Gå til innhold

Spill-PC: Intel og Radeon! Budsjett 12000,-


Anbefalte innlegg

Heyhey!

 

Hadde konfirmasjon sist helg, så jeg har en del cash. Gameren jeg har nå er veldig gammel, med noen nye deler. Men det er irrelevant!

 

Spørsmålet er om noen kunne tenkte seg å bygge en Spill-PC bygd opp fra Intel og Radeon. Eneste jeg vil skal være i listen er Corsair Obsidian 800D! Er ikke skummelt om du ikke har den med, for det er kabinettet jeg kjøper uansett hva folk sier ;p

 

Men ja;

Budsjett på 12000,-

Intel

Radeon

Corsair Obsidian 800D

 

PS: Jeg skal også ha skjerm! Om du bygger selve pc'n til 12000 og hiver på en skjerm blir det ikke godkjent, skjermen og pc til 12000,- (Ikke skummelt om det kommer 300-400 over 12000, men prøv så godt du kan og holde det under 12000,-!)

 

Mvh

-inter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Litt kravstor her, hadde tenkt igjennom følgende punkter:

Intel - du vil nok få mer gamingytelse for penga med amd

Corsair Obsidian 800D - kjøper du dette må du gi tapt til MASSE gamingytelse i forhold til et kabinett til 600-800.

 

Realiteten er at du har 10 000 og bruke på pc (ca. 2000 for og få en litt god skjerm iallefall) og da blir de 2 ovenfor for dyre. Ettersom et billig i7 930 oppsett koster 5500 ca. , rundt 2000 for kabinett og 800-900 for strømforsyning og da har du plutselig ikke råd til så mye mer enn et et 5770 skjermkort og en 1tb samsung disk sånn ca, kansje du greier og klemme inn et optisk drev og får under 10 000.

Lenke til kommentar

Litt kravstor her, hadde tenkt igjennom følgende punkter:

Intel - du vil nok få mer gamingytelse for penga med amd

Corsair Obsidian 800D - kjøper du dette må du gi tapt til MASSE gamingytelse i forhold til et kabinett til 600-800.

 

Realiteten er at du har 10 000 og bruke på pc (ca. 2000 for og få en litt god skjerm iallefall) og da blir de 2 ovenfor for dyre. Ettersom et billig i7 930 oppsett koster 5500 ca. , rundt 2000 for kabinett og 800-900 for strømforsyning og da har du plutselig ikke råd til så mye mer enn et et 5770 skjermkort og en 1tb samsung disk sånn ca, kansje du greier og klemme inn et optisk drev og får under 10 000.

 

Fikk høre at i7 er oppskrytt, å det siste jeg trenger er 1 terra. Har 500gb i den jeg har nå, og har 350 gb ledig ++ heletiden. Men sjekk denne;

 

Corsair Obsidian 800D

Silver Power SP-SS650 650W PSU

Gigabyte GA-P55-USB3, P55, Socket-1156

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-860

Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9,

Hitachi Deskstar™ P7K1000.C 500GB, 7200R

Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19

Samsung 23" LCD Syncmaster P2370

Creative Inspire A200

Logitech G15 gaming tastatur

XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5

 

Dette var til en pris 12187,- på Komplett! Hva syns du om den?

Lenke til kommentar

Den er sikkert fin til diverse redigering osv, men til gaming er oppsettet totalt feilprioritert. En gaming pc til 12000kr bør inneholde et Radeon 5870 eller 5970 kort.

 

Ved å omprioritere litt, kan du få dobbel gaming ytelse til samme pris. Høres ikke det fint ut?

 

For å ordne kapital til dette kan du gjøre følgende:

 

- Kjøpe fra en billigere butikk en komplett, feks dustin home.

 

- Bytte kabinett, feks Fractal design r2, Antec p180 mini, diverse cooler master eller liknende.

 

- Gå for et am3 oppsett som er rimeligere og leverer nøyaktig samme gaming ytelse som ditt cpu oppsett fra komplett.

 

Eks på oppsett som gir rundt dobbel fps i de fleste spill.

 

Jeg la til en rimelig cpu kjøler for lavere støynivå og mulighet til å klokke litt. la også til en skjerm med Ips panel som har fått veldig god kritikk. Vil du spare noen kroner så har Dustin andre relativt gode skjermer til lavere pris. Feks Samsung skjermen du brukte i ditt oppsett eller en benq 24" led.

post-160026-1273936509,9311_thumb.jpg

Endret av magb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

For og statuere et eksempel på "dobbel gaming ytelse" vist du omprioterer litt kan du se på denne testen: http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-5770-review-test/14

 

Nesten dobbel så mange FPS med et 5870 skjermkort i forhold til et 5770. Dette er selvfølgelig ikke tilfellet i alle spill men med noen. Idag er desverre slik at skjermkort blir en flaskehals lenge før CPU blir.

