut ifra kunnskapsløftet.

 

Morsom du. Denne ER for Reform94. Her er kunnskapsløftet VG3 eksamen -> ELE3002

 

Samme forberedelse, men forskjellige oppgaver :) Kan bli gøy å sammenlikne etterpå :)

Endret av TheHawk
Lenke til kommentar

 

 

Morsom du. Denne ER for Reform94. Her er kunnskapsløftet VG3 eksamen -> ELE3002

 

Samme forberedelse, men forskjellige oppgaver :) Kan bli gøy å sammenlikne etterpå :)

 

 

Ahh, burde nesten sjekke fakta før jeg kommenterer da ;) Læreren vår som sendte oss linken til denne tråden, så anntok at han faktisk sjekket at det var for riktig reform han sendte oss.

 

Ja, kan bli spennende å se hva forskjellen blir på de forskjellige prøvene.

 

Regner med at mye blir det samme, men kunnskapsløftet er mye mer omfattende. Gikk dog grunnkurset for reform 94 selv, men andreåret er kunnskapsløftet. Er vist en del som har forandret seg, mange av de som gikk kunnskapsløftet første året skjønte ikke driten av hva som faktisk ble gjennomgått. Så er ganske glad for at jeg fikk med meg førsteåret i reform 94 :)

 

Menmen, tilbake til lesingen!

Lenke til kommentar

Hørte noen stygger rykter om at Elektroteknikk og Elektronikk har forsvunnet vekk til fordel for Elenergi? Er dette riktig? :s

 

 

Jepp, folka skjønner så og si ingenting når det kommer til motorberegninger o.l. Går du innpå faseforskyvning osv så er det vel bare å gi opp.

 

Sitter ved siden av kameraten min som også skal opp i kunnskapsløfet, og han kan bekrefte at både elektronikk og elektroteknikk har blitt gjort om til el energi.

 

Føler at dette er høl i huet da mye vi lærte i disse fagene er utrolig gull å få med seg :)

 

Husker ei i klassen min som ikke viste hvordan man koblet en 1-polet bryter. Seff, kunnskapsnivået hennes var kanskje ikke så veldig høyt.(gått kun kunnskapsløftet)

 

I tilleg en annen lærling i bedriften min som har kun gått kunnskapsløftet så ikke poenget med å bruke en 2-polet bryter på utstyr som skulle plasseres ute. Han så vel ikke helt grunnen til å bruke en 2-polet bryter overhodet og mente en 1-polet bryter var godt nok.

Lenke til kommentar

Da gjenstår det bare å ønske alle lykke til med eksamen. Kom gjerne tilbake å diskuter oppgaven i etterkant. Jeg vil hvertfall komme tilbake med en tilbakemelding om hva jeg mener/syns.

 

Og takk til alle som har skrevet tips. Jeg regner med at det vil har utrolig mye å si for min eksamen!

 

Aavar

Lenke til kommentar

I tilleg en annen lærling i bedriften min som har kun gått kunnskapsløftet så ikke poenget med å bruke en 2-polet bryter på utstyr som skulle plasseres ute. Han så vel ikke helt grunnen til å bruke en 2-polet bryter overhodet og mente en 1-polet bryter var godt nok.

 

Dette blir vel strengt tatt ikke reformen sin feil.. Vet det er en del lærere som har slitt med å forandre opplegget til den nye reformen og det kan ha slått tilbake på elever, men har selv gått kunnskapsløftet og for å sammenligne med de jeg har læretid med på min egen alder ligger jeg MYE bedre an enn de kunnskapsmessig.. Er du slaur på skolen hjelper det ikke uansett hvilken reform du har gått..

 

Lykke til folkens, og husk, ikke grav dere ned i en ting, skriv litt om alt så sensor ser at du har tenkt på alt, det er det viktigeste :)

Lenke til kommentar

Da har jeg gjort siste finpuss og var borte hos læreren å gjorde noen oppgaver med faseforskyving. veldig kompliserte greier men jeg knotet ned alle formlene på et ark og tenkte å ta det med i morgen. må bar si lykke til alle sammen jeg stikker innom en tur i morgen etter eksamen. husk kalkulator og linjal :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...