Gå til innhold

Sony Alpha-850 - erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Da var det oppdatert her. Har ikke fått testet noe AF ennå, men håper det har blitt bedre. En annen gladnyhet for min del er at man nå kan bruke gode gamle objektiver også i blenderprioritet, ikke bare i M.

 

HFPzN - Jeg hadde ingen problemer, men selve oppdateringen tok mye lenger tid enn 10 sek (som det stod i bruksanvisningen). Trodde et øyeblikk at alt hadde hengt seg. Hvor stopper det seg for deg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lite spørsmål: Hvordan føler Sony-folket at tilgangen på optikk på bruktmarkedet er? Synes det er svært få Sony-linser ute og går (en del Minolta er det). Nyere, mer påkostet Sony-optikk ser jeg sjeldent...

På det norske markede er det lite. På Ebay finnes det noe, men rimlig stiv pris er det.

Jeg var heldigvis tidlig ute med Sony og den gang var det faktisk en del brukt kvalitets glugger her i norge. Blant annet Sony 70-200G f2.8, Zeiss135 f1.8 og Minolta APO 300G f4. Markede er lite for brukt kvalitets glass og de som har holder godt på det.

Lenke til kommentar

Lite spørsmål: Hvordan føler Sony-folket at tilgangen på optikk på bruktmarkedet er? Synes det er svært få Sony-linser ute og går (en del Minolta er det). Nyere, mer påkostet Sony-optikk ser jeg sjeldent...

 

For min del har jeg handlet nesten all optikken brukt på foto.no. Dette har tatt litt tid, men hvis man er tålmodig kommer det noen riktig gode kjøp fra tid til annen. Det finnes noe veldig god og til tider billig Minolta optikk der ute. Jeg solgte en stor Canon-pakke og brukte det som "budsjett" da jeg gikk over til Sony og føler at jeg har fått mye bedre optikk for de samme pengene nå.

 

Jeg tror imidlertid at hvis man driver med fuglefoto så vil man komme bedre ut av det med Canon/Nikon.

 

Ellers sitter jeg nå bare og venter på at Inc skal selge meg sin CZ 135/1.8 til en latterlig lav pris :yes:

Lenke til kommentar

Lite spørsmål: Hvordan føler Sony-folket at tilgangen på optikk på bruktmarkedet er? Synes det er svært få Sony-linser ute og går (en del Minolta er det). Nyere, mer påkostet Sony-optikk ser jeg sjeldent...

 

For min del har jeg handlet nesten all optikken brukt på foto.no. Dette har tatt litt tid, men hvis man er tålmodig kommer det noen riktig gode kjøp fra tid til annen. Det finnes noe veldig god og til tider billig Minolta optikk der ute. Jeg solgte en stor Canon-pakke og brukte det som "budsjett" da jeg gikk over til Sony og føler at jeg har fått mye bedre optikk for de samme pengene nå.

 

Jeg tror imidlertid at hvis man driver med fuglefoto så vil man komme bedre ut av det med Canon/Nikon.

 

Ellers sitter jeg nå bare og venter på at Inc skal selge meg sin CZ 135/1.8 til en latterlig lav pris :yes:

Til den latterlig lave sum av kr 19700,- :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Da ble det etterhvert en 135/1.8 på meg også etter å ha siklet på den siden jeg kjøpte A850.

 

Har ikke fått prøvd ut stort ennå, men et spørsmål til Inc (eller andre med CZ135): Er det en liten slark eller litt dødgang i fokusringen på ditt? Jeg kan bevege fokusringen kanskje en millimeter før den tar tak.

Lenke til kommentar

Da ble det etterhvert en 135/1.8 på meg også etter å ha siklet på den siden jeg kjøpte A850.

 

Har ikke fått prøvd ut stort ennå, men et spørsmål til Inc (eller andre med CZ135): Er det en liten slark eller litt dødgang i fokusringen på ditt? Jeg kan bevege fokusringen kanskje en millimeter før den tar tak.

Ja, er litt bevegelse.

Ellers du kan oppleve å få slark i den ytre ringen, men den forringer ikke kvaliteten på bildet. Dette kommer oftest som en følge støt mot solblenderen.

Har du kjøpt i butikk får du ny på garanti.

Du merker det stort sett bare når solblenderen er på, som er gasnke svær og tung. Jeg har en tynn sort strikk som glir nedi sporet og fjerner ulyd enkelt, samt ulyder ved fokusering.

 

Edit: Glemte å gratulere. Den kombinasjonen er meget konge :D

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Ja, er litt bevegelse.

Ellers du kan oppleve å få slark i den ytre ringen, men den forringer ikke kvaliteten på bildet. Dette kommer oftest som en følge støt mot solblenderen.

Har du kjøpt i butikk får du ny på garanti.

Du merker det stort sett bare når solblenderen er på, som er gasnke svær og tung. Jeg har en tynn sort strikk som glir nedi sporet og fjerner ulyd enkelt, samt ulyder ved fokusering.

 

Edit: Glemte å gratulere. Den kombinasjonen er meget konge :D

 

Takk, takk! Det føles helt suverent foreløpig ihvertfall :new_woot:

 

Eneste slarken jeg har er i fokusringen ja, men jeg mistenker at den er der på alle.

Lenke til kommentar

For nyskjerrighetenskyld; Hvilke objektiver har du nå, BarneyGumble? :)

 

Driver du og prøver å gi meg dårlig samvittighet for pengebruken min?? Dårlig gjort! :nei:

 

Uansett, det jeg har er:

  • Minolta AF 17-35 f2.8-4
  • Sony Zeiss 24-70 f2.8
  • Minolta AF 70-210 f4
  • Sony 50 f1.4
  • Minolta MF 58 f1.2
  • Samyang MF 85 f1.4
  • Tamron Macro 90 f2.8
  • Sony Zeiss 135 f1.8

 

Tja, hadde ambisjoner om å klare meg med mindre optikk da jeg gikk over til Sony, men slik ser det altså ikke ut til å ha blitt :blush:

Lenke til kommentar

Hehehe, det var ikke intensjonen min ;)

 

Jeg spurte fordi jeg lurte på hvilke andre objektiver du hadde for å komplimentere 135mm. Skal gå til innkjøp av mitt første Zeiss-glass nå, men blir nok en normalzoom (24-70) før jeg kjøper fastoptikk. Selv om både 85 f1.4 og 135 f1.8 frister NÅ!

Lenke til kommentar

Ja, la merke til det jeg også. Har faktisk vurdert ebay også - noe jeg aldri skulle tro at jeg ville gjøre, men prisdifferansen er så enorm på det objektivet i forhold til norske nettbutikker at det frister. Om det frister nok til å gi opp 5 års reklamasjonsrett har jeg ikke bestemt meg for, men enten kan jeg kjøpe objektivet på ebay denne måneden eller så blir det flere måneder med sparing og venting for å kjøpe det i Norge. Tror jeg har bestemt meg for å kjøpe meg en normalzoom før jeg kjøper objektiver med fast brennvidde.

Endret av HFPzN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...