 

Intel har fått god kritikk, men Intel koster ofte mer enn det smaker til en gaming pc, hadde nok gått for i5-750 skulle jeg absolutt hatt intel til en gaming pc. Intel er og anbefale til typisk bruk av redigeringsprogrammer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Lagt en lignende oppsett som magb, men har gjort litt om.

Nyere hovedkort for støtte for 6-kjerne CPU + støtte for crossfire i 16x + 16x båndbredde, kan vel og nevne USB 3.0 og SATA3 (vett ikke om det magb linket over har dette).

Ellers har jeg valgt annet minne med kjøleribbe, og en annen CPU.

CPU er 6-kjerne og taper ofte kampen til den CPUen som magb linket til over i de spillene som ikke har støtte for så mange kjerner, men med Turbo Core som er på de nye AMD så skal den være ganske lik i disse spillene.

 

PCen jeg har satt i sammen skal være relativt rolig pga vapor-x kortet er valgt.

 

Harddisk får du nesten bestemme selv, anbefaler uansett Samsung F3 Spinpoint uansett lagringskapasitet. Vil nevne at pr. dags dato er 1TB latterlig billig og mange går for en så stor disk nesten uansett behov.

 

Tilslutt oppsettet:

f36ja1.png

Lenke til kommentar

Jeg hadde helt klart valgt et annen hovedkort enn i eksempelet til HenrikPC. 1700kr for et AMD hovedkort er etter min mening å kaste bort litt penger med annet du skal kjøre ting som 4 kort i crossfire. Etter min mening er et kort som dette mer enn godt nok.

 

Pass på om du finner på å kjøpe HD5970 at dette kortet er for langt til å passe inn i enkelte kabinetter som Fractal Design R2.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg hadde helt klart valgt et annen hovedkort enn i eksempelet til HenrikPC. 1700kr for et AMD hovedkort er etter min mening å kaste bort litt penger med annet du skal kjøre ting som 4 kort i crossfire. Etter min mening er et kort som dette mer enn godt nok.

1639* , begrunnet vel valget av HK, så vist 16x 16x crossfire modus ikke relevant er relevant så kan han jo selvfølgelig velge det det kortet som fusion. Mener selv det ikke er helt bortkastet spesielt innefor dette budsjettet, hva skulle han ellers brukt pengene (vist vi sier han skulle brukt de på noe annet), ikke råd til SSD. Bedre minne? Kunne sikkert vært greit, noe spesielt mer gaming ytelse? Neppe. Får ikke noe bedre skjermkort får de 600 kronene.

Eneste jeg ser er eventuelt og ta et billigere hovedkort for dyrere CPU.

I bunn og grunn valget av hovedkortet var for og ha state of the art amd hovedkort, som nok holder til en rekke utvidelser, både på CPU, minne og Skjermkort fronten.

 

Edit: Bytte av hovedkort er det som jeg anser som det sjippeste og bytte i senere tid, pga du må ofte gjøre det pga filleting. Har du du dessuten kjøpt windows oem så må du i teorien kjøpe ny av denne så fort du bytter hovedkort.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar!Selv om det var få svar, var de lange, inneholdt masse nyttig info til en 15-åring som meg! Jeg tror jeg skal gå for Henrik sitt forslag! Veldig mange fete deler, og kjekke løsninger! :)

 

Takk til dere andre også, litt konkuranse er ikke skadelig nå og da vett ;)

Lenke til kommentar

plz ikke si at du har kjøpt det oppsettet til henrik pc !?!??! her er ett oppsett ill samam prisen men mye bedre kulere og med sata 3 hdd og led skjerm:D med detta grafikkortet er det også egen livs garanti fra xfx:)omg at er fete klikK ingen AV DE KNAPPENE OVER FUNKER skal jo sette in screenshot ffs... laster opp og legger ved link nu gidd æ ikke mere...

 

t2351_gamingoppsett11tusen.jpg

Endret av LuckYowN
Lenke til kommentar

plz ikke si at du har kjøpt det oppsettet til henrik pc !?!??! her er ett oppsett ill samam prisen men mye bedre kulere og med sata 3 hdd og led skjerm:D med detta grafikkortet er det også egen livs garanti fra xfx:)omg at er fete klikK ingen AV DE KNAPPENE OVER FUNKER skal jo sette in screenshot ffs... laster opp og legger ved link nu gidd æ ikke mere...

 

t2351_gamingoppsett11tusen.jpg

Synes Henrik sitt var langt bedre.
Lenke til kommentar

plz ikke si at du har kjøpt det oppsettet til henrik pc !?!??! her er ett oppsett ill samam prisen men mye bedre kulere og med sata 3 hdd og led skjerm:D med detta grafikkortet er det også egen livs garanti fra xfx:)omg at er fete klikK ingen AV DE KNAPPENE OVER FUNKER skal jo sette in screenshot ffs... laster opp og legger ved link nu gidd æ ikke mere...

