Gå til innhold

Vil betale ned ekstra på huslånet.


LinoraN

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ønsker å betale ned ekstra på lånet nå som renten fortsatt er forholdsvis lav og lurte derfor på hvordan dette funker i deres bank?

 

Sendte mld til banken via nettbank og spurte hvordan jeg skulle gå frem (tok selvfølgelig 3 dager før de svarte) og fikk dette:

 

Hei

 

Takk for henvendelsen.

 

Om du vil betale inn ekstra på lånet, sender du oss bare en melding

som nå.

 

Oppgi da hvilket beløp du vil betale inn, og fra hvilken konto det

skal fra. Oppgi også til hvilket lån det skal betales inn.

 

Vi får da regulert lånet ditt riktig.

 

Ta ellers kontakt igjen om det er noe annet vi kan være til hjelp

med.

Dette virker da ganske tungvint spør du meg- ville trodd det var en ordning som lot deg gjøre dette på egenhånd inne i nettbanken.

 

En annen ting-når de nevner at de må regulere lånet, vil det da si at terminbeløpet blir forandret, men nedbetalingstiden blir den samme? Nevnte ingenting i mailen til dem om jeg ville korte ned tiden eller forandre terminbeløpet.

 

Setter pris på svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært borti samme løsningen, dvs at vi tok kontakt med banken og fikk beskjed om å bare betale inn mer, men samtidig sende dem en melding på det.

 

Jeg har vel og vært borti en mer automatisk variant, slik som lånekassen har:

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Tilbakebetaling/Nedbetaling/Raskere-nedbetaling/

 

Banken må nok uansett endre på betalingsplanen din, enten ved å korte den ned tidsmessig, eller ved å redusere terminbeløpene, dette er vel grunnen til at de ønsker å være informert/involvert når du gjør noe slikt. Hva som er administrasjonsmessig lettest for dem vet jeg ikke, jeg ville vel tro at å beholde tiden og redusere beløpene er det enkleste.

 

 

Vet ikke om du har gjensidige, men ser ut som de har noenlunde lik praksis:

Kan jeg betale tilbake lånet raskere enn lånets løpetid?

På lån med flytende rente kan du betale inn ekstra når du måtte ønske det, uten kostnader.

 

Dersom du ønsker å gjøre en ekstra innbetaling på lånet ditt, må du sende en e-post til [email protected] hvor du informerer om hvor mye du ønsker å betale inn på lånet og fra hvilken konto dette skal trekkes. I tillegg må du informere om den ekstraordinære innbetalingen skal føre til kortere nedbetalingstid eller lavere terminbeløp. Vi vil da gjøre overføringen og ajourføre lånet.

 

Skandiabanken

Dersom du ønsker å betale inn et ekstrabeløp i tillegg til det vanlige terminvarselet, kan du gjøre dette selv i nettbanken.

 

Velg 'Lån' i toppmenyen når du er innlogget i nettbanken, 'Mine lån' og deretter 'Endre mine lån' i venstre sidemeny. Her velger du 'foreta en ekstra innbetaling'.

 

Hvis du velger 'Videre' genererer dette en vanlig regningsbetaling der du selv legger inn ønsket betalingsbeløp, forfallsdato og hvilke konto du vil betale fra. Betalingen legger seg i forfallsregisteret og kan redigeres/slettes hvis ønskelig.

 

Og statens pensjonskasse:

Ekstraordinære nedbetalinger

Innbetalingen må merkes med "Ekstraordinær nedbetaling på lån nr XXXXXX". Ved ekstraordinær innbetaling skal ikke KID -nummer benyttes. Kontonummeret ved innbetaling til boliglån er 7694 05 19000.

 

Ved ekstra nedbetaling vil nedbetalingstiden automatisk reduseres. Ved ønske om opprettholdelse av nedbetalingstiden skal vi ha en skriftlig melding.

 

Det er ingen gebyr ved ekstraordinær nedbetaling på lånet.

 

 

Slik gjør mine banker det.

Lenke til kommentar

Ok, så ser ut som dette er ganske vanlig andre steder også.

 

Når det gjelder valget om å korte ned lånetiden/redusere terminbeløpet vil vel å korte ned tiden være det mest lønnsomme, ettersom man reduserer rentene eller overser jeg noe?

 

Tusen takk for svar forresten :)

Lenke til kommentar

Hvis ikke du har noe annet lurt å bruke pengene på nå eller i nærmeste fremtid så vil det alltid være lurt å betale så mye som mulig ned på lånet og for å forkorte tiden du betaler for rentene. Dette innebærer selvsagt at lånet blir raskere nedbetalt=kortere løpetid.

 

Det finnes selvsagt noen grunner til at man ønsker å sitte på pengene istedenfor å betale ned på lånet, men dette må jo vurderes individuelt.

Lenke til kommentar

Når det gjelder valget om å korte ned lånetiden/redusere terminbeløpet vil vel å korte ned tiden være det mest lønnsomme, ettersom man reduserer rentene eller overser jeg noe?

Dette blir litt for enkelt. Det lønner seg å betale ned fortere i den forstand at du dermed betaler en mindre nominell sum i renter over lånets løpetid. Hadde målet vært å minimere denne summen ville man imidlertid ikke tatt opp noe lån i utgangspunktet; en mer fornuftig vurdering er å se på eget konsum og inntektsutvikling over tid. Om du har en del store investeringer (hytte, f.eks.) som ligger noen år frem i tid kan det kanskje være fornuftig å spare til dette gjennom å betale ned fortere, om du ser for deg rask inntektsvekst og moderat investeringsbehov fremover kan det kanskje være like greit å bruke litt mer i dag.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

I min bank kan jeg overføre penger til låne"kontoen" på samme måte som jeg kan overføre penger til andre kontoer. Det skjer da ikke noe annet enn at gjenstående lånebeløp blir lavere og beløpet nedbetalt tidligere. Hvis jeg vil ha nye beregninger av avdrag må jeg ta kontakt med banken.

Lenke til kommentar

I min bank kan jeg overføre penger til låne"kontoen" på samme måte som jeg kan overføre penger til andre kontoer. Det skjer da ikke noe annet enn at gjenstående lånebeløp blir lavere og beløpet nedbetalt tidligere. Hvis jeg vil ha nye beregninger av avdrag må jeg ta kontakt med banken.

Høres fornuftig ut. Men da taper samtidig banken din penger på å ikke ta gebyrer for å regulere lånet på nytt. Og de taper også på at det er enkelt for deg å betale det fortere. :devil:

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

I min bank kan jeg overføre penger til låne"kontoen" på samme måte som jeg kan overføre penger til andre kontoer. Det skjer da ikke noe annet enn at gjenstående lånebeløp blir lavere og beløpet nedbetalt tidligere. Hvis jeg vil ha nye beregninger av avdrag må jeg ta kontakt med banken.

Høres fornuftig ut. Men da taper samtidig banken din penger på å ikke ta gebyrer for å regulere lånet på nytt. Og de taper også på at det er enkelt for deg å betale det fortere. :devil:

Jaja, taper og taper...mener nå at dette er inntekt de ikke burde ha hatt i utgangspunktet ettersom dette kan fint gjøres på egenhånd i nettbanken. Det hadde vært noe annet om man hadde gått i banken og gjort dette manuelt.

Endret av LinoraN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...