Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil jo tro bilulykke kan være sentralt med tanke på at det er en " bilbelte " plakat i det heftet vi fikk..

Så " at döda ett barn " kan jo være ganske sentral da hvis man skal skrive paralell historie.

 

Noen eksempler på en "bilulykke-historie" å komme med?:)

 

Om du har et brukbart internett, så last ned "The Final Destination 2". Den tar for seg døden, menneskets valg og bilulykke i en og samme film! Så kan du slappe helt av og la filmen gi DEG inspirasjon! :)

 

Bruker Telenor's superraske mobile bredbånd!:)

Lenke til kommentar

Hvordan forbereder folk seg? :cool:

 

Leser forberedelsesarkene, leser i denne tråden, tar med noen ark vi har fått før, og skriver det som faller meg inn på eksamensdagen ;)

 

enklere enn det blir det jo ikke:) hehe

 

Tror jeg kommer til å gjøre en større innsats til nynorsken, men bokmål er jo ganske greit. Med fantasien og skrivekunnskapene noenlunde inntakt burde det være mulig å skrive enb femmeroppgave med de forberedelsene.

 

Kan jo ta ett eksempel i en fest som nettopp har blitt ferdig da.

Hvor sjåføren er "dritings" og kjører i høy fart for så å kjøre over en person som går over veien.

 

Haha, nesten akkurat det har jeg skrevet en gang før, bare med parallell historie og en frontkollisjon :p

Lenke til kommentar

Kan jo ta ett eksempel i en fest som nettopp har blitt ferdig da.

Hvor sjåføren er "dritings" og kjører i høy fart for så å kjøre over en person som går over veien.

 

Bra idè!:)

Men jeg tenker med en gang "Hva har egentlig det med Liv å gjøre". Har faila på oppgavens intensjon en del ganger før, og planlegger å droppe det nå. hehe

 

 

Nær død opplevelse :)

Lenke til kommentar

Kan jo ta ett eksempel i en fest som nettopp har blitt ferdig da.

Hvor sjåføren er "dritings" og kjører i høy fart for så å kjøre over en person som går over veien.

 

Bra idè!:)

Men jeg tenker med en gang "Hva har egentlig det med Liv å gjøre". Har faila på oppgavens intensjon en del ganger før, og planlegger å droppe det nå. hehe

 

Det går ann å følge den som blir påkjørt, et liv forendres plutselig og radikalt. Man kan også dra inn ting som følelsen av å ha mindre verdi verdi på grunn av handikap etter ulykken og kampen for et normalt liv.

Lenke til kommentar

Vil jo tro bilulykke kan være sentralt med tanke på at det er en " bilbelte " plakat i det heftet vi fikk..

Så " at döda ett barn " kan jo være ganske sentral da hvis man skal skrive paralell historie.

 

Noen eksempler på en "bilulykke-historie" å komme med?:)

 

Om du har et brukbart internett, så last ned "The Final Destination 2". Den tar for seg døden, menneskets valg og bilulykke i en og samme film! Så kan du slappe helt av og la filmen gi DEG inspirasjon! :)

 

Bruker Telenor's superraske mobile bredbånd!:)

 

Da bruker du garantert mindre tid på å jogge til nærmeste filmutleige, ettersom Telenors mobile bredbånd kan sammenlignest med en snegles liv (Treigt og slimete). :p Men den filmen vil jeg absolutt si er en god innspirasjonskilde. :)

Endret av Hominid
Lenke til kommentar

Vil jo tro bilulykke kan være sentralt med tanke på at det er en " bilbelte " plakat i det heftet vi fikk..

Så " at döda ett barn " kan jo være ganske sentral da hvis man skal skrive paralell historie.

 

haha. så sant, så sant!

kan jeg spørre hva den handler om i korte trekk?:)

 

Noen eksempler på en "bilulykke-historie" å komme med?:)

 

Om du har et brukbart internett, så last ned "The Final Destination 2". Den tar for seg døden, menneskets valg og bilulykke i en og samme film! Så kan du slappe helt av og la filmen gi DEG inspirasjon! :)

 

Bruker Telenor's superraske mobile bredbånd!:)

 

Da bruker du garantert mindre tid på å jogge til nærmeste filmutleige, ettersom Telenors mobile bredbånd kan sammenlignest med en snegles liv (Treigt og slimete). :p Men den filmen vil jeg absolut si er en god innspirasjonskilde. :)

Lenke til kommentar

Hvordan forbereder folk seg? :cool:

 

Leser forberedelsesarkene, leser i denne tråden, tar med noen ark vi har fått før, og skriver det som faller meg inn på eksamensdagen ;)

 

enklere enn det blir det jo ikke:) hehe

 

Tror jeg kommer til å gjøre en større innsats til nynorsken, men bokmål er jo ganske greit. Med fantasien og skrivekunnskapene noenlunde inntakt burde det være mulig å skrive enb femmeroppgave med de forberedelsene.

 

Kan jo ta ett eksempel i en fest som nettopp har blitt ferdig da.

Hvor sjåføren er "dritings" og kjører i høy fart for så å kjøre over en person som går over veien.

 

Haha, nesten akkurat det har jeg skrevet en gang før, bare med parallell historie og en frontkollisjon :p

 

Du har vel ikke den liggende? :)

Lenke til kommentar

Vil jo tro bilulykke kan være sentralt med tanke på at det er en " bilbelte " plakat i det heftet vi fikk..

Så " at döda ett barn " kan jo være ganske sentral da hvis man skal skrive paralell historie.