 

t2351_gamingoppsett11tusen.jpg

At en PC er kulere betyr ikke at den er bedre. LED betyr heller ikke at den er bedre enn en skjerm uten LED. Hovedkortet er jo det samme så støtte for SATA 3 har han jo uansett. At en 7200rpm mekanisk disk har SATA 3 har ikke mye å si på ytelsen akkurat, en slik harddisk klarer jo ikke dra full nytte av SATA 2 engang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

sa det var bedre OG kulere ;P

Kulere får være opp til være enkelte.

Ser ikke på hvilket punkter den pcen du har satt opp er bedre.

Du har satt sammen ei bråkbøtte.

Og sist men ikke minst, så er LED på pc-skjermer en øko-trend og ikke så bra som alle skal ha det til. (DA SNAKKE VI PC-SKJERMER, IKKE TV!)

Lenke til kommentar

sa det var bedre OG kulere ;P

Kulere får være opp til være enkelte.

Ser ikke på hvilket punkter den pcen du har satt opp er bedre.

Du har satt sammen ei bråkbøtte.

Og sist men ikke minst, så er LED på pc-skjermer en øko-trend og ikke så bra som alle skal ha det til. (DA SNAKKE VI PC-SKJERMER, IKKE TV!)

led sparer strøm, kabinettet er mye kulere og det er mange som syns det, hdd har 10x raskere overførings hastighet med sata3 men det fikk du vel ikke med deg?:O

Lenke til kommentar

sa det var bedre OG kulere ;P

Kulere får være opp til være enkelte.

Ser ikke på hvilket punkter den pcen du har satt opp er bedre.

Du har satt sammen ei bråkbøtte.

Og sist men ikke minst, så er LED på pc-skjermer en øko-trend og ikke så bra som alle skal ha det til. (DA SNAKKE VI PC-SKJERMER, IKKE TV!)

led sparer strøm, kabinettet er mye kulere og det er mange som syns det, hdd har 10x raskere overførings hastighet med sata3 men det fikk du vel ikke med deg?:O

Nei harddisken har ikke 10 ganger raskere overføringsgastighet, nå må du slutte å slenge rundt på ting som ikke er fakta. Si meg hvor får du tallet 10 fra? SATA2 kan overføre på 3Gb/s og SATA3 kan overføre på 6Gb/s. Så forholdet mellom disse standardene er at SATA3 er dobbelt så raskt som SATA2, ikke 10 ganger. Nå hjelper dette dog overhodet ingenting da disse mekaniske diskene ikke klarer å spytte ut hastigheter over det SATA2 klarer å overføre uansett. Så at du nevner dette med at harddisken er 10 ganger raskere er rett og slett bare oppgulp og løgn fra din side.

 

At jeg sa dette til deg tidligere, det fikk DU vel ikke med deg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

led sparer strøm, kabinettet er mye kulere og det er mange som syns det, hdd har 10x raskere overførings hastighet med sata3 men det fikk du vel ikke med deg?:O

 

Kabinettet har IKKE støvfiltre eller noen som helst form for lyddemping. Kjøper heller et FD R2 da.

kabinettet har støvfiltre i blandt annet front ;) Og argumentere for lydemping blir feil, ikke mange som har dette pr. dags dato, før Fractal kom på banen så var det vel omtrent bare Antec P-serien som tilbydde dette (samt coolermaster sileo?). Kabinettet er relativt kjøligere enn Fractal og likevel ganske rolig på stock kjøling. Spør enn som har et slikt kabinett.

 

Hvor kult det er får være opp til den enkelte, jeg syns det er helt ok, men falt mer for pris og ytelse.

Lenke til kommentar

sa det var bedre OG kulere ;P

Den er hverken bedre eller kulere. Fractal Black Pearl kabinettet er mye bedre enn CM HAF922, men Corsair Obsidian 800D er selvsagt kongen. Fordelen med Black Pearl og 800D er at designet er mye mer tidløst. Det er ikke et kabinett som er "ut" etter kun et par måneder.

 

Hovedkortet du valgte er overkill. Får et mer enn bra nok til 1000kr.

Du snakker om bra og raske harddisker, men allikevel velger du Western Digital når Samsung F3 er den raskeste disken på markedet hvis du ser bort i fra SSD.

Og IDE DVD-brenner, hva er det for tull? Nei, SATA er tingen nå.

 

Jeg vet ikke hvor gammel du er som syns HAF922 er kult, men trådstarter gir oss en grei pekepinne på hva slags design han liker når han allerede i første post nevner 800D. Og da er Black Pearl mye nærmere i design enn HAF922 i hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...