Gå til innhold

Sony Alpha-850 - erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Siden prisen på A-850 har vært mer en folkelig i den siste perioden er vi sikkert blitt flere eiere/brukere.

 

Kanskje det er på tide å opprette en erfaringstråd slik at vi kan utveksle nyttig informasjon?

 

Selv byttet jeg ut min A-100 på fredag da jeg oppdaget at drømmekameraet mitt plutselig hadde blitt oppnåelig.

 

Første erfaring er oppsummert slik:

 

Solid bygget og med mange smarte løsninger som jeg savnet hos mitt forrige kamera. Skal bli spennende å komme i gang.

Endret av Alpha-100
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulere med nytt kamera. Kjøpte du kun huset eller med objektiv?

 

Jeg kjøpte også min på fredag 14/5. Kjøpte kit-pakke. A-850 med 28-75/2,8

 

Har ikke fått testet ut så mye, mangler minnekort(og jeg prøver å bruke opp en del film jeg har liggende).

 

 

Sony A-850 har en stor, lys og fin søker. Eneste minuset er mangel på ISO-verdi. Skulle gjerne ha fått opplyst ISO'en når man har på auto 200-800.

God byggekvalitet, godt grep, gode knapper og brytere. Meget bra skjerm. En enkel LCD display på toppen.

Kit-objektivet virker bra. Litt dyrt, godt bygget, ikke noe slark, zoom-lås, f/2,8 hele veien og nærgrense på 38cm.

 

Eneste minuset er de store filene, må oppgradere Mac'en snart rolleyes.gif

 

 

ISO STØY:

Med A-850 får man alle FF fordelene bortsett fra gode støy egenskaper på høy iso. Jeg har sammenlignet litt med de kameraene jeg har hatt tidligere. Olympus E-620 var plaget med fargestøy fra ISO 800, det samme med Pentax K20D som jeg hadde før Oly. A-850'en har hvit? støy. Fargestøyen blir ikke direkte plagsomt før rundt ISO 3200. Men! Jeg kjøpte ikke kameraet p.g.a. støy egenskapene, det var prisen og frykten av å gå glipp av et godt tilbud som overbevisste meg.tongue.gif

 

Hva er base ISO'en? 100 eller 200?

 

Litt sånn kjedelig støy testing.

 

 

 

ISO 1600 - støybehandlet, redusert til 12MP, beskjært 100%, konvertert til JPG

 

 

ISO 1600 - Ubehandlet RAW fil, beskjært 50%, konvertert til JPG

 

 

 

ISO 3200 - støybehandlet, redusert til 12MP, beskjært 100%, konvertert til JPG

 

 

ISO 3200 - Ubehandlet RAW fil, beskjært 50%, konvertert til JPG

 

 

 

ISO 6400 - støybehandlet, redusert til 12MP, beskjært 100%, konvertert til JPG

 

 

ISO 6400 - Ubehandlet RAW fil, beskjært 50%, konvertert til JPG

 

Reduserte filene til 12MP for å sammenligne med de bildene som er tatt med APS-C.

NB! Jeg er ikke flink til å fjerne støy, sjelden jeg gjør dette siden ISO'en ligger som oftest mellom 100 og 400.

Hvordan fjerner man den hvite/lyse støyen på mest effektiv måte? Noen gode forslag?

 

 

 

 

SOFTWARE:

Sony's Image Data Converter SR synes jeg er dårlig. Har såvidt prøvd den, virker veldig treg. Holder meg til Adobe LR og PS.

 

Remote Camera Control likte jeg. Enkelt og greit program. Kunne tenkt meg noe mer avansert der man kan gå inn i menyene via PC og lagre diverse settings på PC'en.

 

 

 

.....

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar

Gratulere med nytt kamera. Kjøpte du kun huset eller med objektiv?

 

Jeg kjøpte også min på fredag 14/5. Kjøpte kit-pakke. A-850 med 28-75/2,8

 

Har ikke fått testet ut så mye, mangler minnekort(og jeg prøver å bruke opp en del film jeg har liggende).

 

 

Sony A-850 har en stor, lys og fin søker. Eneste minuset er mangel på ISO-verdi. Skulle gjerne ha fått opplyst ISO'en når man har på auto 200-800.

God byggekvalitet, godt grep, gode knapper og brytere. Meget bra skjerm. En enkel LCD display på toppen.

Kit-objektivet virker bra. Litt dyrt, godt bygget, ikke noe slark, zoom-lås, f/2,8 hele veien og nærgrense på 38cm.

 

 

Gratulerer med kameraene :)

Jeg kjøpte mitt for 14 dager siden, og er veldig fornøyd, har ikke fått prøvd så mye som jeg ville enda, dagene og kveldene har gått bort til jobb og oppussing.

 

Men det lille jeg har prøvd har vært veldig positivt, syns og at intelligent preview er ganske kjekkt, som liveview-substitutt.

Ellers gir jo bildene en utrolig detaljrikdom. Selv jpg rett fra kamera har vært svært bra :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Har nettopp startet å bla gjennom Gary L. Friedman sin Complete Guide to Sony Alpha 850 & 900 hentet ned fra nettet for USD 29.95.