 

Noen eksempler på en "bilulykke-historie" å komme med?:)

 

 

http://www.facebook.com/home.php?#!/video/video.php?v=194482066843&ref=mf

se på denne kort-filmen. Kanskje du får litt inspirasjon

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil jo tro bilulykke kan være sentralt med tanke på at det er en " bilbelte " plakat i det heftet vi fikk..

Så " at döda ett barn " kan jo være ganske sentral da hvis man skal skrive paralell historie.

 

Noen eksempler på en "bilulykke-historie" å komme med?:)

 

 

http://www.facebook.com/home.php?#!/video/video.php?v=194482066843&ref=mf

se på denne kort-filmen. Kanskje du får litt inspirasjon

 

GRUFULL OG TANKEVEKKENDE FILMSNUTT!:O

Endret av ManUnited-dude!
Lenke til kommentar

Leste at noen av dere lurte på sitater og slikt. Læreren vår laget en "sjekkliste" til norsk og nynorsk eksamen for oss. Hun la til disse sitatene også:

 

Finn noen gode sitater eller ordtak innenfor temaet. (Husk å gi opphavsmannen æren for ordtaket).

”Livet er en underlig ting som hendte meg på vei til graven.” Quentin Crisp.

”Livet er den største gave. Bare synd at så mange aldri rekker å pakke den ordentlig ut.”Poul Bundgaard.

”Livet er som en konfekteske. Du vet aldri hva du får.”Film: Forrest Gump

Lenke til kommentar

Vil jo tro bilulykke kan være sentralt med tanke på at det er en " bilbelte " plakat i det heftet vi fikk..

Så " at döda ett barn " kan jo være ganske sentral da hvis man skal skrive paralell historie.

 

Noen eksempler på en "bilulykke-historie" å komme med?:)

 

 

http://www.facebook.com/home.php?#!/video/video.php?v=194482066843&ref=mf

se på denne kort-filmen. Kanskje du får litt inspirasjon

 

Fy fader så realistisk.. :o Vil påstå at det der ga meg noen idéer på hva jeg kan legge til i en evt. bilkrasj-historie.

Lenke til kommentar

Hvordan forbereder folk seg? :cool:

 

Leser forberedelsesarkene, leser i denne tråden, tar med noen ark vi har fått før, og skriver det som faller meg inn på eksamensdagen ;)

 

enklere enn det blir det jo ikke:) hehe

 

Tror jeg kommer til å gjøre en større innsats til nynorsken, men bokmål er jo ganske greit. Med fantasien og skrivekunnskapene noenlunde inntakt burde det være mulig å skrive enb femmeroppgave med de forberedelsene.

 

Kan jo ta ett eksempel i en fest som nettopp har blitt ferdig da.

Hvor sjåføren er "dritings" og kjører i høy fart for så å kjøre over en person som går over veien.

 

Haha, nesten akkurat det har jeg skrevet en gang før, bare med parallell historie og en frontkollisjon :p

 

Du har vel ikke den liggende? :)

 

Dessverre, har den bare på ark. Men den handlet vel om en jente som var på en avskyelig fest (:p) og ville hjem, men han hun hadde kommet med ville ikke dra ennå. Så fikk hun tilbud om å sitte på en fremmed mann, som viste seg å være full, og de kræsjet med en annen gutt som hadde vært hos kjæresten og sett på film. Han ville bare se filmen ferdig, og fikk da dårlig tid fordi han var redd for at morn skulle bli veldig bekymret osv. Hun hadde vel en slags sykdom også ;) Så ble det frontkræsj på en mørklagt bro.

 

Dette var i veldig korte trekk, og jeg ser jo nå hvor dårlig det egentlig var :p

Endret av Bonzoor
Lenke til kommentar

Jeg skrev bilkrasj-historie på nynorsk-tentamen denne våren, ikke noe parallelle greier eller noe, men den ble helt grei. Startet med at bilen hadde krasjet, hovedpersonen hadde kommet seg ut av bilen og var omtåket, beskrev situasjonen rundt seg på en forvirrende måte som ikke helt forklarte hva som faktisk hadde skjedd. Så besvimte han, og tankene hans gikk ca en time tilbake i tid, til da han og vennegjengen forlot en fest, satt seg inn i bilen og tullet med bilbelte og greier. Så våknet han opp på sykehuset en liten stund etter det første i historien.

 

 

Dessverre, har den bare på ark.

 

Scan den om du har muligheten?

Lenke til kommentar

Bra film, knall inspirasjon.. Håper veldig på en "drastisk forandring i livet"-oppgave :p

 

Man får aldri det man håper på. :(

 

Ligger kanskje noe i det, men skulle ikke forundre meg om det er en oppgave som er skreddersydd for et forferdelig og hjerteskjærende bilkræsj :p

Lenke til kommentar

Jeg skrev bilkrasj-historie på nynorsk-tentamen denne våren, ikke noe parallelle greier eller noe, men den ble helt grei. Startet med at bilen hadde krasjet, hovedpersonen hadde kommet seg ut av bilen og var omtåket, beskrev situasjonen rundt seg på en forvirrende måte som ikke helt forklarte hva som faktisk hadde skjedd. Så besvimte han, og tankene hans gikk ca en time tilbake i tid, til da han og vennegjengen forlot en fest, satt seg inn i bilen og tullet med bilbelte og greier. Så våknet han opp på sykehuset en liten stund etter det første i historien.

 

 

Dessverre, har den bare på ark.

 

Scan den om du har muligheten?

 

Hmm, skal sjekke om jeg har den liggende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...