 

Mye spennende å lese og lære her.

Den har jeg også skaffet meg. Anbefales!

Lenke til kommentar

Har nettopp startet å bla gjennom Gary L. Friedman sin Complete Guide to Sony Alpha 850 & 900 hentet ned fra nettet for USD 29.95.

 

Mye spennende å lese og lære her.

 

Noe som også er spennende og ikke minst lettfattelig, lærerikt, inspirerende, er Geir Bekke sin introduksjon og test av A 900 (som også gjelder A 850). Jeg opplevde at hans test gav meg en øket forståelse av hva kameraet representerte av kvaliteter og hjalp meg videre.

Anbefaler denne testen på det sterkeste!!

http://www.foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=42190

Lenke til kommentar

 

 

Takker og bukker!

 

Får kanskje slenge på mine erfaringer med A850 også.

 

Jeg byttet fra Canon 40D for nesten en måned siden og har en CZ 24-70, Sony 50 1.4 og Minolta 70-210 (beercan), der CZ 24-70 sitter på kameraet 90% av tiden.

 

Erfaringene hittil er strålende. Det tok meg et par dager å komme meg inn i nye knapper og menyer, men etter litt lesing av bruksanvisning så syntes jeg A850 ble både mer logisk og enklere å bruke enn Canon. Det eneste minuset jeg har sett på praktisk bruk hittil er at LCD displayed på toppen gjerne kunne inneholdt mer informasjon.

 

Byggekvaliteten virker veldig bra i forhold til 40D, men jeg har heldigvis ikke fått satt denne på noen prøvelser ennå.

 

Bildekvaliteten har som ventet vært helt topp. Det er mulig det er beruselsen av nytt utstyr som gjør det, men jeg har foreløpig vært veldig imponert over resultatene. Jeg har ikke testet mye høy ISO ennå, men jeg har ingen problemer med å bruke ISO1600 og det er stort sett godt nok for meg.

 

Nå er dette mitt første FF-kamera, men jeg må si at også dette har vært et stort løft for meg. Muligheten til smalere DOF er helt genial.

Lenke til kommentar

Driver å ser etter optikk. Minolta-optikken holder seg godt i pris. 28-75mm holder, men jeg har løst på en 50mm. Skal se om jeg klarer å få tak i en rimelig Minolta 50/1,7 til normal uker etc.

 

 

Jeg tenker jeg kommer til å kjøpe inn disse når jeg vinner i lotto rolleyes.gif

 

Sigma 50/1,4

Sigma 85/1,4 (hvis den er like god som 50/1,4 og at prisen går ned.

 

Kunne tenkt meg noe lengre, 70-200/2,8 eller 135/1,8

Trur faktisk 28-75mm@28 holder som vidvinkel. Har Pentax-M 28/2,8 og den brukes minst. Det er 50/1,7 og 100/2,8 som blir brukt.

Lenke til kommentar

Driver å ser etter optikk. Minolta-optikken holder seg godt i pris. 28-75mm holder, men jeg har løst på en 50mm. Skal se om jeg klarer å få tak i en rimelig Minolta 50/1,7 til normal uker etc.

 

 

Jeg tenker jeg kommer til å kjøpe inn disse når jeg vinner i lotto rolleyes.gif

 

Sigma 50/1,4

Sigma 85/1,4 (hvis den er like god som 50/1,4 og at prisen går ned.

 

Kunne tenkt meg noe lengre, 70-200/2,8 eller 135/1,8

Trur faktisk 28-75mm@28 holder som vidvinkel. Har Pentax-M 28/2,8 og den brukes minst. Det er 50/1,7 og 100/2,8 som blir brukt.

 

Det er en som selger en Sony 50 F 1.4 her:

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?searchstring=sony&id=128824

 

 

Jeg har den samme selv og er veldig fornøyd med den på A850, og den hadde faktisk bedre optiske kvaliteter enn Sigma F 1.4 i en test i ett fotoblad jeg nylig leste.

Lenke til kommentar

Stiv pris på den 50mm. Kjøper heller til 3290 hos JP. Gav han et bud på 2400kr. inkl. frakt.

 

Prøver å få en 50/1,7 til under 1000kr inkl. frakt. og evt. mva.

 

 

Edit: Kunne få den til 2400kr inkl. frakt. Han ville sende i oppkrav og dekke gebyret.

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar

Stiv pris på den 50mm. Kjøper heller til 3290 hos JP. Gav han et bud på 2400kr. inkl. frakt.

 

Prøver å få en 50/1,7 til under 1000kr inkl. frakt. og evt. mva.

 

 

Edit: Kunne få den til 2400kr inkl. frakt. Han ville sende i oppkrav og dekke gebyret.

 

Fikk 1,4 uten diskusjoner til samme pris som hos JP på Lefdal i Åsane i Bergen. Anbefaler det stedet såfremt de har det du jakter på (og du vet hva du skal ha).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...